Meer reizigers en betere spreiding door NS Prijs Tijd Deal
08 nov 2024 13:17
De nieuwe NS Prijs Tijd Deals brengen meer reizigers in de trein en zorgen ervoor dat meer treinreizigers buiten de spits reizen. Dat blijkt uit cijfers van de NS over het eerste halfjaar dat de NS Prijs Tijd Deal geldt.
De NS Prijs Tijd Deal is de opvolger van NS Voordeel waar in 2022 en 2023 op drie trajecten een proef mee is gedaan. Sinds februari heet het Prijs Tijd Deal en geldt de regeling voor alle NS-trajecten. Je kunt alleen niet van en naar station Schiphol Airport reizen met een Prijs Tijd kaartje. Met de Prijs Tijd Deal krijgen reizigers korting op rustige treinen als ze tot een dag vooraf het kaartje kopen via ns.nl of de NS-app. Alleen kaartjes voor treinen in de daluren krijgen korting. Hoe eerder je het kaartje koopt, des te hoger is de korting, met een maximum van 60 procent.
Zonder korting niet met trein
In het eerste half jaar zijn er volgens de NS 250.000 Prijs Tijd kaartjes verkocht. Uit klantonderzoek van de NS blijkt dat 20 tot 25 procent van die kaartjes voor treinreizen was die zonder de korting niet gemaakt zouden zijn. Met andere woorden, voor de gewone prijs hadden de reizigers het kaartje nooit gekocht. Tussen de acht en tien procent van de reizigers liet weten dat ze vanwege de korting in plaats van in de spits buiten de spits de trein hebben genomen.
Spitsheffing
De NS wil al jaren de reizigers beter spreiden. Treinen zijn druk in de spits maar te rustig daarbuiten. De spoorwegmaatschappij wilde daarom eerder graag tariefdifferentiatie waarbij de kaartjes in de spits duurder gemaakt kunnen worden, een spitsheffing. De NS wilde de tariefdifferentiatie al in de nieuwe concessie die komend jaar ingaat maar een meerderheid van de Tweede Kamer was hierop tegen waarop de NS het plan introk.
De Prijs Tijd Deal is een vorm van prijsdifferentiatie, maar het grote verschil met het eerdere voorstel is dat de prijs voor kaartjes in de spits niet omhoog gaat. In plaats daarvan gaat de prijs voor kaartjes op rustige tijden omlaag. Zo is dit vergelijkbaar met de kaartjes voor internationale treinen. Ook deze zijn goedkoper des te eerder je ze koopt. Maar de internationale kaartjes zijn alleen geldig in de betreffende trein. De Prijs Tijd kaartjes zijn geldig voor een bepaalde periode van de dag. Binnen die periode kun je zelf kiezen welke trein je neemt op het traject.
De dalurenkorting van de NS blijft bestaan naast de Prijs Tijd Deal. De dalurenkorting geeft reizigers altijd 40 procent korting ongeacht het tijdstip waarop ze het kaartje kopen en het traject waar ze op reizen, zolang de reis maar in de daluren begint. Bovendien geldt de dalurenkorting ook als je met een chipkaart reist. De dalurenkorting geldt alleen als je een NS Flex Dal Voordeel abonnement hebt.
(c) Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
Veel te ingewikkeld. De auto staat in de garage en hoef ik niet van te voren te reserveren.Klanten hebben een eenvoudig systeem nodig waarbij ze automatisch korting krijgen als je zich “goed” gedagen. Wat zou het toch aangenaam zijn als de korting direct via de OV chipcard wordt afgerekend.
Ik heb al eerder aangegeven. De OV chipcard paaltjes op de perrons zijn fundamenteel fout. In- en uit checken moet op de trein gebeuren. Precies zo als bij bus en tram. Dan kan je ook heel gemakkelijk korting geven op een stille trein. Dan kunnen ook twee vervoerders op hetzelfde traject concureren. De vervoerder met het beste aanbod, de schoonste treinen krijgt de meeste reizigers.
Nou, rudy.
Maak het gemakkelijk.
Gratis OV.
Heb je gelijk geen 4 tot 5 man personeel per trein meer nodig. Moet je nagaan wat dat scheelt aan kosten. Al die conducteurs die de meeste tijd van de dag niets aan het doen zijn moeten echter wel wat anders vinden.
Sta er nog steeds van te kijken dat er bij NS gewoon zo veel personeel aanwezig is op een klein treintje.
Ben eigenlijk best wel benieuwd waar u die 4 tot 5 man personeel vandaan haalt.
Het Massachusetts Budget Center had al eens uitgerekend dat gratis OV eerder een kostenbesparing dan een kostenpost is: https://massbudget.org/2021/03/24/the-dollars-sense-of-free-buses/
Je weet dat normale dal urenkorting nog steeds een ding is?
Je hebt nu al een grote rij staan bij die paaltjes. Dan krijg je lange rijen bij in en uitstappen, nou wat een verbetering.
Ooit met de tram of bus geweest? In- en uitchecken gaat heel snel. Ongeveer in hetzelfde tempo als dat je door de deur kan. Nimmer de indruk gehad dat een tram of bus extra lang aan de halte moest staan i.v.m. het in- en uitchecken. Bovendien kan je ook nog in- of uitchecken in een rijdende trein. In de tram check je toch ook al ruim voor het bereiken van de halte uit.
Als dalurenkorting een probleem is, dan is dus het systeem te ingewikkeld.
Voor wie is dalurenkorting een probleem?
In een bus passen 60 man, in een trein 600.
Plus je moet of bij elke duur controleren, of poortjes neerzetten.
In een tram gebeurd dat niet en wordt extreem veel zwartgereden.
Een trein heeft ook veel meer deuren dan een bus. Bij een bus heeft iedere deur een OV chipkaart paal. Een doorsnee bus heeft 3 deuren en 3 palen. Bij een trein verwacht je 4 tot 8 palen per rijtuig. De verhoudingen zijn dan ongeveer hetzelfde.
Bij een doorsnee bus stappen veel minder passagiers in per halte. De ic den haag-einshoven is altijd overvol, maar stopt maar bij 7 stations in totaal. Welke busroute, die overvol zit, stopt maar bij 6 haltes.
Plus hoe controleer je of iedereen incheckt? Bij de bus kijkt de chauffeur mee.
De controle kun je mogelijk maken door de incheck op de trein te koppelen aan de poortjes van het instapstation.
Zoiets had ik ook al bedacht. Voer het perronkaartje weer in. Bijvoorbeeld 5 euro om het perron op te mogen. Als je het perron binnen een half uur verlaat of inchecked op een vertrekkende trein wordt het perronkaatje kwijtgescholden.
Wow, nu maak je de chipkaart makkelijker door twéé keer te moeten inchecken????
Het hele probleem van meerdere vervoerders is een onderling probleem dat de vervoerders lekker zelf mogen uitvechten. Loop gewoon steeksproefsgewijs door de trein heen, tel de reizigers en bepaal op basis daarvan een verdeelsleutel.
Of: ga er gewoon vanuit dat mensen grotendeels de eerste trein nemen waar ze bij kunnen komen.
Of zelfs: kijk in de reisplanner welke reizen mensen openklikken, en gebruik díé data om de inkomsten te verdelen.
Mensen vinden het helemaal niet erg om een keer extra te moeten in- of uitchecken. Dat doe je ook bij het overstappen in het stadsvervoer.
Het probleem is dat bij sommige overstappen de reiziger onder stress, op een druk perron, bij een krappe overstap moeten in- en uitchecken. Ze moeten de OV palen weten te vinden, heen en teruglopen. Dat maakt het tot een last! Dit probleem verdwijnt geheel als je in de trein moet in- en uitchecken.
Sinds de invoering van OVPay duurt het een seconde of 2-3 voor je de bus in kan, dus is het significant langzamer dan hoe snel je door de deur kan. Vroeger was dit inderdaad wel zo.
Ik probeer het me al een beetje voor te stellen hoe het er uit zal zien. Je loopt Amsterdam CS binnen. Je kijkt op het grote bord met vertrektijden. Je wil naar Rotterdam en je ziet dat de trein over Haarlem 20% korting geeft. Dan maar wat langer onderweg maar een stuk goedkoper. Of bijvoorbeeld de keuze tussen een Intercity naar Utrecht of de stoptrein. De stoptrein heeft 50% korting. Dat zou actief sturen zijn. De korting bij de vertrektijden en de bestemmingen vermelden. Technisch geen probleem, maar een hoop managers moeten over hun eigen schaduw heen springen.
Mijn fantasie slaat op hol:
Zitplaatskorting; als je bij lange treinen in de eerste of laatste twee rijtuigen in- en uitchecked krijg je 10% korting. Moet je zien hoe snel de reizigers zich beter verdelen over de trein.
Vertragingskorting: als de trein bij aankomst meer 5 min. vertraging heeft krijg je korting.
Laatste heb je al, als de trein een halfuur (15 min met hsl stuk schiphol-rotterdam) vertraging heeft.
Kom uit je uitkering en doe er wat aan Rudy
Paaltjes in de trein is leuk verzonnen, maar werkt écht alleen maar bij regionale treinen (waar weinig mensen gelijktijdig in en uit moeten stappen). En zelfs dán levert een groep van een paar personen ineens een boel vertraging op…
Bij de bus zorgt de chipkaart al vaak voor veel langere haltetijden, vanwege de verplichting dat ook abonnees moeten inchecken.
Moet je je voorstellen, dat een intercity in de spits in Utrecht aankomt, dat is dan puurste chaos. Er is een reden dat ook metros geen paaltjes in het voertuig hebben zitten: de paaltjes in het voertuig zouden het stilstaan enorm verlengen..
250.000 kaartjes in een halfjaar zijn er zo’n 1350 per dag. Per dag reizen er in totaal meer dan een miljoen mensen met de trein dus de invloed van de PrijsTijdDeal is gewoon 0,0. En voor die paar kaartjes heb je dan ook nog marketing- en IT-personeel nodig. Weer een typisch propaganda verhaaltje van NS.
Weer een typische reactie van een pvv/Trump supporter
Paul,
Re typisch… 0,0n%
Roerend mee eens, een minimale invloed op reispatronen met een zoveelste ingewikkeld systeem.
Laat NS zich eerst concentreren op het uitvoeren van de beloofde dienstregeling…
250 000 kaartjes in een halfjaar betekent dus waarschijnlijk zo’n twee miljoen euro in een halfjaar. Daar kan je ruwweg acht medewerkers een vol jaar voor laten werken inclusief werkgeverslasten.
Daarnaast is dit ook gewoon goede PR: NS heeft nu dus gewoon tickets te koop voor 60% korting, waardoor er naast de best wel goedkope groepstickets gewoon nóg goedkoper is!
Nee, want 80% van die reizigers was anders ook met de trein gegaan. In plaats van acht kun je dus slechts twee medewerkers laten werken.
Ik heb zelf een privacyphone en ik gebruik de website van de NS voor mijn reisinfo. Verder heb ik een dalvoordeel en telebankier ik gewoon met een identifier op de computer. En dan nog alles van te voren plannen. Nee, voor mij werkt dit totaal niet.
Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen, die een reis willen maken op de NS app inchecken trein zoeken en zo een kaartje kopen via hun bankapp en voor wie die geen gedoe is.
Zolang dit erbij is en niet ipv een dal voordeel abo vind ik het prima dat ze incidentele reizigers op deze manier ook een mooie korting kunnen bieden.
In Luxemburg is al het ov al een paar jaar gratis voor iedereen en dat werkt prima. Alleen als je in de trein 1e klas wilt reizen, moet je een kaartje kopen.
Luxemburg is ook wat rijker dan Nederland.
En een stuk dunbevolkter, wat treinen weer veel duurder maakt.
Luxemburg is een klein land. Heel Luxemburg is grensgebied. Dagelijks komen vele tienduizenden Fransen, Duitsers en Belgen van over de grens over om er te werken. Zo is in de Franse stad Thionville (Diedenhofen) een wervingskantoor.
Dit houdt in dat Luxemburg voor al deze mensen niet hoeft te zorgen voor onderwijs, gezondheidszorg en andere kosten.
Verder komt men massaal even naar Luxemburg om te tanken en alcoholische dranken en tabakswaren in te slaan. Voor de Duitsers zijn in Luxemburg koffie en chocolade goedkoop. De taxen zijn laag, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de massa..
Door al dit geld kan Luxemburg het zich permitteren om het openbaar vervoer gratis te maken.
Er is wordt ook veel geïnvesteerd in het openbaar vervoer. In de hoofdstad is een prachtige trambaan aangelegd. Deze wordt nu verlengd naar de luchthaven Findel.
Spoorwegen worden verdubbeld. Dat is in Luxemburg vaak geen kattenpis, want er moeten complete rotswanden voor worden opgeblazen.
Bussen komen frequent tot in de kleinste dorpen. Niet alleen van de CFL, maar ook van vervoerders zoals Emile Weber, die ook reizen aanbiedt.
Luxemburg is een perfect georganiseerd land. Als je vanuit België de grens overgaat, dan valt meteen op hoe keurig de huizen in de dorpen erbij liggen.
Al met al: het is moeilijk om een vergelijking te maken met Luxemburg.
Daar komt bij dat omdat Luxemburg zo klein is mensen gemiddeld per dag maar heel weinig kilometers maken wat de kosten van gratis OV laag houdt. In feite bestaat het OV in Luxemburg slechts uit stadsvervoer plus een S-bahn rond Luxemburg stad.
Man het zijn gewoon politieke keuzes.
OV gratis voor iedereen.
Wat dacht je van dichtslippen autowegen, binnensteden, luchtkwaliteit, fijnstof, verkeersongelukken/ doden, oh wee, klimaatnoodtoestand.
Gratis OV bestaat niet. Dan wordt het betaald via belastingen. Consequentie is dat mensen die afhankelijk zijn van hun auto voor werk gaan betalen voor vrijetijdsritten van anderen met het OV.
Dat is allemaal waar wat je zegt, maar desondanks hebben autogebruikers er voordeel bij. De kans op het ontstaan van een file is nl. een hyperbolische functie van het verkeersaanbod. Dat betekent dat een kleine vermindering van het verkeersaanbod leidt tot een buitenproportionele afname van de kans op het ontstaan van een file. Daardoor hoeven maar relatief weinig reizigers besluiten om hun reis met het OV af te leggen i.p.v. per auto om de kans op file drastisch te verminderen.
Mee eens, maar files ontstaan vooral in de spits en daar heeft NS te weinig capaciteit. Beter zou NS in de daluren de treinen goed schoonmaken.
Je redenering klopt niet. Files zijn er voornamelijk in de spits en het OV wil geen extra spitsvervoer doen. Extra OV-reizigers op maandagavond of zondagmorgen leiden niet tot minder files.
Extra reizigers op maandagavond zorgt voor meer incidentele OV-reizigers, die later eerder geneigd zijn om de trein weer te nemen (onder de aanname dat ze een goede ervaring hebben).
Deze voordeeltickets zorgen gewoon onder de streep voor extra inkomsten (want betere spreiding van gebruik), wat er weer voor zorgt dat de NS uiteindelijk meer treinen kan kopen (niet zo veel op basis van 4 miljoen euro per jaar inkomsten, maar dit gaat nog wel stijgen), en dus meer spitscapaciteit krijgt.
Daarnaast verwacht ik dat de software-wijzigingen die gemaakt zijn om dit in te voeren ook gebruikt kunnen worden voor andere differentiatie-producten, die misschien later wel komen.
Wat je hier wel ziet is dat de chipkaart dus gewoon steeds minder vaak de goedkoopste optie wordt. Samenreiskorting is er af gehaald voor de chipkaart, en deze tickets werken nu ook niet. Eigenlijk betekent dit dat je structurele reiziger minder korting krijgt dan de incidentele reiziger.
Misschien zou het 40%-kortings-ticket ook 60% korting moeten geven op momenten als zondagochtend etc.
80% van de PrijsTijdDeal reizigers waren anders ook met de trein gegaan en hadden dan meer betaald. Die 20% extra compenseren hooguit het verlies op die 80%. Dus per saldo zijn er geen extra inkomsten
Ik maak zelf regelmatig gebruik van de trein en daarbij maak ik ook gebruik van PrijsTijdDeal.
Het klopt dat ik ook zonder de PrijsTijdDeal ook wel de trein had genomen maar de kans was groot dat ik mijn reis (deels) tijdens de spits had gemaakt. Door de korting die ik nu krijg ben ik bereid mijn reis later te beginnen wat volgens mij ook het doel hiervan is.
Kom maar op met die kilometerheffing in de spits dan.. Voor dat paar uur per dag slopen we één van de weinige stukken natuur rondom de stad Utrecht… Als al die automobilisten nu gewoon de spits zouden meiden dan zou dat miljarden schelen.
Miljarden die je ook in het OV zou kunnen stoppen..
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5479301/dit-gaat-rechtszaak-tegen-shell-betekenen-voor-oliebedrijf-klimaat