Foto Mark Koghee / Treinreiziger.nl
De prijs van de treinkaartjes gaat in 2025 met gemiddeld 6,18 procent omhoog. Dat heeft de NS woensdag bekend gemaakt. Ook de OV-fiets wordt duurder en toeslagen gaan omhoog. De prijs stijgt niet voor het Railrunnerkaartje voor kinderen, het Kids Vrij abonnement en het Dal Vrij abonnement.
Naast dat de prijs voor gewone kaartjes omhoog gaat, wordt het huren van de OV-fiets tien cent duurder (van 4,55 euro naar 4,65 euro), gaat de toeslag voor de Intercity Direct omhoog van 2,90 euro naar 3 euro en stijgt de toeslag voor het kopen van een fysiek treinkaartje met maar liefst 50 procent van 1 euro naar 1,50 euro. De prijs van de OV-ebike blijft met 13 euro hetzelfde.
Dat de prijzen met gemiddeld zes procent gaan stijgen, was al bekend. Eerder was het plan dat de prijzen zelfs met twaalf procent omhoog zouden gaan, maar door ingrijpen van de politiek werd dat voorkomen. De reiziger gaat nu 6,18 procent meer betalen en het Rijk en de NS nemen ieder drie procent voor hun rekening.
Omdat de NS de afgelopen jaren de prijs van treinkaartjes niet of minder dan de inflatie liet stijgen, is er een flink inflatiegat ontstaan, prijzen van treinkaartjes zijn aanzienlijk minder hard omhoog gegaan dan andere prijzen. Dat gat moet langzaam gedicht worden tenzij het staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer lukt om een structurele oplossing te vinden om de prijsstijging tegen te gaan. Jansen heeft aangekondigd aan zo’n oplossing te werken.
De prijsverhoging gaat nu in ieder geval aan de jongste treinreizigers voorbij. Er zijn momenteel 230.000 kinderen in de leeftijd van vier tot en met elf jaar die met een Kids Vrij abonnement gratis meereizen met een volwassene. Dit abonnement blijft kosteloos. Het Railrunnerkaartje van 2,50 euro voor onbeperkte reizen per dag voor kinderen (vier-elf jaar) blijft ook ongewijzigd. Per maand reizen ongeveer 125.000 kinderen met een Railrunnerkaartje. Jongeren (twaalf-achttien jaar) gaan wel meer betalen. De Jongeren Dagkaart Dal gaat van 7,95 naar 8,50 euro.
Om het reizen in de daluren aantrekkelijk te houden, gaan de kosten voor het Dal Vrij abonnement (119,95 euro per maand) ook niet omhoog. Met dit abonnement reis je gratis in de daluren. Het Dal Voordeel abonnement waarmee je in de daluren met 40 procent korting reist, gaat van 5,60 euro per maand naar 5,95 euro.
Om meer mensen tijdens de daluren in de trein te krijgen, heeft de NS nu ook een vroegboekkorting, de Prijs Tijd Deal. Wie online een treinkaartje voor een rustig tijdstip minimaal een dag van tevoren koopt, kan tot 60 procent korting krijgen. Sinds de invoering hiervan in februari zijn er een half miljoen Prijs Tijd Deals verkocht, aldus de NS. Na de eerste zes maanden stond de teller op 250.000.
Reizigersvereniging Rover was er woensdag al snel bij om de prijsverhoging te veroordelen. Volgens Rover zet de NS de ’betaalbaarheid van het hele openbaar vervoer verder onder druk’. Omdat de NS de prestatieafspraken over de kwaliteit van de dienstverlening niet haalt, is een prijsverhoging niet op zijn plaats, meent Rover, die verwacht dat minder mensen met de trein zullen reizen.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 15:13
Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…