Foto: Ronald Tilleman
De prognoses laten zien dat in 2014 het transportvolume met 1,1 procent zal groeien. Voor 2015 wordt een volumegroei van 1,9 procent verwacht. Voor het goederenvervoer per spoor wordt een iets grotere groei verwacht. Dat blijkt uit de 21e editie van de ‘Korte Termijn Voorspeller’ (KTV) voor het Nederlandse goederenvervoer, uitgebracht door onderzoek- en adviesbureau Panteia.
Voor het spoorvervoer verwacht Panteia ruim een miljoen ton groei per jaar voor 2014 en 2015. Dit betekent een groei van circa 2,5 procent per jaar. De spoormarkt lijkt erg afhankelijk te zijn van externe factoren. Er zijn kansen voor het spoor om te concurreren met Short sea shipping door de zogenaamde ‘zwavelgebieden-regelgeving’ met betrekking tot het scheepsvervoer over de Baltische zee. De versoepeling van de regels omtrent grensoverschrijdend vervoer verhoogt daarbij de efficiëntie van spoor.
De kosten van nationaal spoorvervoer lopen echter op. ProRail is sinds vorig jaar al voornemens de ‘gebruikersvergoeding spoor’ te verhogen in 2015. Dit is het gevolg van het kabinetsbeleid van het eerste kabinet-Rutte. Verder is er een wijziging door het kabinet in de maak om goederentreinen een lagere prioriteit te geven in de dienstregeling ten opzichte van personenvervoer. Dit verlaagt het serviceniveau van het spoorvervoer en zal in 2015 een merkbaar effect hebben op het vervoersvolume, stelt Panteia.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…