OV-concessie Limburg naar Arriva en schadeclaim voor Abellio

De provincie Limburg heeft besloten om het openbaar vervoer in Limburg alsnog te gunnen aan Arriva. Eerder was Abellio als winnaar aangewezen, maar nadat er misstanden bij de NS-dochter waren geconstateerd werd dat besluit alsnog terug gedraait. De extra kosten die de provincie door de Abellio affaire moet maken worden op de NS-dochter verhaald.

Gisteren meldde bronnen aan de Limburgse omroep L1 al dat Arriva waarschijnlijk alsnog gaat winnen. Arriva gaat voor de concessie 226 nieuwe bussen bestellen en gedurende de looptijd 36 nieuwe treinen. De concessie gaat in per december 2016 en heeft een looptijd van 15 jaar. Het contract heeft een waarde van ruim 2 miljard euro.

Opsteker
“Dit is een enorme opsteker voor Arriva. In andere provincies hebben we ons al bewezen en ik ben 
ontzettend trots dat we dit alsnog ook in Limburg kunnen doen”, aldus Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland.

Meer spoorverbindingen
Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck voldoet het bod van Arriva ruimschoots aan de gestelde eisen.“Op tafel ligt een bod dat de bestekeisen op onderdelen overstijgt. Zeker waar het de spoorverbindingen betreft. Met dit vervoersbedrijf is hoogwaardig openbaar vervoer in Limburg voor vijftien jaar gegarandeerd” zegt Van der Broeck. In vergelijking met Abellio gaan er echter wel minder bussen rijden, zo weet OV-Magazine. Het precieze bod zal Arriva volgende week aan de pers presenteren.

Nieuwe aanbesteding
Naast Abellio en Arriva deed ook Veolia mee. Het bod van Veolia is echter afgekeurd omdat het niet aan de eisen voldeed. Veolia heeft eerder aangegeven naar de rechter te zullen stappen als er geen nieuwe aanbesteding zou worden uitgeschreven. Ook wil het bedrijf een schadeclaim neerleggen bij oud-dirrecteur René de Beer, die via een verboden constructie met vertrouwelijke informatie overstapte naar Abellio. 

Vertrouwen in eventuele procedure
De provincie laat weten het verloop van eventuele bezwaarprocedures en de al lopende procedures met vertrouwen tegemoet te zien. Van der Broeck: “Veolia heeft een aanbieding gedaan die meer kostte dan het maximum budget. Daarom hebben we dat bod meteen terzijde gelegd. De vastgestelde onregelmatigheden door Abellio hebben daar niets mee te maken. Ook is Veolia niet benadeeld ten opzichte van Arriva. Abellio heeft laten weten zich bij voorbaat neer te leggen bij ons besluit. We zien geen reden om de aanbesteding over te doen.”

This post was last modified on 3 april 2017 12:48

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug