Reizigers in het openbaar vervoer betalen tot 2,5 procent te veel voor hun kaartje. Chipkaartbeheerder Trans Link Systems (TLS) probeert zo uit de schulden te komen, die door de NS voorkomen hadden kunnen worden. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag.
De NS heeft maar een fractie van de subsidie die het kreeg voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart, echt in dat systeem gestopt. Van de 226 miljoen euro ging maar 25 miljoen naar TLS, dat nu in grote problemen zit.
De kaartuitgever heeft tot nu toe een verlies van 133 miljoen geleden. NS zuivert die verliezen aan door TLS leningen te verstrekken tegen hoge rentes. De tekorten worden nu doorberekend in de ritprijzen. Vooral buspassagiers betalen te veel voor een rit. Volgens deskundigen zou dat hooguit de helft zijn als de NS de subsidie wel had gebruikt.
Arriva wil, mede namens vervoerders Conexxion, Veolia en Syntus, een onderzoek naar alle gelden van de chipkaartbeheerder. "NS krijgt subsidie en laat de vervoerders en uiteindelijk de reizigers nog een keer extra betalen´´, zegt directeur Anne Hettinga in de krant. De NS is de grootste aandeelhouder van TLS. Het restant is eigendom van stadsvervoerders GVB, RET en HTM.
copyrights: Novum
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…