Primera vraagt tot 8,50 euro voor OV-chipkaart
03 mei 2019 14:23
Verschillende Primera-vestigingen verspreid over het hele land respecteren de verkoopadviesprijs van de OV-chipkaart niet. Vestigingen in onder andere Rotterdam, Amsterdam, Arnhem, Eindhoven en Maastricht vragen tot één euro extra voor de kaart. De winkelketen geeft aan dat de kaart niet kostendekkend verkocht kan worden voor 7,50 euro.
Tot 1 euro duurder
Vrijwel alle 500 winkels die vallen onder de coöperatie van Primera verkopen de OV-chipkaart. Daardoor zijn er meer Primera-winkels waar de kaart te koop is, dan NS-stations. Treinreiziger.nl heeft een aantal Primera-winkels benaderd, bij 6 op de 10 van de onderzochte vestigingen wordt een hogere prijs berekend dan 7,50 euro. Sommige vestigingen vragen vijftig cent meer, anderen een euro extra.
Verkooptoeslag
Reizigersvereniging Maatschappij Voor Beter OV reageert verontwaardigd op de bevindingen van Treinreiziger.nl. “Primera draait de reiziger een poot uit. Wederverkopers krijgen een provisie voor de verkoop van OV-chipkaarten, dus het in rekening brengen van een soort verkooptoeslag is dubbelop”, reageert voorzitter Rikus Spithorst.
Niet kostendekkend
Primera bestrijdt dat er dubbel verdiend wordt aan de OV-chipkaart. “Zonder een aanpassing in de verkoopprijs zou de verkoop van dit product, na aftrek van kosten, verliesgevend zijn”, vertelt hoofd marketing Angelo Ridderhof namens Primera. Hij wijst erop dat het een serviceproduct is en de verkoopadviesprijs de richtlijn is, maar dat iedere vestiging zijn eigen prijs mag bepalen. “De dunne margestructuur laat het niet toe om als ondernemer het product tegen de verkoopadviesprijs aan te bieden.”
Prijsafspraken
Het bedrijf achter de OV-chipkaart, Translink, benadrukt dat de vervoerders over de prijs gaan. “Dat zijn commerciële bedrijven, die mogen geen prijsafspraken maken. Daarom is de prijs van 7,50 euro een adviesprijs”, legt Translink-woordvoerder Gerbrant Corbee uit. Dat wil echter niet zeggen dat Translink de prijs van de OV-chipkaart niet kan maximeren, blijkt uit een reactie van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). “De ACM heeft niet bepaald dat de uitgever de prijs niet mag maximeren”, reageert de ACM desgevraagd.
Kostprijs
Of de vervoerders ook de prijs daadwerkelijk gaan maximeren, is nog onduidelijk. “Dit is voor het eerst dat deze vraag wordt gesteld”, vertelt Corbee. Hij benadrukt dat de kaart bij alle vervoerders verkrijgbaar is voor 7,50 euro, dat is volgens de woordvoerder ook de kostprijs. “Sinds de introductie van de OV-chipkaart is de prijs nooit omhoog gegaan.”
Prijs op de kaart
Voor Maatschappij Voor Beter OV is de hoge prijs voor de OV-chipkaart onaanvaardbaar. “Een 45-strippenkaart kostte in 2011 22,80 euro. Dat stond op de kaart. Die zijn nooit voor, zeg 23,50 euro, over de toonbank gegaan”, stelt Spithorst. Als oplossing ziet de voorzitter van de reizigersorganisatie daarom ook de prijs van 7,50 euro op de kaart te drukken. “Dan is voor iedereen duidelijk wat de prijs is”.
Nederlandse OV-chipkaart relatief duur
De prijs van de OV-chipkaart staat al jarenlang ter discussie. Veel consumentenorganisaties en reizigers vinden de prijs te hoog. Uit eerder onderzoek van Rover blijkt dat de Nederlandse kaart op alle onderdelen duurder is dan in andere Europese steden.
Wens lagere aanschafprijs
Onder druk van de Tweede Kamer hebben de vervoerders de prijs vorig jaar nog eens tegen het licht gehouden. “De wens is om de aanschafprijs van de OV-chipkaart te verlagen, zodat de drempel om te reizen met het OV verlaagd wordt”, schreven de vervoerders vorig jaar in een voortgangsrapportage. Desondanks is de OV-chipkaart niet goedkoper geworden.
Kosten omlaag bij opvolger OV-chipkaart
“We richten ons nu op het nieuwe OV-betalen, de opvolger van de OV-chipkaart”, vertelt Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal OV Beraad. De bedoeling is dat reizigers in de toekomst onder andere kunnen betalen met hun bankpas, creditcard en smartphone. Dan moeten ook de kosten omlaag. Het zal echter nog zeker twee jaar duren voordat het nieuwe OV-betalen op grotere schaal beschikbaar komt.
‘Reizigersvereniging Maatschappij Voor Beter OV reageert verontwaardigd op de bevindingen van Treinreiziger.nl. “Primera draait de reiziger een poot uit.’
…draait reiziger een poot uit…
Ik praat de actie van een aantal Primera winkels niet goed, maar beste Reizigersvereniging blijf zaken wel in perspectief zien alsjeblieft. 1 euro over een periode van 4 jaar is geen poot uitdraaien. Jullie mogen hier best iets van vinden maar met dit soort woorden diskwalificeer je direct als een professionele gesprekspartner.
Nee, het is geen 1 euro over 4 jaar. Maar…8,50 over, 5 jaar. Want de kaart is vijf jaar te gebruiken.
Klopt. Olaf bedoeld dat ze 1 euro extra vragen, en gezien de kaart zeker 4 tot 5 jaar geldig zijn, deelt hij de extra kosten over de minimale geldigheid van 4 jaar.
Vind het zwz schandalig duur
Ze maken de mens die afhankelijk is van het openbaar vervoer echt letterlijk blut. Was het nog maar zoals vroeger met bus kaarten en winkelkaartje. Dit is echt niet leuk meer!
Ik kan het wel begrijpen. OV-strippenkaart was een big-business. Dagelijks werden er tientallen verkocht. Ze gingen als warme broodjes over de toonbank.
Ik heb nog nooit een OV-chipkaart zien verkopen. De gele oplader in de zaak staat ongebruikt in een hoek te verstoffen en ruimte in te nemen. Voor een particuliere zaak is de OV-chipkaart helemaal niet interessant meer.
Zijn er cijfer bekend over hoe de OV-chipkaart gebruikers betalen. Ik heb zelf automatisch opladen ingesteld en heb er geen omkijken meer naar. Ik vermoed dat anderen dat massaal ook gedaan hebben.
Ze worden wel degelijk echt verkocht. Tijdens mijn belronde was bij 1 vestiging de kaart tijdelijk uitverkocht, en zou nieuwe voorraad later die dag worden geleverd. Ik heb er zelf drie gekocht bij een Rotterdamse vestiging.
Natuurlijk worden die kaarten wel verkocht en het automatisch opladen is helemaal niet zo massaal door mensen ingesteld, zeker niet door mensen die graag hun budget in de gaten houden. Dat neemt niet weg dat de kaarten inderdaad aanzienlijk minder worden verkocht dan strippenkaarten en sterabonnementen, die je geregeld opnieuw nodig hebt. Een OV-Chipkaart heb je maar eens in de vijf jaar nodig en een persoonlijke kaart kun je niet in de winkel kopen, die wordt thuisgestuurd. Abonnementen worden automatisch verlengd en ook als je je saldo niet automatisch laat opwaarderen, heb je daar in principe geen oplaadautomaat in de winkel voor nodig: dat kan ook in de bus of via internet en een ophaalautomaat. Al met al is ‘even naar Primera’ inderdaad al een stuk minder vanzelfsprekend geworden.
Typisch Nederlands : voor iets wat je eens in de 5 jaar aanschaft maken we ons enorm druk om nog geen € 2,= per jaar, terwijl produkten als benzine, etenswaren, energie, zorgkosten alleen al door de BTW aanpassing + door marge- en inflatie verhoging ons honderden Euro’s per jaar kost. We morren wat en vervolgens leven we gewoon verder
Mwah, typisch Nederlands om er 7.50 voor te vragen. Dat gebeurt bijna nergens elders. Ik heb er zelf meerdere voor bezoekers. Die gebruik ik beperkt. Dat is in dit geval wel 8 euro * 3 kaarten voor de aanschaf en 10 euro * 3 kaarten voor saldo. Die kaarten zijn handig bij bezoek van Schoonfamilie uit het buitenland maar worden slechts paar keer per jaar gebruikt.
Waarom koop je dan niet een normaal kaartje bij deNS? Is slechts 1 euro duurder.
Bij NS kom ik uit de voeten met een eticket. Bij de waterbus ook. Maar we hebben de OV-chipkaart vooral gebruikt bij de RET. Dan is een eticket al snel 2 euro duurder dan de OV-chipkaart. We hebben tot 5 enkeltjes met de RET gemaakt. Dan is de OV-chipkaart dus al ruim 10 euro goedkoper. Eigenlijk hebben we dan nog steeds teveel betaald, want er zijn twee kinderen in het gezelschap. Aangezien ik zowel schoonfamilie heb in Roemenië als Spanje, verwacht ik de ovchipkaarten de komende vijf jaar vaker te kunnen gebruiken.
Elders zijn soortgelijke kaarten ook niet gratis.
ik was een jaar of 6 geleden in Brisbane, betaalde 10 dollar voor de chipkaart, maar kreeg bij vertrek de 10 dollar en het restant (saldo) wat op de kaart stond gewoon terug, zo kan het ook. En de 60-plussers (waar ik ook toe behoor) krijgen bij een Dal-voordeel-abonnement gewoon een OV-chipkaart gratis!
Koop een digitaal kaartje, zet het op de app van een vervoerder.
Geen plastic kaartje nodig
Bij de bus is een eticket relatief duur.
Yep, schokkend 8 euro dacht dat er al een tegoed van minstens 5 euro opstond haha niet dus waarom had de overheid ze niet beschikbaar gesteld als je met een ID bij de gemeente een kon ophalen
Ov Chipkaart is een super goede betaalmogelijkheid. Niks smartphone creditkaart of bankpas betalen. Stom.
Wat zou het bezwaar zijn als je bankpas werkt als een OV-chipkaart? Scheelt een pasje, hoef je geen saldo meer op te waarderen.
Voor mij ook geen bezwaar. Wel is het bezwaarlijk dat de bankpas duurder zal worden waarschijnlijk. De ontwikkel- en implementatiekosten moeten worden opgebracht door de klant. Daarnaast ga je de bankpas dan ook geel meer gebruiken dus hij slijt veel sneller. Ik vind eigenlijk dat de klant alleen behoort te betalen voor het vervoer op zich, niet voor middelen en betaalsystemen die hem daartoe in staat moeten stellen. Dat is voor de vervoerders.
Ik heb vorige maand een nieuwe ov chipkaart aangevraagd omdat de mijne kapot was gegaan
Ik moest 11,00 betalen voor een nieuwe ov chipkaart.
Dat klopt. Dat is met een persoonlijke OV-chipkaart. Daar is ook discussie over.
De OV-chipkaart zou m.i. niet meer mogen kosten dan €2,50 en bovendien ook onbeperkt houdbaar moeten zijn.
Onzin ook dat die kaart maar beperkt houdbaar is. Dat is gewoon geldklopperij.
Maar ja dat krijg je ervan als je ook bij het “openbaarvervoer” marktwerking toestaat.
Ze moeten op tijd buiten gebruik gesteld worden zodat ze niet kapot gaan door slijtage in de portemonnee waardoor de reiziger een verlies zou kunnen lijden en natuurlijk ook onthand zou kunnen raken op een verkeerd moment.
Daar heb je het helemaal juist ov hoort niet aan markt werking te doen en hoort gewoon in staats handen door de verzelfstandiging van het ov is het veel te duur geworden. En de aanbestedingen in het ov verzorgd dat er steeds meer lijnen worden opgeheven van wegen dat ze niet rendabel zijn dus duurder en een uit gekleed ov wat je overhoud slecht onderhouden trams bussen en treinen want onderhoud kost geld
Eens!
“Een poot uitgedraaid” en dan hebben we het over een Euro voor ding wat 5 jaar meegaat.
Ja poot uitdraaien,als primera vindt dat ie dr te weinig aan verdient,verkoop t dan niet,ga dan lekker verder met tabak en kansspelen
Sportlife verkopen ze ook voor 1 euro per pakje. Bij de Kruidvat 10 voor 3,50. Keus aan de consument om daar wel of niet te kopen
Kijk op de verpakking en zie dat ze niet hetzelfde zijn. Dit is ook zo met grote mars/snickers/enz verpakkingen van de supermarkt en kruidvat et al. Wel zijner winkels in Amsterdam en elders die stiekem de supermarkt lichtgewicht repen verkopen voor de volle prijs. Je kan beter even bij de Heijn binnen lopen.
Och ja, ze kunnen er ook wel 30 euro voor vragen toch? 5 jaar geldig…. Wat is nu 6 euro per jaar, 50 cent per maand? Zo kun je wel doorredeneren.
Ja kijk het is achtelijk maar in rotterdam heb je bijna bij iedere metro station een automaat staan waar je een annonieme ov kaart kan kopen voor 7.50. dusja ik zou nooit naar de primera gaan. natuurlijk heeft niet iedereen diezelfde luxe.
Ik heb ze toevallig in Rotterdam gekocht. Komst van schoonfamilie was een verrassing. Iemand anders ging ze ophalen. Ik wilde alles geregeld hebben. Naar Zuidplein fietsen kost mij zeker half uur. Dus om de hoek naar primera gegaan. Daar werd gedaan alsof de kaart sinds 1 januari is verhoogd. Ik betaalde voor drie kaarten 1.50 euro extra. Overleef ik wel. Principieel was ik echter verbaasd. Daarna nader onderzoek gedaan.
Ov chipkaart zou gratis moeten zijn. Het is toch van de zotte dat je eerst moet betalen voordat je meemag met bus of trein.
Stel een grote supermarktketen gaat verplicht een pasje invoeren voor 7 euro 50, daarmee mag je naar binnen voor je boodschappen gaat doen. Ik denk dat deze supermarkt erg snel failliet is…..
Het ov, je bent er van afhankelijk, maar de ov bedrijven verdienen goud geld aan de ov chipkaart. Voordat deze werd ingevoerd betaalde je voor de reis die je aflegde, niet meer en niet minder.
Zulke supermarkten bestaan al in de wereld hoor, bijvoorbeeld de Costco. Is een groot succes, ook buiten de VS. Mijn voornaamste probleem met de OV-Chipkaart is vooral de moeite en klantonvriendelijkheid waar je tegenaan loopt op het moment dat er iets mis mee is. Je kan niet eens gewoon naar een loket op het station waar ze het gelijk even fixen voor je bijvoorbeeld.
O ja hoor. Ooit een OVC gehad die defect was. Bij NS loket netjes mijn abonnement tijdelijk over gezet op een anonieme OVC. Nieuwe kaart was gratis
Oh kijk, das positief om te horen! Is bij mij alweer een tijdje geleden (gelukkig) dat ik ze nodig had maar dat ging niet vanzelf zeg maar. Lijkt erop dat dat dan nu ook wat beter gaat!
De OV-chipkaart is uiteraard niet zomaar een stukje plastic,maar voorzien van een RIFD-strip,met gegevens. Men hunkerde naar deze nieuwe technologie,aangezien men de,onhandig op te bergen 15 of 45-strippenkaart,meer dan beu was.Ik ben dan ook blij met de OV-chipkaart,reuze makkelijk.Maar dan de kosten: Voor de eerste maal 7,50 (of 8,50 bij Primera)lijkt mijwel wat veel.Is dat werkelijk de kostprijs?,maar koester de trouwe klant bij vernieuwing c.q.vervanging van de OV-chipkaart voor een vervangtarief van 3 a 4 Euro. Zo doe je aan klantenbinding.
Je bedoelt bij vervanging vraag je de trouwe klant 3 a 4 euro extra, bovenop de 7,50? 😉 Dat is de praktijk als een persoonlijke OV-chipkaart vervangen moet worden.
De kostprijs voor anonieme OV-chipkaarten in de aantallen waarin TLS ze laat maken is 20 à 30 cent per stuk.
Als je het niet voor het milieu doen wilt, of ervan afhankelijk bent, snap ik niet dat mensen met het OV zouden gaan. Het is belachelijk duur!
Ik leg 2x per week een afstand van 43 km enkele reis af om naar stage te gaan. Met het OV. 16km daarvan is met een OV-fiets, want tsja, het is wat buitenaf, dus de bus is daar al jaren geleden opgeheven.
Kosten: 2.11(bus) + 6.20 (trein) + 3.85(OV-fiets)…. En dan het bus- en treingedeelte dubbel. Dat is 20.47 per dag! En daar ben je dan ook nog eens 2 uur mee onderweg, ervan uitgaande dat alles netjes aansluit op elkaar.
Ter vergelijking, auto van vriendlief loopt 1 op 12, dat kost dan 6.86 enkele reis volgens de ANWB-reisplanner, 13.72 voor een retour waar je ook nog eens de helft of minder tijd mee kwijt bent.
Als de overheid ècht zou willen dat mensen met het OV naar werk zouden gaan, zou het toch echt wel flink goedkoper moeten zijn dan reizen met de auto. Zie ik niet gebeuren, want er moet uiteraard wel flink geld verdiend kunnen worden aan de OV-reizogers.
Brandstofkosten zijn maar een klein onderdeel van de kosten. Je hebt ook nog de aanschaf/lease, onderhoud, wegenbelasting en de verzekering. Als je lease auto neemt, zijn al die kosten inbegrepen, exclusief benzine. Goedkoopste lease auto kost al snel 175 euro per maand. Zeg dat je grofweg ruim 250 euro per maand kwijt bent (klein autootje is zuiniger dan 1:12). Met het OV blijf je daar zeker ruim onder, ik denk dat je uitkomt op circa 200 euro. Nu zal je misschien zeggen: ik betaal liever iets meer om flexibel en sneller te zijn: dat kan ik begrijpen. Maar het is dus niet veel goedkoper dan openbaar vervoer. Als je eenmaal een auto hebt, is ov duurder. Je hebt immers dan ook een aantal lasten van de auto, ook al gebruik je hem niet.
Als je een niet al te gekke auto bezit en een normaal aantal kilometers rijdt, dan komt een auto neer op ca. 20ct/km. Dit is een alles inclusief prijs. Al jaren is het zo dat benzine en vaste lasten elkaar in evenwicht houden, dus 10 ct/km benzine en 10 ct/km vaste lasten.
In het bovenstaande rekenvoorbeeld is de afstand 43 km, dus de autokosten zijn 8,60
Omdat je in de eigen auto 4 personen kan meenemen is in de praktijk de auto vrijwel altijd goedkoper dan het OV tenzij je in het OV een reuzekorting krijgt.
Ook de aanschaf/afschrijving meegenomen? Dan vind ik 20 cent echt knap. De ANWB komt voor de auto van mijn vrouw uit op 42 cent per kilometer. Die is aangeschaft toen ie 7 jaar oud was voor circa 7.000 euro, nieuwwaarde was 21.500 euro. We gebruiken hem niet super vaak (ben uitgegaan van 12.000 per jaar, denk eigenlijk nog iets minder). Het is geen kleine auto, maar ook geen “al te gekke” auto. Inderdaad is de auto met 4 of 5 volwassenen sneller goedkoper. Maar dat is niet de gemiddelde bezetting van de auto. En zeker niet voor woon- werkverkeer. De NS heeft groepsticket bedacht om daar enigszins mee te concurreren.
Bij de ANWB kun je per auto je autokosten berekenen.
https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/autokosten
Het verschil is niet de kosten van de trein zelf. Ik reis met de Business Card gratis met de trein, maar de rest van het OV moet ik zelf betalen. Dit is tegenwoordig zo prijzig dat het ‘trein ritje’ zo duur is dat ik liever gewoon de auto pak. Comfort en reisgemak speelt ook een grote rol. Lange overstappen, drukte en weinig comfort is wat mij vaak toch tegen houdt. Dan vind ik het duur om met het OV te gaan en vol ik mij genept als ik hoor dat elke euro weer van de reiziger gehaald moet worden voor de winst van de OV bedrijven. Of door de verkopers van een OV kaart in dit geval. Ik betaal 3 euro om van de rand van Maastricht op het station te komen met de nederlandse bus, maar voor 1,70 euro kom ik met de belgische bus van station Maastricht helemaal in Hasselt. Dan moet ik daarbij voor de nederlandse bus ook nog eens een dure chipkaart kopen. Er is dan weinig verschil in prijs tussen de auto en het ov (misschien dat de auto dan zelfs iets duurder is), maar het OV voelt gewoon aan alsof je wordt uitgekleed. Voor het gevoel is het OV door al die rare kosten altijd duurder dan eigen vervoer.
Het is inderdaad lekker goedkoop om in andermans auto te rijden en alleen de brandstof te vergoeden. Van mij krijg je hem niet mee.
NB In militaire dienst was helemaal goedkoop. Auto van de dienst, brandstof van de dienst, geen bijtelling (bestond ook niet), alleen mocht je er exclusief dienstopdrachten mee rijden. Zoals vastgelegd in het rittenboek.
Ben behoorlijk bekend met reizen met ov in Nederland en buitenland. Nederland is heel erg duur met ov pas en reistarief. Bv lonenon kun je nu reizen met bankpas is daardoor goedkoper geworden dan de oistercard,tarief is ook laag om te reizen. Momenteel New York, aanschaf kaart is 1$ en een rit is los gekocht $ 2,75 en weekkaart onbeperkt reizen 33$. Nogal een verschil.
Ik herinner me nog dat het ooit 1 dollar was voor een enkele rit. Die goede oude tijd ~
Maar 20 eurocent is een anonieme chipkaart die maximaal 15 keer gebruikt kan worden in de metropoolregio Lille. Voor 4 euro heb je een persoonlijke pas die 10 jaar geldig en je toegang geeft tot goedkopere tarieven.
London heeft de Oyster Card die goedkoper is en ook de bankpas kan zonder extra kosten gebruikt worden. Plus er is een dagelijkse en wekelijkse cap. Er zijn zelfs plannen om deze voor contactless voordeliger te maken dan de Oyster Card, waardoor er minder plastic Oyster kaarten verkocht hoeven te worden.
Onze zuiderburen hebben de MOBIB kaart. Deze kost 5 euro en zelfs de persoonlijke kaart kan per direct aan een loket worden gemaakt.
Er zijn dus veel alternatieven die goedkoper zijn. Maar alles moet in Nederland om de winst gaan en niet meer om service. De vervoerder, verkooppunten als Primera, ze willen allemaal geld verdienen aan de chipkaart
VOC-mentaliteit 😉
Nederland was tot voor kort een high trust samenleving. Nederlanders staken in tegenstelling tot in andere landen weinig en van revoluties heeft Nederland sinds De Ruyter nog nooit gehoord. Dat heeft Veel stabiliteit opgeleverd zolang de koopman er geen misbruik van maakt.
Oh jee, de winst. Dat valt wel mee in het OV en in andere landen heb je dat natuurlijk niet.
Luisteren is ook een kunst Dries: lees de reactie van Nicky na en vertel me wat je niet snapt.
Nederland is meestal het goedkoopst en in ik kan moeilijk zeggen dat de oyster in lonenon erg goedkoop was. NYC is ook niet goedkoop en bovendien is het materieel niet erg up to date.
Je gaat ook geen Oyster Card kopen als je contactless met de bankkaart kan reizen. Reisbureaus geven elden de complete informatie omdat ze zich er niet in verdiepen of er zelf een slaatje uit kunnen slaan. De cap van circa 7 euro betekend reizen in een gebied dat bijna zo groot is als half Nederland. Voor die prijs reis je in Nederland slechts een paar kilometer met de bus.
Melkkoe.
De OV chipkaart, de zoveelste melkkoe in Nederland net als het “kwartje van Kok”, geldelijk gewin is blijkbaar belangrijker dan maatschappelijk belang en het milieu het kind van de rekening als mensen door de dure OV kosten (noodgedwongen) de voorkeur (moeten) geven aan particulier vervoer waaronder de auto met dat “kwartje” syndroom natuurlijk. Nu maar afwachten of de nieuwe OV chipkaart 2.0 ook zo ondoorzichtig en duur wordt als reeds nu het geval is. Ooit was het de bedoeling geweest om met de OV chipkaart de vervoerders meer inzicht te geven over het gebruik van het OV en harmonisatie van de kaartverkoop, nu lijkt het meer op differentiatie zowel in kaartsoorten als toeslagen en of de reiziger daar mee gediend is valt te betwijfelen…!
In de ondernemerswereld geld altijd “Als je het niet kostendekkend kan aanbieden, dan moet je het niet aanbieden”.
Dus als Primera het niet voor €7,50 kan, dan moeten ze de kaart helemaal niet meer verkopen.
Oneens. Ik was toch blij dat ik hem om de hoek kon kopen. Ondernemer biedt aan waaraan behoefte is en tegen een prijs die mensen bereid zijn te betalen. Ik heb er meer moeite mee dat vervoerders deze situatie laten ontstaan.
Het hebben en rijden van een auto is vaak veel duurder dan het OV op jaarbasis. Maar gezinnen hebben toch heel vaak een auto, ook al vanwege het hebben van kinderen. En het kunnen vervoeten van de boodschappen e.d. De auto wint veruit in gemak en flexibiliteit en dat mag blijkbaar veel kosten. Daarnaast willen veel mensen ook vooral niet een stukje lopen van station of bushalte. Je moet voor de deur afgezet worden. En dan mog de prijs en gedoe met chipkaarten, want ieder gezinslid moet een eigen kaart…
Er is een bijna-monopolie op veel mobiliteit: OV of de auto. De reiziger heeft weinig keus (autoprijzen zijn via accijnzen, belastingen en parkeertarieven ook manipuleerbaar, om over milieumaatregelen niet te spreken) dus de reiziger zal het vaker merken dat hij het maar heeft te slikken.
In Lissabon kost een stads-ovchipkaart 0,50. Hij is niet zo stevig als een NL-ovchipkaart, maar hij werkt ook in je portemonnee/portefeuille en dat is daarom niet zo’n bezwaar. PS reizen is daar ook een stuk voordeliger: een ritje (mét overstappen) in de metro kost iets meer dan het instaptarief in NL: 1,33.
Dat voor een anonieme OV chipkaart zoveel geld wordt gevraagd is de schuld van de OV zelf. Nergens op de wereld ben ik tegengekomen dat zoveel geld gevraagd wordt voor een anonieme kaart. Ze verdienen gewoon dubbel aan de reizigers. De reizigers betalen daarnaast ook al behoorlijk veel voor de ritten in Nederland.
moest vandaag 9 euro per anonieme OV chipkaartkaart bij Primera betalen! Dacht dat de prijs inmiddels verhoogd was. Wel is de geldigheid bijna 5.5 jaar.
Bij Primera kost de kaart inmiddels 9,00 euro per stuk.