Duizenden buschauffeurs, treinstewards en machinisten in het streekvervoer leggen vanaf maandag voor vijf dagen het werk neer. De staking zal impact hebben op regionale bus- en treinverbindingen in het hele land. De actievoerders strijden voor een hoger loon.
Ondanks de staking blijven op sommige trajecten regionale treinen rijden. Toch is de hinder groter dan verwacht. In Groningen en Friesland is de dienstregeling gewoon opgestart, meldt de vervoerder. Wel kan het drukker zijn in de treinen omdat minder lange treinen worden ingezet. Ook in het oosten, op de Vechtdallijnen, rijden treinen.
Eerder meldde de vervoerder dat er ook treinen in de Achterhoek zouden rijden, maar inmiddels is duidelijk dat dat niet het geval is. “Er is vanochtend nog geprobeerd om een passende treindienstregeling te maken en een opstart te maken maar uiteindelijk bleek dit niet haalbaar”, meldt Arriva.
De vervoerder verwacht door de staking ook uitval van bussen. Later in de ochtend moet duidelijk worden hoeveel procent van de bussen in de regio Noord zal rijden. Arriva adviseert reizigers om vlak voor vertrek de reisplanner te checken voor de actuele stand van zaken.
De ov-medewerkers willen niet alleen meer loon, maar ook dat er maatregelen genomen worden om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim te verlagen. Het gaat om personeel van vervoerders als Arriva, Qbuzz, Transdev (Connexxion) en Keolis. In totaal zijn de twee cao’s waarvoor wordt gestaakt goed voor meer dan 14.000 mensen. De treinen van NS vallen niet onder deze cao en rijden gewoon. Ook de stadsbussen in Amsterdam en Den Haag rijden gewoon. In Rotterdam valt een deel van het personeel onder de cao waarvoor nu gestaakt wordt.
Een landelijke streekvervoerstaking zorgde er vorige maand al voor dat de dienstregeling van bussen en treinen twee dagen lang flink ontregeld raakte. De vervoersbedrijven stelden dat ongeveer 40 procent van het openbaar vervoer uitviel in verschillende regio’s. Volgens vakbond FNV was de werkelijke impact veel groter. “Wij denken dat er eigenlijk 70 procent niet reed”, zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag.
De bonden zijn zich ervan bewust dat ze de reiziger duperen met hun actie. “Dat is heel zuur. Ook buschauffeurs doen niets liever dan mensen van A naar B vervoeren. Maar de grens is echt bereikt”, verklaart Van der Gaag. Vakbond CNV spreekt van een “noodsignaal”. De roosters zouden veel te krap zijn. Veel chauffeurs vallen daardoor ziek uit, met als gevolg dat anderen de gaten moeten vullen en dat de werkdruk nog verder oploopt.
Werkgeversorganisatie VWOV heeft aangegeven de staking onnodig te vinden. Tegelijkertijd noemt VWOV-voorzitter Fred Kagie de looneis van FNV “niet van deze planeet”. Voor de VWOV was de opstelling van de bonden reden om zelf ook een ultimatum te stellen. Als de bonden niet op tijd zouden ingaan op het laatste bod – 8% loonsverhoging in twee jaar – van de werkgevers, dan zou het vervallen. Dat laatste is inmiddels gebeurd.
Tijdens de vijfdaagse staking willen de werkgevers niet onderhandelen. “Als we opnieuw zouden gaan praten, beginnen de onderhandelingen helemaal opnieuw”, aldus Kagie. Hij vervolgt: “We hebben de vakbonden uitgelegd dat dit pakket de grens was van wat we konden bieden. Het is niet verantwoord om de kosten bij bedrijven nog hoger op te laten lopen. We willen allemaal dat de bus ook nog betaalbaar blijft.”
In de trein wordt er door de staking geen extra drukte verwacht, omdat het bus- en treinnetwerk nauwelijks overlap kent. De kans is groter dat het door de staking juist minder druk zal zijn. “Veel mensen kunnen door de staking mogelijk niet met de bus naar het station komen”, verklaart het spoorbedrijf. NS denkt dat meer mensen thuis zullen werken.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 09:52
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…