Prijsverschil tussen vliegen en treinen slinkt – maar vliegen toch vaker goedkoper

Het prijsverschil tussen vlieg- en treinreizen slinkt. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace, die op 109 Europese routes tickets voor de trein met die van het vliegtuig vergeleek. Voor de helft van de routes bleek de trein nog steeds ten minste zes van de negen dagen duurder en dat vindt Greenpeace zorgwekkend. De milieuorganisatie heeft een campagne lopen om treinreizen goedkoper te maken.

In het Europese onderzoek van Greenpeace komt Nederland er, wat de trein betreft, redelijk uit. Voor routes vanuit Nederland is de trein relatief vaak de goedkoopste optie, zo ondervond de milieuorganisatie. Dat neemt niet weg dat nog steeds op ten minste zes van de negen dagen het vliegtuig nog altijd de goedkoopste reisoptie is. Dat de trein van en naar Nederland vaker goedkoper is dan van en naar andere landen komt volgens Greenpeace vooral door lagere prijzen van treinkaartjes in Duitsland.

Prijs treinkaartjes stijgt minder hard

Het prijsverschil tussen de trein en het vliegtuig wordt steeds kleiner. Die trend ziet Greenpeace in heel Europa. Twee jaar geleden was het vliegtuig nog op bijna driekwart van de routes in Europa op ten minste zes van de negen dagen het goedkoopst. Nu is dat op de helft van de routes. Er zijn minder spotgoedkope vluchten, de prijs van treinkaartjes steeg minder hard mee met de inflatie en er zijn meer internationale treinverbindingen gekomen.

’Weg met belastingvoordelen vliegtuig’

Dat de trein desondanks toch nog vaak de duurste optie is, betreurt Greenpeace. ’’De trein als schone manier van reizen zou altijd de goedkoopste optie moeten zijn’’, zegt Maarten de Zeeuw van Greenpeace Nederland. “Er is nog een wereld te winnen. Voor vliegen betaal je nog lang geen eerlijke prijs, als je kijkt naar hoeveel vervuiling het veroorzaakt.”

Volgens Greenpeace maken belastingvoordelen het vliegen vaak goedkoper. Er geldt geen btw op vliegtickets en kerosine is vrijgesteld van accijns. De milieuorganisatie wil dat hier een einde aan komt ’zodat de meest vervuilende manier van reizen niet langer de goedkoopste is’. Greenpeace is een campagne gestart om treinreizen betaalbaarder te maken.

Voor Nederland trein vaker goedkoper

Greenpeace onderzocht vanuit elk Europees land verschillende internationale routes. Voor Nederland bleek dat op 56 procent van alle routes de trein goedkoper was dan het vliegtuig. Ten opzichte van 2023 was er verbetering op vier routes.

Op de routes Amsterdam – Warschau en Amsterdam – Luxemburg bleek de trein vrijwel altijd (acht of negen van de negen dagen) het goedkoopste. Gevolgd door Amsterdam – Kopenhagen, Amsterdam – Stockholm, Berlijn – Amsterdam (zes tot zeven van de negen dagen) en Praag – Amsterdam en Ljubljana – Amsterdam (vier tot vijf van de negen dagen). Overigens: op de laatste route stopt Transavia met vliegen waardoor vliegen hier met de enig overgebleven optie KLM binnenkort vrijwel altijd duurder zal zijn.

Trein naar Engeland en Frankrijk het duurst

De trein komt er in Nederland het slechtst van af op de routes Amsterdam – Londen en Nice – Amsterdam. Hier was de trein niet of slechts één keer de goedkoopste optie. Treinreizen naar Engeland en Frankrijk blijven aanzienlijk duurder dan het vliegtuig door de hoge tarieven van Eurostar en het Franse SNCF, stelt Greenpeace.

Nederland op plek 7

In vergelijking met andere landen doet Nederland het qua internationale treinreizen dus best goed. Met een aandeel van 56 procent van de routes die goedkoper zijn met de trein staat Nederland op een zevende plek na Litouwen, Polen, Slovenië, Kroatië, Slowakije, Zweden en Tsjechië. Internationale treinreizigers zijn het slechtste af van en naar Spanje, Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Barcelona – Londen vliegtuig 26 keer goedkoper

De route waarop de trein, ten opzichte van het vliegtuig, het allerduurste was, bleek de route Barcelona – Londen. Het vliegticket van 14,99 euro was 26 maal goedkoper dan het treinkaartje van 389 euro. Omgekeerd, op de route van Vilnius – Warschau kostte de vlucht 366,94 euro en de trein slechts 25 euro.

Doorgaande tickets

Een van de grote hobbels voor internationale treinreizigers is nog altijd het kopen van een kaartje. Ook Greenpeace merkt dat nog maar eens op. Het kopen van treinkaartjes is volgens de milieuorganisatie ’overbodig ingewikkeld’ en niet uniform. Voor 44 van de 109 onderzochte internationale routes bleek het niet mogelijk om voor de hele reis een kaartje te kopen. De hele reis in hetzelfde kaartje is niet alleen belangrijk voor het gemak, het is ook belangrijk voor je reizigersrechten want die zijn beperkter.

Belasting voor luchtvaart, subsidie voor ov

Greenpeace wil dat de trein goedkoper wordt dan het vliegtuig en roept op tot het gelijktrekken van regelgeving tussen spoorvervoer en luchtvaart, tot invoering van een belasting op business- en eersteklas vliegtickets, tot hogere subsidies voor openbaar vervoer en tot het introduceren van Europese en nationale klimaattickets. De maatregelen worden, wat Greenpeace betreft, betaald uit belastingen op de luchtvaart en een welvaartsbelasting voor de superrijken.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 23 augustus 2025 09:37

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug