Oude trein zorgde voor onnodig grote ravage bij Teuge

De ontsporing zondag bij Teuge had mogelijk voorkomen kunnen worden als de trein was voorzien van een baanschuiver. De meeste treinen hebben een baanschuiver, maar de oude treinen van het type Mat ´64 hebben die niet. Opmerkelijk, want al in 2008 drong de inspectie aan om de treinen te voorzien van baanschuivers.

Dat deed de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in 2008 nadat een jaar eerder een trein was ontspoord bij Coevorden. En ook toen al was de inspectie verbaasd dat het materieel niet voorzien was van een baanschuiver. "Materieel type ‘64 zonder baanschuiver is nog steeds in gebruik, met relatief grote kans op ontsporing na aanrijding met een wegvoertuig", concludeerde de inspectie destijds in het onderzoeksrapport.

En dat oude de treinen makkelijker ontsporen bleek zondag opnieuw, toen iemand zelfmoord wilde plegen en zijn auto op het spoor zette. De trein van het type Mat ´64 ontspoorde, en er ontstond een enorme ravage. Pas gistermiddag was de schade weer hersteld en konden de treinen weer gaan rijden.

Na het onderzoeksrapport uit 2008 heeft NS geen actie ondernomen, omdat de oude treinen vervangen zouden worden. Een deel van de oude treinen is ook vervangen, maar nog steeds rijden er 43 van rond. Eerder deze maand was een Mat ´64 trein ook betrokken bij een aanrijding in Tilburg, dat had echter niets met baanschuivers te maken. Daar had de machinist een stoptonend sein gepasseerd.

De SP reageert in De Telegraaf geschokt. Tweede-Kamerlid Farshad Bashir noemt NS ’nalatig’. "Hiermee wordt een veiligheidsrisico genomen en worden passagiers en personeel in gevaar gebracht. Onbegrijpelijk dat ze nog steeds rijden. Deze treinen hadden een enkeltje museum of sloop moeten krijgen.”

Ook reizigersclub Voor een Beter OV is onaangenaam verrast: "De NS marchandeert met veiligheid. De vervoerder neemt bewust het risico van een ontsporing. Stel dat er gewonden of doden vallen?” aldus een verbijsterde Rikus Spithorst in De Telegraaf.

NS wijst erop dat de baanschuivers niet verplicht zijn, maar dat het gaat om een extra veiligheidsmaatregel. Het is nog steeds de bedoeling dat de Mat ´64-treinen op korte termijn uit dienst worden genomen. Nieuwe treinen worden echter pas eind 2016 geleverd. 

ProRail is dagen bezig geweest het spoor bij Teuge te herstellen. Foto: ProRail

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:26

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug