Prijs treinkaartjes, OV-fiets en toeslagen omhoog, kinderen ontzien
20 nov 2024 12:36
De prijs van de treinkaartjes gaat in 2025 met gemiddeld 6,18 procent omhoog. Dat heeft de NS woensdag bekend gemaakt. Ook de OV-fiets wordt duurder en toeslagen gaan omhoog. De prijs stijgt niet voor het Railrunnerkaartje voor kinderen, het Kids Vrij abonnement en het Dal Vrij abonnement.
Naast dat de prijs voor gewone kaartjes omhoog gaat, wordt het huren van de OV-fiets tien cent duurder (van 4,55 euro naar 4,65 euro), gaat de toeslag voor de Intercity Direct omhoog van 2,90 euro naar 3 euro en stijgt de toeslag voor het kopen van een fysiek treinkaartje met maar liefst 50 procent van 1 euro naar 1,50 euro. De prijs van de OV-ebike blijft met 13 euro hetzelfde.
Grotere stijging voorkomen
Dat de prijzen met gemiddeld zes procent gaan stijgen, was al bekend. Eerder was het plan dat de prijzen zelfs met twaalf procent omhoog zouden gaan, maar door ingrijpen van de politiek werd dat voorkomen. De reiziger gaat nu 6,18 procent meer betalen en het Rijk en de NS nemen ieder drie procent voor hun rekening.
Omdat de NS de afgelopen jaren de prijs van treinkaartjes niet of minder dan de inflatie liet stijgen, is er een flink inflatiegat ontstaan, prijzen van treinkaartjes zijn aanzienlijk minder hard omhoog gegaan dan andere prijzen. Dat gat moet langzaam gedicht worden tenzij het staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer lukt om een structurele oplossing te vinden om de prijsstijging tegen te gaan. Jansen heeft aangekondigd aan zo’n oplossing te werken.
Kinderen niet, jongeren betalen wel meer
De prijsverhoging gaat nu in ieder geval aan de jongste treinreizigers voorbij. Er zijn momenteel 230.000 kinderen in de leeftijd van vier tot en met elf jaar die met een Kids Vrij abonnement gratis meereizen met een volwassene. Dit abonnement blijft kosteloos. Het Railrunnerkaartje van 2,50 euro voor onbeperkte reizen per dag voor kinderen (vier-elf jaar) blijft ook ongewijzigd. Per maand reizen ongeveer 125.000 kinderen met een Railrunnerkaartje. Jongeren (twaalf-achttien jaar) gaan wel meer betalen. De Jongeren Dagkaart Dal gaat van 7,95 naar 8,50 euro.
Om het reizen in de daluren aantrekkelijk te houden, gaan de kosten voor het Dal Vrij abonnement (119,95 euro per maand) ook niet omhoog. Met dit abonnement reis je gratis in de daluren. Het Dal Voordeel abonnement waarmee je in de daluren met 40 procent korting reist, gaat van 5,60 euro per maand naar 5,95 euro.
Half miljoen Prijs Tijd Deals
Om meer mensen tijdens de daluren in de trein te krijgen, heeft de NS nu ook een vroegboekkorting, de Prijs Tijd Deal. Wie online een treinkaartje voor een rustig tijdstip minimaal een dag van tevoren koopt, kan tot 60 procent korting krijgen. Sinds de invoering hiervan in februari zijn er een half miljoen Prijs Tijd Deals verkocht, aldus de NS. Na de eerste zes maanden stond de teller op 250.000.
Rover: ‘betaalbaarheid ov onder druk’
Reizigersvereniging Rover was er woensdag al snel bij om de prijsverhoging te veroordelen. Volgens Rover zet de NS de ’betaalbaarheid van het hele openbaar vervoer verder onder druk’. Omdat de NS de prestatieafspraken over de kwaliteit van de dienstverlening niet haalt, is een prijsverhoging niet op zijn plaats, meent Rover, die verwacht dat minder mensen met de trein zullen reizen.
(c) Treinreiziger.nl
Ohh, dat valt eigenlijk alles mee.
De prijs van het gewone kilomtertarief wordt niet genoemd…..
Jawel, dat deze met 6.18 procent omhoog gaat
Nee, er staat dat de prijzen gemiddeld 6,18% omhoog gaan. Dat zegt nog niet over het kilomtertarief.
NS werkt niet met kilometers, maar met tariefeenheden. Op sommige trajecten zoals Dronten-Lelystad leidt dat tot oneerlijke taferelen voor de reiziger: de werkelijke afstand is maar 17 km, het aantal TFE is al 24, terwijl NS ook ervoor had kunnen kiezen de 7 ontbrekende TFE pas in rekening te brengen als het totaal traject via de Flevopoler verder reikt dan Zwolle-Almere Poort (om zo gelijk te komen met het aantal TFE, als je via Amersfoort zou gaan reizen). We weten met z’n allen dat NS van makkelijk houdt, zodra zij eraan kunnen verdienen en meteen moeilijk begint te doen, als het hun geld kost, of de reiziger bij een bepaald systeem ineens gemak ervaart.
OV fiets tarief straks?
4,65 volgens het artikel.
Dalvrij gaat niet omhoog, lijkt sympathiek, maar die hebben vorig jaar de grootste verhoging gehad.
OVfiets is ook een schande, is maar een duppie, maar toch. Op de grotere stations worden honderden fietsen per dag verhuurd, daar hoeft echt geen geld bij.
Ik denk dat OV-fiets op dit moment zwaar verliesgevend is en dan is een verhoging niet zo vreemd.
Volgens mij valt dit nogal mee, als je het vergelijkt met recente inflatie in het algemeen.
Ik denk dat de Prijs Tijd deal een slimme methode is om voor heel veel mensen het treinkaartje juist laagdrempelig héél veel goedkoper te maken. Ook zonder abonnement. Misschien kan NS dit nog wat meer promoten.
Je vergeet dat de treintarieven in Nederland al extreem hoog waren. Als je kijkt naar de aantallen wordt Prijs Tijd Deal amper gebruikt, zo’n 1000 tickets per dag. Dat is vrijwel verwaarloosbaar op het totaal.
Koop jij maar eens in Duitsland een kaartje voor de IC, of ICE (waar niet sneller dan 160 gereden wordt), of ga eens in Oostenrijk treinen (zonder een Sparschiene, of een KlimaTicket te kopen), en vergelijk in beide landen de ritprijzen tot 300 km eens met wat NS rekent, dan begin jij ineens heel anders te piepen!
De TER is Frankrijk is ook idioot duur. 1,5 uur in een TER-trein kost al ruim € 25,-.
En jij vergeet dat de treinkaartjes veel minder zijn gestegen dan de inflatie, of de kosten om een auto te hebben en gebruiken (terwijl het rijk de belasting op benzine heeft verlaagd zijn die kosten nog steeds meer gestegen).
Zolang de overheid weigert de systemen rond het spoor te moderniseren, blijft het duurder dan onze buren.
Alleen al de bovebleidingsspanning verhogen naar 3kv (wat nog steeds een verouderd en inefficient systeem is vergeleken met 25kv of 15kv) zou al meer dan honderd miljoen euro per jaar besparen. Genoeg om deze prijsstijging terug te draaien.
Als je 100 miljoen per jaar weet te besparen dan ben je eerst 25 tot 30 jaar bezig met het terugverdienen van de investering.
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/06/27/mogelijke-transitie-naar-3kv-kost-bijna-2-miljard/?gdpr=deny
Alleen wel jammer dat als je van Gelderland naar Zuid-Limburg wil reizen dat je dan grotendeels met de Arriva-boemel moet reizen, waarbij en PrijsTijdDeal niet geldt, en het een oncomfortabele schijttrein is waar je anderhalf uur in moet zitten.
Maar je vergeet dat het hier ging om de tarieven van NS, en niet die van Arriva.
De kosten van een fysiek kaartje bedragen hooguit 25 cent, duis dat hele circus is gerwoon een ordinaire vorm van mensen een poot uittrekken. Wat doet Frankrijk, die rekent niet meer dan hooguit 50-60 cent en maakt er meteen een herbruikbaar kaartje van, die je in 2 jaar wel een stuk of 5-6x kunt gebruiken, ook voor dagkaarten binnen een bepaalde stad of vervoersgebied.
Aangezien de Railrunners al zo goedkoop zijn, snap ik niet dat NS die groep wat meer laat betalen. € 3,00 zou geen irreëel bedrag zijn.
Als er nog zo weinig geld is, zouden de boetes voor zwartrijden zo langzamerhand ook omhoog kunnen, of anders zou een progressief boetebeleid ontworpen kunnen worden. Reizigers die voor het eerst gesnaaid worden, zouden met een lager bedrag ervanaf kunnen komen, waarmee niet meteen een stok gezocht wordt om de hond mee te slaan (zoals in Vlaanderen € 10 gerekend wordt, als je je abonnement vergeet te valideren voordat je opstapt). Pas als je binnen een bepaalde tijd je nog schuldig maakt aan proletarisch-reizen, kun je in stappen de boete omhoog doen, of met treinverboden werken.
ÖBB pakt het wat het innen betreft een stuk handiger aan. Word je daar betrapt op zwartrijden, krijg je een boete (meer dan € 100!) die direct opeisbaar is. Betaal je die meteen, ben je ervan af, (al kun je nog altijd bezwaar maken en krijg je het bedrag terug, als je in het gelijk gesteld wordt). Betaal je niet meteen, komt er automatisch € 30 overheen, die binnen 14 dagen te betalen is, voordat Justiz je gaat vervolgen.
De conducteurs in Nederland controleren haast niet. In tegenstelling tot andere landen. SBB, OBB, SNCF etc krijg je vrijwel altijd controle. Ik denk dat zwart rijden minder is.