De Europese Commissie heeft de beoogde nachttrein op het traject Amsterdam – Barcelona van European Sleeper en verbetering van de verbinding tussen Amsterdam en Londen van de NS en Eurostar als proefprojecten goedgekeurd.
Ook zal zij nog acht andere pilotprojecten ondersteunen om uitbreiding van het internationale treinverkeer overdag en ‘s nachts te stimuleren, onder meer tussen Parijs en Venetië en van Leipzig naar Stockholm.
Het opzetten en exploiteren van vooral lange en grensoverschrijdende treinverbindingen voor treinreizigers blijkt in de praktijk geen gemakkelijke opgave. Zo moeten treinen worden uitgerust met verschillende beveiligingssystemen en verschilt de bovenleidingspanning in verschillende landen. Daarin gaat de proef geen verandering brengen, wel is het de bedoeling dat bijvoorbeeld dienstregelingen beter op elkaar worden afgestemd om nieuwe treindiensten mogelijk te maken.
“Terwijl de vraag naar groene mobiliteit groeit, moeten we de spoormarkt veel beter en veel sneller laten reageren”, zegt Eurocommissaris Adina Vălean (Vervoer). De nieuwe of verlengde proeftrajecten moeten bestaande obstakels aan het licht brengen en met hulp van het dagelijks EU-bestuur “worden overwonnen, waardoor nieuwe diensten kunnen ontstaan”. Het gaat zowel om dag- als nachttreinen.
De Europese Commissie bekijkt tijdens de pilot bijvoorbeeld hoe de afstemming verbeterd kan worden, of de wetgeving aangepast of verduidelijkt kan worden. Er is echter geen subsidiepot om de (beoogde) treindiensten te kunnen financieren.
Naast de beoogde trein Amsterdam – Barcelona van European Sleeper is ook de bestaande trein Amsterdam – Londen geselecteerd. De bedoeling is om die verbinding te verbeteren. Na de lancering werd de Eurostar vertraagd omdat de dienstregelingen minder goed op elkaar pasten.
Een omvangrijk pilotproject is de treinverbinding Duitsland – Denemarken – Zweden. De vorig jaar door SJ gelanceerde nachttrein Stockholm – Kopenhagen – Hamburg (dit jaar verlengd naar Berlijn) maakt onderdeel uit van deze pilot, net als de Snälltaget-nachttrein op deze route. Ook de potentiële treindienst vanuit Oslo richting Denemarken en verder maakt onderdeel uit van de pilot, net als de door Tsjechische spoorwegen gewenste trein Kopenhagen – Praag (in samenwerking met DB en DSB). Flixtrain wil een trein Leipzig – Stockholm introduceren, die ook onderdeel is van de pilot.
Uit de lijst proefprojecten blijkt ook dat Flixtrain een verbinding München – Zürich wil starten en dat de Spaanse nieuwe treinvervoerder ILSA zich richt op het in ere herstellen van de treinverbinding Lissabon – Madrid. De Italiaanse en Duitse spoorwegen bekijken of er dagtreinen kunnen gaan rijden tussen Rome / Milaan en München, mogelijk naar Berlijn. De volledige lijst pilotprojecten is hier te vinden.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 13:34
Een 40-jarige Hongaar heeft donderdag ruim 30 kilometer aan de buitenkant van een ICE hogesnelheidstrein…
De beloofde oplossing voor de overlast bij station Maarheeze laat langer op zich wachten. Dat…
Een tijdige start van de nieuwe treinverbinding van de Bentheimer Eisenbahn tussen Coevorden en Bad…
Vakbonden FNV en CNV hebben een brandbrief met vijf pagina's aan klachten over het busvervoer…
De Tweede Kamer is niet tevreden met staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer. Kamerleden…
Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer ziet reis- of gebiedsverboden voor overlastgevers als een…