Proef met treinreizen via gps (zonder om te checken)

Over anderhalve week start een proef met honderd mensen die hun treinreis gaan betalen met behulp van de gps op hun telefoon. Door dit nieuwe systeem hoeven reizigers straks niet meer per vervoerder in- en uit te checken.

Swipen met de telefoon

Mensen die straks inderdaad kiezen voor treinreizen via de gps op hun telefoon, kiezen volgens een woordvoerder van innovatieprogramma OV-betalen voor gemak. “Voor sommigen is het een doorn in het oog dat, als ze overstappen van de ene naar de andere vervoerder tijdens hun treinreis, ze eerst bij de ene moeten uit- en bij de andere moeten inchecken. Dat gaat ook regelmatig fout.”

“Bij treinreizen met de gps op de telefoon swipen mensen als ze op het station aankomen in, waarmee ze een QR-code te zien krijgen waarmee ze door de poortjes kunnen. Eenmaal op het eindstation aangekomen, kan weer uit worden geswipet.” Als je dat vergeet, schakelt hij ’s nachts automatisch uit”, maar het doorgeven en opslaan van de locatiegegevens stopt een minuut na het verlaten van het stationsgebied, aldus de zegsman, die ook vertelt dat het systeem voldoet aan alle privacywetgeving.

100 testers

Aan de proef doen vijftig mensen mee met een abonnement van NS Flex, en vijftig met Arriva Flow. De proef gaat 14 februari van start en eindigt op 13 mei. Daarna volgt nog een proef met vijfhonderd reizigers. Een einddatum waarop de nieuwe betaalvorm voor iedereen open wordt gesteld is er nog niet. Dat is afhankelijk van de tijdens de proeven opgedane ervaringen, aldus de zegsman.

Proef al in 2017 aangekondigd

Er wordt al jaren gesproken om te schakelen naar een systeem waarbij reizigers één keer per treinreis hoeven in- en uit te checken. Zo citeerde Treinreiziger.nl in 2014 het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB). “Voor de kortere termijn willen vervoerders bekijken of het mogelijk is om bij een OV-reis waarbij tussentijds moet worden in- en uitgecheckt, automatisch het eerste deel van de reis uit te checken wanneer er bij de nieuwe vervoerder wordt ingecheckt. Dit geldt voor het hele OV.”

In 2017 meldde Treinreiziger.nl dat er een proef zou komen met Swipe&Go. De reis zou dan worden geregistreerd door gebruik te maken van de GPS-functionaliteiten op de mobiele telefoon. Betalen gebeurde in die fase nog gewoon via de OV-chipkaart. Daardoor was het toen ook nog nodig om per vervoerder in- en uitchecken. Later zou er in 2017 een proef komen waarbij tussentijds in- en uitchecken niet meer nodig was. Of die proef er is geweest, is bij Treinreiziger.nl niet bekend. De huidige proef lijkt erg op wat er destijds werd aangekondigd.

Enkelvoudig in- en uitchecken

Uit eerder onderzoek bleek dat treinreizigers zo’n 20 miljoen euro per jaar lieten liggen door gemiste check-uits. Actuele cijfers zijn niet vrijgegeven. Inmiddels is het geld terugvragen gemakkelijker geworden en zou het percentage vergeetachtige reizigers gedaald zijn.

De commissie-Meijdam stelde in 2013 al dat enkelvoudig in- en uitchecken technisch maakbaar, maar moeilijk te realiseren is. Volgens Meijdam is er een overkoepelend systeem nodig om de vervoersopbrengsten te delen. Het maken van een dergelijk systeem zou ongeveer drie jaar duren. Zo’n systeem is er echter niet gekomen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 4 februari 2022 20:48

Bekijk reacties

  • Een gedrochtelijke oplossing voor iets wat eigenlijk Translink of hun opvolger met de spoorvervoerders zouden moeten regelen. Dus alleen een single check in en een single check out op het spoor. En als de OV bedrijven dit niet willen is het een verantwoordelijkheid van de politiek om ze tot een oplossing te dwingen.

    Hiervoor zou je dus geen mobiel met GPS nodig te hebben. Deze oplossing is reizigers onvriendelijk en toont het gebrek aan coördinatie bij de vervoerders aan.

    • Als dit wordt getest als de 'oplossing' voor het omchecken, betekent dat dat ze bij OVpay (inchecken met een bankpas als vervanging van de OV-chipkaart) wél vasthouden aan het omchecken. Dan rollen ze dus, ongetwijfeld weer op kosten van de reiziger, een nieuw systeem uit met dezelfde ontwerpfout als het oude.

      Verder betwijfel ik of het noodzakelijk is om GPS-tracking te gebruiken. Bij gebruik van een smartphone kun je ook gewoon je reis invoeren in de reisplanner en dan bij het gewenste reisadvies klikken op 'maak nu deze reis'. Op dezelfde manier zou je zonder smartphone een reis thuis online kunnen plannen of bij een kaartautomaat en dan een vervoerbewijs voor die reis afdrukken of registreren op het nummer van een OV-chipkaart of wat voor pasje dan ook. Dan hebben de vervoerders ook alle benodigde informatie. En als GPS-tracking niet noodzakelijk is voor het beoogde doel, dan is die gegevensverwerking volgens mij op grond van de privacywetgeving in beginsel ook niet toegestaan.

    • Dit is allemaal leuk en aardig, maar hoe gaat dat werken voor mensen die nog met een prepaid telefoon werken omdat een abonnement voor die personen gewoon te duur is. Deze mensen reizen maar een paar keer per jaar.

    • "Ik reis regelmatig tussen verschillende vervoerders, voor mij zou het mogelijk handig kunnen zijn."

      Het is ongetwijfeld gebruiksvriendelijker dan omchecken, maar het omchecken is een kunstmatig gecreëerd probleem dat vóór de OV-chipkaart niet bestond. In feite moet je bij deze proef je locatiegegevens bijbetalen om het normale gebruiksgemak van voorheen te herstellen. Die vorm van oplichting heet een wisseltruc.

  • Elektronisch betalen wordt steeds meer uitgebreid en hopelijk niet al te ingewikkeld voor incidentele reizigers of toeristen. Er wordt al overleg gepleegd over minder omchecken straks tussen de vervoerders onderling en misschien is het ook alleen straks zo dat men maar een keer hoeft in en uit te checken. Ongeacht welke vervoerders je van begin tot eind hebt gebruikt, maar vertel het niet alleen de NS of alleen Hollandse passagiers, ook toeristen of zakenreizigers moeten het in Frans, Duits ,Engels,Pools en Arabisch kunnen begrijpen! Maar vele veranderingen in korte tijd levert ook onzekerheden en stress op. Dus met een lange voorbereidingstijd voor een bepaalde wijziging is altijd verstandiger! Kijk maar naar de jaarregelingen in het OV, die zijn ook voor jaren eerder gepland en vele jaren pas stapsgewijs ingevoerd!

    • Er moet niet over gesproken worden, het had al geregeld moeten zijn conform de EU verordening.

  • En weer een stap verder in het uitrollen van het sociaal kredietsysteem waar we gevolgd worden en reisgedrag beloond wordt met punten......sneaky

  • En dan nog iets. Regelmatig check ik vóór o6.30 in op mijn vertrekstation om vervolgens een reis van bijna 3 uur te maken naar het westen of het zuiden (familie). Met dalvrij abo is dat gratis, ook al verterkt de trein daadwerkelijk pas na ca. 20 min.
    Ik zou dat niet willen kwijtraken met 'GPS-reizen'.

Share

Recent Posts

Wie wordt de nieuwe NS-directeur? Vakbonden verdeeld over urgentie

Er is nog niets bekend over de opvolging van Marjan Rintel als president-directeur bij de…

55 minuten terug

Ov-chipkaart nu ook geldig naar Emmerich

Na herhaaldelijk uitstel is het nu echt zover. Sinds afgelopen week kunnen treinreizigers met de…

3 dagen terug

Personeelstekort: treinuitval en geen vervangend vervoer bij storing(en)

Het treinverkeer piept en kraakt door een tekort aan personeel. Vrijwel dagelijks vallen er treinen…

3 dagen terug

In 2023 nachttrein naar Barcelona?

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind volgend jaar meerdere keren per week een nachttrein…

6 dagen terug

NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in…

2 weken terug

‘Openbaar vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’

Het valt te verwachten dat het openbaar vervoer in 2023 weer bijna net zo druk…

2 weken terug