De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben bij Alstom 24 Traxx-locomotieven besteld die geschikt zijn voor het Nederlandse, Belgische, Duitse en Luxemburgse spoor. Vanaf 2026 zullen de locomotieven uit de fabriek rollen.
Waar de locomotieven ingezet gaan worden zegt de NMBS nog niet te weten. Treinhobbyisten speculeren op het Groot Belgisch Treinforum over de inzet, waar onder andere de lijn Brussel – Breda – Rotterdam wordt genoemd. Maar NMBS-woordvoerder Bart Crols benadrukt dat de treinen weliswaar naar Nederland, Duitsland en Luxemburg kunnen gaan rijden maar dat het daarmee niet wil zeggen dat ze dat ook gaan doen. Crols: “De locomotieven zijn ook bedoeld voor binnenlands gebruik.”
De woordvoerder wijst erop dat de NMBS het locomotievenpark wil vernieuwen. De loc’s van de serie 21 en 27 zijn inmiddels tot veertig jaar oud. De Traxx-locomotieven zouden die deels kunnen gaan vervangen. De order komt voort uit een aanbesteding, waar specifiek gevraagd is naar vierspanningslocomotieven. De Belgen kunnen de order uitbreiden tot 50 locomotieven.
De locs kunnen straks 200 kilometer per uur gaan rijden. Dat is sneller dan de huidige Traxx-locomotieven die in de intercity Amsterdam – Brussel worden ingezet, die kunnen slechts 160. De bedoeling is dat die treinen vanaf 2025 worden vervangen door de Intercity Nieuwe Generatie, ICNG, van de NS. Speciaal voor de treindienst naar België zijn er twintig treinen besteld.
De nieuwe Traxx-locomotieven zullen uitgerust zijn met ECTS. De eerste order heeft volgens Alstom een waarde van 120 miljoen euro.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 16:50
Als zondag de nieuwe treindienstregeling in gaat, zet het reizigersvervoer op het spoor een flinke…
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…