fbpx

OV-staking zorgt voor meer hinder dan verwacht, werkgevers willen niet onderhandelen

Duizenden buschauffeurs, treinstewards en machinisten in het streekvervoer leggen vanaf maandag voor vijf dagen het werk neer. De staking zal impact hebben op regionale bus- en treinverbindingen in het hele land. De actievoerders strijden voor een hoger loon.

Regionale treinen deels opgestart

Ondanks de staking blijven op sommige trajecten regionale treinen rijden. Toch is de hinder groter dan verwacht. In Groningen en Friesland is de dienstregeling gewoon opgestart, meldt de vervoerder. Wel kan het drukker zijn in de treinen omdat minder lange treinen worden ingezet. Ook in het oosten, op de Vechtdallijnen, rijden treinen.

Eerder meldde de vervoerder dat er ook treinen in de Achterhoek zouden rijden, maar inmiddels is duidelijk dat dat niet het geval is. “Er is vanochtend nog geprobeerd om een passende treindienstregeling te maken en een opstart te maken maar uiteindelijk bleek dit niet haalbaar”, meldt Arriva.

NS, GVB en HTM staken niet

De vervoerder verwacht door de staking ook uitval van bussen. Later in de ochtend moet duidelijk worden hoeveel procent van de bussen in de regio Noord zal rijden. Arriva adviseert reizigers om vlak voor vertrek de reisplanner te checken voor de actuele stand van zaken.

De ov-medewerkers willen niet alleen meer loon, maar ook dat er maatregelen genomen worden om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim te verlagen. Het gaat om personeel van vervoerders als Arriva, Qbuzz, Transdev (Connexxion) en Keolis. In totaal zijn de twee cao’s waarvoor wordt gestaakt goed voor meer dan 14.000 mensen. De treinen van NS vallen niet onder deze cao en rijden gewoon. Ook de stadsbussen in Amsterdam en Den Haag rijden gewoon. In Rotterdam valt een deel van het personeel onder de cao waarvoor nu gestaakt wordt.

Noodsignaal

Een landelijke streekvervoerstaking zorgde er vorige maand al voor dat de dienstregeling van bussen en treinen twee dagen lang flink ontregeld raakte. De vervoersbedrijven stelden dat ongeveer 40 procent van het openbaar vervoer uitviel in verschillende regio’s. Volgens vakbond FNV was de werkelijke impact veel groter. “Wij denken dat er eigenlijk 70 procent niet reed”, zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag.

De bonden zijn zich ervan bewust dat ze de reiziger duperen met hun actie. “Dat is heel zuur. Ook buschauffeurs doen niets liever dan mensen van A naar B vervoeren. Maar de grens is echt bereikt”, verklaart Van der Gaag. Vakbond CNV spreekt van een “noodsignaal”. De roosters zouden veel te krap zijn. Veel chauffeurs vallen daardoor ziek uit, met als gevolg dat anderen de gaten moeten vullen en dat de werkdruk nog verder oploopt.

Loonbod 8 procent ingetrokken

Werkgeversorganisatie VWOV heeft aangegeven de staking onnodig te vinden. Tegelijkertijd noemt VWOV-voorzitter Fred Kagie de looneis van FNV “niet van deze planeet”. Voor de VWOV was de opstelling van de bonden reden om zelf ook een ultimatum te stellen. Als de bonden niet op tijd zouden ingaan op het laatste bod – 8% loonsverhoging in twee jaar – van de werkgevers, dan zou het vervallen. Dat laatste is inmiddels gebeurd.

Tijdens de vijfdaagse staking willen de werkgevers niet onderhandelen. “Als we opnieuw zouden gaan praten, beginnen de onderhandelingen helemaal opnieuw”, aldus Kagie. Hij vervolgt: “We hebben de vakbonden uitgelegd dat dit pakket de grens was van wat we konden bieden. Het is niet verantwoord om de kosten bij bedrijven nog hoger op te laten lopen. We willen allemaal dat de bus ook nog betaalbaar blijft.”

Geen extra drukte bij NS

In de trein wordt er door de staking geen extra drukte verwacht, omdat het bus- en treinnetwerk nauwelijks overlap kent. De kans is groter dat het door de staking juist minder druk zal zijn. “Veel mensen kunnen door de staking mogelijk niet met de bus naar het station komen”, verklaart het spoorbedrijf. NS denkt dat meer mensen thuis zullen werken.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
29 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
1 jaar geleden

“OV-staking zorgt voor meer hinder dan verwacht, werkgevers willen niet onderhandelen”

Niet de werkgevers maar de vakbonden zijn schuldig aan deze hinder. Een betere kop zou zijn “OV-staking zorgt voor meer hinder dan verwacht, vakbonden blijven drammen”.

Xander
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Het is zeiken over enkele procenten. FNV is inderdaad gewoon aan het drammen en heeft alle redelijkheid uit het vizier.

Anoniem
1 jaar geleden

Personeel en vakbonden zijn volledig los gezongen van de realiteit.

Anoniem
1 jaar geleden

Goeie reclame weer voor het openbaar vervoer. Altijd problemen. Staken is een recht maar ze foen zichzelf hiermee op den duur de das om. Ik snap dat steeds meer mensen het openbaar vervoer vaarwel zeggen. Er zit een grens aan wat financieel kan. Anders kost de bus straks dubbel zoveel als nu en rijden ze nog leger rond. Hoe draai je het systeem de nek om.

Stev
1 jaar geleden

Makkelijk geleuter hierboven. Koffietje op bureau, WC om de hoek, halfuur met uitloop voor je lunch een en wandelingetje. Chauffeurs hebben dat allemaal niet, die mag in krap kwartier naar WC magnetron naar binnen werken en pezen om verloren tijd in te halen en lastige reizigers te woord staan. Kom maar op Keyboard ruiters, ga eens echt werk doen

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Stev

Als je baan je niet bevalt, moet je een andere zoeken in plaats van de klanten van je werkgever te treiteren.

B
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Dat is ook precies wat er gaande is, nieuwe mensen gaan weg omdat ze ergens anders beter kunnen krijgen, of voor iets minder geld veel meer zekerheid qua uren/roosters. Het enige wat jij doet met deze opmerking is het personeelstekort stimuleren, en dat is nou net wat het OV niet nodig heeft.

Wat Stev zegt ben ik helemaal mee eens! Niet alleen onder dit topic, maar over het algemeen lees ik hier commentaren waaruit het lijkt alsof deze alleen maar van de kantoorbobo’s en keyboard ruiters kunnen komen. Ga eens met je poten in de klei staan en mee met deze mensen, dan zul je meemaken dat zij niet voor niks staken. Bovendien; verdiep je eens in waarom zij staken tegenover het werkelijke bod wat er heeft gelegen. Ik zal en blijf ze steunen, zet hem jongens! Voor eerlijke en respectvolle arbeidsvoorwaarden.

Pff, dan ga je maar ander werk zoeken. Wat een dooddoener zo’n opmerking. 😂

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  B

Ook steeds meer klanten gaan weg. Minder/niet essentiele reizen worden niet gemaakt en alternatieve vervoersopties worden gekocht (of geregeld). Wie regelmatig een langere streekbusroute moet rijden zou bijv. een e-fiets of een brommer kunnen gaan kopen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  B

Ach man jullie hebben altijd wat. Had je maar een vak Moeten leren zeikerd. ik heb nog nooit gestaakt sterker nog als een baan mij niet beviel zocht ik een andere baan. En dat wat jij allemaal opnoemde is al jaren bekend vriend is niet iets van nu dus hadden jullie van te voren kunnen bedenken voor dat je een contract afsloot met je werkgever. En nu zitten er weet ik veel hoeveel mensen thuis die ook gewoon werken omdat jullie je zin niet krijgen. Zoek aub een ander baan want je komt echt over als een klaploper met je domme opmerkingen zoals keyboard blabla

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  B

De totale eisen komen op een loonkosten verhoging van 16,2% neer. Dan sta je buiten de realiteit en in hoog tempo bezig je zelf overbodig te maken.

Het OV is anno 20230 niet meer onmisbaar. Als het niet kan worden worden georganiseerd tegen behapbare kosten dan zal het gewoon verdwijnen. Aan OV dat onbetaalbaar is heeft niemand iets

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  B

@Brabo

Deels door Corona en dan door geklooi het bij OV bedrijven. Mensen zijn de auto ingejaagd waardoor alleen rijbewijslozen van het OV afhankelijk zijn. Verder heeft ook de e-fiets duidelijk een duit in het zakje gedaan, omdat een e-fiets de fietsafstand van de fietser vergroot en hierdoor een alternatief op het streekvervoer is geworden. Voor een e-fiets heb je geen rijbewijs nodig.

Bij slecht OV gaan bepaalde niet of minder essentiele ritten niet meer gemaakt worden. Zaken worden digitaal afgehandeld of men koopt een e-fiets.

Valt me als ik meerij op hoe druk het is op de weg en de tweede hands auto’s zijn in Nederland ook niet meer aan te slepen. Fysieke winkels in drukke stadscentra met dure parkeertarieven worden vervangen door goedkope grote winkelcentra buiten de stad en vooral teleshoppen. De pakketdiensten draaien overuren. De lust om met het OV een dag weg te gaan gaat weg met dit gezeik, dus wordt het dagje uit niet gemaakt. Dit treft weer de toerisme sector. Dit krijg je er niet meer uit.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Helemaal mee eens hoor

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Stev

Een op de vijf chauffeurs meldt zich dagelijks ziek. Pak eerst de klaplopers in eigen kring maar eens aan.

Petra Cox
1 jaar geleden

Nou dat is me wat allemaal word er rekening met ouderen gehouden nee.
Moest naar de obesitaskliniek Venlo, ik weet allang niet meer wat gebeurd omdat ik geen journaal meer kijk, dus niet op de hoogte van stakingen, dacht laat me brengen door Valys en ga terug met de trein. Mooi, wat een toestanden moest 3 kwartier lopen, geen trein had me wel al ingecheckt, toen weer terug lopen w.c. zoeken uit gebruik dus weer de stad in toilet zoeken. Valys gebeld kon ze me niet helpen want ik had het kunnen weten van de stakingen wilde me niet helpen stond ik daar, wat nu sta je daar kapot moe van al dat lopen ben slecht ter been. Normaal krijg ik korting op het reizen. Vertelde ze me dat er maar een optie mogelijk is, vanuit Venlo eerst naar Eindhoven reizen en dan naar Roermond, weg korting gelukkig kon ik op rekening reizen maar af wachten wat dat geintje mij gaat kosten.

Hier ben ik niet gelukkig mee en ik heb zo wie zo weinig te besteden.

Al mijn plannen in de war en kapot moe.

Nou bedankt allemaal

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Petra Cox

Heel erg vervelend, maar deze actie was zeker ruim van te voren aangekondigd. Dat neemt niet weg dat dit soort acties veel overlast en antiphatie met zich meebrengt en het OV steeds ongeloofwaardiger wordt. Daarom is het altijd even handig om een paar minuten per dag aan een site als nu.nl te besteden om te weten wat er allemaal speelt.

Bart van zijl
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Zou regionale nieuws niet beter zijn.nu.nl is de Telegraaf van het internet in Nederland en is totaal niet onafhankelijk Plus erg politiek voorin genomen en erg naar links gericht . Maakt mij verder niet uit maar .deze dame heeft een rede om juist niet naar het nieuws te kijken.. en wat zij al schreef ik volg geen nieuws meer ..en persoonlijke kan ik mij daar ook in mee gaan ik volg geen nos meer en rtl .. en zeker geen nu nl..maar ze zou wel regionaal kunnen volgen om toch op de hoogte van haar eigen buurt te zijn..en na ze had idd de ov kunnen raad plegen van te voren.. dat vind ik wel .maar ik kan niet in een ander zijn of haar prive kijken..wat de reden is of zou zijn.. een fijne dag vandaag

Baardstaart
1 jaar geleden

Als je een week lang op een andere manier (anders dan NS en rest OV) naar school of werk gaat dat weet je dus dat OV vervangbaar is. Dus als heel veel mensen alternatieven voor het OV hebben gevonden en het OV voor een steeds grotere groep mensen misbaar wordt zal je zien dat dit soort acties leiden tot minder vraag naar OV en het duidelijkste bewijs dat OV wegbezuinigbaar is, zoals de Corona en post-Corona heeft geleidt tot toename verkoop tweedehands auto’s. Al met al zullen de stakers moeten inzien dat ze voor hun eigen misbaarheid (ze maken zich steeds meer overbodig) staken.

En uiteindelijk is veel stadsvervoer en dichtbij streek prima te vervangen door een gewone fiets en veel streekvervoer op grotere afstanden door een e-fiets of scooter/brommer. Dit is dus ook precies hetgeen wat er gaat gebeuren.

Juriaan
1 jaar geleden

Opvallend dat Rover meedeelde dat het nauwelijks meldingen heeft ontvangen van mensen die in de problemen kwamen door de staking. Alleen wat klachten over de informatievoorziening. Het geeft maar aan dat mensen langzaam gewoon alternatieven hebben als het OV weer eens staakt.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Juriaan

Of beter gezegd dat het OV zichzelf steeds irrelevanter maakt, behalve diegene, die echt geen alternatief hebben en die zijn uitindelijk de sjaak. De negatieve spiraal van gedoe / slechte naam – minder reizigers – meer schrappen en nog een slechtere naam etc.

Cynisch gezien werken deze stakingen prima tegen het personeelstekort, want de reiziger wordt weggejaagd en dan zal de bussen nog leger worden en meer geschrapt worden en zo zal het personeelstekort weleens een personeel overschot worden en een behoorlijke groep klanten met duidelijke tekenen van vervoersarmoede. (Niet kunnen reizen een belemmering vormt voor werk of sociaal functioneren). Ondertussen worden de wegen wel steeds voller met alle gevolgen van dien.

wilma
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

ik heb geen ander vervoer als de ov ik moet elke dinsdag naar het ziekenhuis voor chemo wat en geen ander vervoer dat ze staken is dus voor mij binnen zitten vindt dat ze de bonden daar ook eens aan moeten denken er zijn mensen ontslagen omdat ze niet naar hun werk konden dat ze dan de bussen laten rijden die naar het ziekenhuis gaan

jurrien
1 jaar geleden
Antwoord aan  wilma

@ Wilma, De zorgverzekering bied soms persoonlijk vervoer naar het ziekenhuis aan in het basispakket, als dat nodig is. Als je echt bang bent niet met OV op ziekenhuis te kunnen komen en daarmee chemo-behandeling mist, dan zou ik eens contact opnemen met uw zorgverzekering voor vervoer, of voor kostendeclaratie voor persoonlijk vervoer zoals noodzakelijke taxi. Meestal zit dat in je basispakket, als je aannemelijk kan maken dat je niet anders kan.

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  wilma

Vaak zijn er wel alternatieven te regelen, van taxi die zoals Jurrien aangeeft mogelijk door de zorgverzekeraar vergoed wordt, of familie/vrienden/kennissen/buren/collega’s/etc. vragen een keer heen en weer te rijden. Daarnaast rijden sommige bussen wel, waardoor het misschien toch mogelijk is om met het OV van toepassing is. Ik wil niet zeggen dat dat voor u ook van toepassing is, maar ik denk dat een groot deel van de “ontslagen omdat ze niet naar hun werk konden” wel meer actie hadden kunnen ondernemen.

Bart van zijl
1 jaar geleden

Er moet mij iets van het hart, ik lees even alle berichten.maar waar zijn de normen en waarde van mensen . Grote smoelen, mensen die zeggen dan moet je maar van baan veranderen..of ze zelf buschauffeur zijn . waar is het respect naar elkaar en empathie .als oranje speelde was Nederland 30 jaar geleden echt orange… We waren een volk wat voor elkaar op kwam.nu maken we elkaar af op internet.schaam jullie. Vaak volwassen mensen die totaal niet van elkaar weten hoe iers werkt of in elkaar zit maar aanames maken op feuten die ze zelf denken te te weren en wel even beter zouden doen.

Persoonlijk ben ik ook alleen afhankelijk van de ov. Heb geen geld voor een bolide of E bike. Heb wel een fiets maar met 40 % longinhoud kan ik wel wat maar heb grenzen.ik vindt de stakingen ook ruk en vervelend maar Nederland is zich zelf aan het kapot maken op alle fronten..van grenzen open houden tot Nederland in een oorlog duwen wat niet de onze is .dan maar te zwijgen over de klimaat miljarden en het co2 verhaal wat rammeld. Laat ons liever elkaar helpen en steunen dan elkaar zi zitten af te zeiken.. het leven is voor vele al kort genoeg en compassie en positief zijn begint al op internet en oo straat ..hoe wil jij behandeld worden. Een fijne dag en kijk is naar elkaar om

Bart van zijl
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bart van zijl

Op een telefoon typen en dikke vingers hebben is lastig. Sorry voor de verkeerde letters hier boven en zinnen..zucht jammer dat ik mijn stukje niet kan veranderen

Anoniem
1 jaar geleden

Iedereen heeft te maken met stijgende prijzen etc. Het is te bizar voor woorden die vakbonden. Ik ben het eens met sommige reacties. Als je niet tevreden bent met je baan of salaris zoek je een andere baan met betere mogelijkheden of gewoon niet zeuren. Ik ben zelf aan het kijken of ik niet iets van een platform kan fiksen voor mensen die afhankelijk zijn van het OV voor hun werk om het OV te gaan mijden. Ben er een beetje klaar mee en heb nu zelf een E-bike aangeschaft om in ieder geval niet meer afhankelijk te zijn van het OV die steeds duurder en onbetrouwbaarder wordt. Denk dat vele mensen zullen volgen en dan ben je sowieso uiteindelijk straks je baan kwijt omdat er steeds minder mensen gebruik maken van het OV. Ik wens jullie veel succes met de stakingen en ik hoop dat de OV-maatschappijen hun poot stijf houden.

Anton
1 jaar geleden

Ben dat gestaak binnen het OV meer dan zat. Vorige week was het voor oa vele scholieren, waaronder mijn zoon, wederom niet mogelijk om naar school te gaan. Een loonsverhoging van 17% is absurd. Facts: een busschaufeur zit gemiddeld 20% van zijn werktijd ziek thuis en verdient ruim €4000,-/mnd (incl. ORT/vakantiegeld etc). Niet slecht voor iemand met een opleiding van 3 (verkorte opleiding) tot 12 (BBL) maanden.

Rietje
1 jaar geleden

Hier worden de verkeerde mensen gestraft.
Wat als je geheel afhankelijk bent van ov?
Wat als je nu niet naar je afspraak in het ziekenhuis kan?
Wat als je niet naar een uitvaart kan?
Wat als je dagen niet naar je werk kan?
Wat als je je toetsen op school niet kan maken?
Ben helemaal afhankelijk van ov helaas!
Bedankt!

Pieter
1 jaar geleden

Het openbaar vervoer moet gewoon kapot van de FNV, want de auto is heilig alleen de auto is goed. Als je automobilist bent dan ben je god.
Waar overal mensen uit de auto worden gehaald, worden ze hier het openbaar vervoer uitgejaagd.

Zelfde met gezond eten. Men wil helemaal ons niet dat iedereen gezond eet. Men wil ons aan het fastfood. Daar zit achter als je fastfood eet ben je een verdienmodel voor de zorg. Als je gezond eet lever je niets op en kost je alleen maar geld. Daarom maken ze het gezonde eten al jaren duurder dan ongezond eten zoals frites.

Ries
1 jaar geleden

De cao-lonen zijn in 2020 gestegen met 3,0 procent. Bron CBS.
OV-Cao 0% (om de werkgevers door de crisis heen te helpen, maar dit hoor je nergens)
De gemiddelde CPI inflatie in Nederland in 2020 was 1.3%

In 2021 zijn de cao-lonen per uur, inclusief bijzondere beloningen, met 2,1 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Bron CBS.
OV-Cao 0%
De gemiddelde CPI inflatie in Nederland in 2021 was 2.7%

De cao-lonen in Nederland stegen in 2022 met 3,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Bron CBS.
OV-CAO 2,8% over de laatste 6 maanden is ongeveer 1,4% op jaarbasis.
De gemiddelde CPI inflatie in Nederland in 2022 was 10%.

Zoals je ziet zijn we in 3 jaar tijd 3+ 2,1+ 1,8%= 6,9% achter gebleven bij het gemiddelde. De eenmalige bruto-bonussen zijn geen structurele loonsverhogingen en heb je dus in de toekomst niks aan. Dus om dat bij te halen zit je al op 7%. Met de hoge inflatie over 2022 is dus om alles een beetje gelijk te trekken de 10% eis van de bonden geen rare eis.(Dit was de laatste stand in de onderhandelingen.)
Als je dat afzet tegen de gemiddelde inflatie over die jaren hollen we nog achteruit. Waar wij 2,8% over de laatste 6 maanden van 2022 hebben gehad was de gemiddelde inflatie 14%.
Maar dan moeten er ook nog werkdruk verlagende aanpassingen komen om iedereen gezond aan het werk te houden en zo gezond mogelijk de eindstreep te laten halen.
En dat gaat niet lukken met 2 keer per jaar een ander vrije dagen patroon (later bijgesteld naar 1 keer) en 4 keer per jaar andere diensten als het de werkgever uit komt.
Op ‘vrijwillige’ basis meer gebroken diensten en meer maaltijddiensten. Iedereen weet wie de ‘vrijwilligers’ zullen worden. De collega’s die weinig tot geen ‘nee’ kunnen zeggen.
De lege loontreden blijven bestaan als het aan de werkgevers ligt, de jeugd en zij-instromers blijven dus 4 keer 1 jaar stilstaan in plaats van vooruitgang qua salaris te krijgen.
Het generatiepact van 60-80-100 vanaf 63 is mooi maar dan kun je maar 1 jaar gebruik maken van de RVU-regeling waarvan je dan maar 80% krijgt uitbetaald. Dus betaal je een groot gedeelte toch weer zelf.
Een APC (Algemene Prijs Compensatie) komt in de voorstellen van de werkgevers niet voor. Een APC betekend zoveel dat wanneer de inflatie bv 2% is, het loon inclusief alle toeslagen automatisch met 2% verhoogd wordt om koopkracht te behouden. Hier hoeft dan niet over onderhandeld te worden.
De vraag van de bonden om in de late diensten de 1e pauze minimaal 20 minuten netto te geven is van tafel gegaan. Geen ruimte dus om je warme maaltijd rustig te genieten.
Het 80 percentiel met de rijtijden wordt ook niet over gesproken. Dit heeft tot gevolg dat 20% van alle diensten te laat op de eindbestemming komt als iedereen “normaal” rijdt. Dit is ook werkdruk verhogend omdat je als chauffeur toch zoveel mogelijk op tijd wilt rijden i.v.m. je pauzes en vertredingsmomenten.