Amsterdam gaat het openbaar vervoer in de stad moderniseren. Het netwerk wordt beter aangesloten op het treinverkeer. Ook gaan trams, metro´s en bussen vaker en sneller rijden. Dat staat in de Mobiliteitsaanpak Amsterdam 2025 die donderdag is gepresenteerd door verkeerswethouder Eric Wiebes.
Het stedelijk openbaar vervoer moet zich meer richten op de behoeften van de reiziger en meer rekening houden met verschillen in vraag in spits- en daluren. Het treinverkeer moet daar ook beter op inspelen. Het is de bedoeling dat niet iedereen via Amsterdam Centraal reist, maar een van de vijf andere stations. Wiebes overlegt hierover met het ministerie van Infrastructuur, de Nederlandse Spoorwegen en ProRail.
De plannen moeten werkelijkheid worden door efficiënter te werken, ook met het onderhoud, waardoor geld zou overblijven voor kwaliteitsverbetering en snelheidsverhoging.
In de hoofdstad reizen dagelijks ruim een half miljoen mensen in het openbaar vervoer. De gemeente verwacht dat dat aantal de komende jaren verder toeneemt. Het aantal huishoudens stijgt tot 2040 met zo´n 270 duizend.
Eerder werd al duidelijk dat de gemeente investeert in het fiets- en autoverkeer in de stad. Zo komen er 38 duizend nieuwe fietsparkeerplekken bij en vijfduizend inpandige autoparkeerplaatsen.
(c) Novum
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…