Overijssel: voorlopig toch geen batterijtreinen

Accutreinen laten rijden op het Nederlandse spoor is veel duurder dan verwacht. Vanaf 2027 zouden dieseltreinen in Overijssel vervangen worden door batterijtreinen. Dat voorstel heeft de provincie echter nu al weer ingetrokken. Dat schrijft de Tubantia.

Accutrein

Vorige maand, begin september, maakte de provincie juist bekend tussen Hengelo – Zutphen (- Oldenzaal), Almelo – Mariënberg (- Hardenberg) en Enschede – Gronau dieseltreinen te willen vervangen door batterijtreinen. De eerste twee spoorlijnen elektrificeren zou 170 miljoen kosten. De gedachte was dat een batterijtrein veel goedkoper zou zijn. De batterij wordt dan opgeladen op plekken waar al bovenleiding is. Bijvoorbeeld tussen Mariënberg – Hardenberg en Hengelo – Oldenzaal, aangevuld met andere oplaadpunten.

Het uitstel komt op basis van nieuwe informatie van ProRail, waaruit blijkt dat de accutrein toch veel duurder uitvalt. Hoe hoog de kosten precies zijn, is nog niet bekend. ¨Lastminute bleek dat de bedragen er heel anders uitzien”, citeert de krant gedeputeerde Bert Boerman. ¨Daarnaast moet er ook regulier onderhoud plaatsvinden, waarvan niet bekend is wat de gevolgen zijn bij aanpassing van het spoor. Met deze wiebelige cijfers kunnen we nog geen keuze maken.”

Duurzamer

De huidige concessie loopt in 2027 af, de provincie wil in de nieuwe concessie de treinen verduurzamen. Om dit te realiseren is het belangrijk dat er op korte termijn duidelijkheid ontstaat, zodat dit meegenomen kan worden in de aanbesteding.

In het Noorden heeft Arriva al eens test gehouden met de WINK-Accu. De batterijtreinen zijn relatief nieuw. In het verleden zijn er ook al eens batterijtreinen geweest, maar de huidige techniek is anders. Onder andere Stadler heeft nu een accutrein.

This post was last modified on 26 oktober 2022 10:01

Share

Recent Posts

Vervoerregio Amsterdam steekt 111 miljoen in toegankelijkheid OV

De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in…

29 minuten terug

Deze week wordt er gewerkt (met een zachte G) aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg/Boxtel

Door werkzaamheden bij Vught rijden er van dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni geen…

1 dag terug

Trein Hengelo – Bielefeld valt nog steeds vaak uit

Nog steeds valt de trein vanuit Hengelo naar Bielefeld veel vaker uit dan gemiddeld. Dit…

1 dag terug

Wanprestatie trein Hengelo – Duitsland zorgt voor extra kosten (voor de belastingbetaler)

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld gaat de belastingbetaler in Overijssel aanzienlijk meer…

1 dag terug

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

3 dagen terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

3 dagen terug