Home

ProRail start campagne tegen ‘spoorboomduiken’

Spoorwegbeheerder ProRail heeft in een brief aan 250 scholen in de buurt van het spoortraject Amsterdam – Eindhoven de leerlingen gewaarschuwd voor het toenemende treinverkeer. Leerlingen zouden voortaan beter wat eerder van huis kunnen vertrekken en ze moeten “geen gekke dingen” uithalen bij de overwegen, zoals “spoorboomduiken”.

Met spoorboomduiken wordt bedoeld dat jongeren onder de gesloten spoorbomen doorglippen. Ondanks dit zeer gevaarlijk is, komt het nog steeds voor, met soms dodelijke ongelukken tot gevolg. Vanaf woensdag 6 september testen NS en ProRail op woensdagen het hoogfrequent spoor. Overwegen kunnen daardoor vaker dicht zijn dan tot nu toe gebruikelijk was.

Op het traject rijden nu nog vier intercity’s per uur, en dat worden tijdens de test zes intercity’s per uur. Tussen Utrecht en Houten gaat in de spits ook het aantal Sprinters omhoog van vier naar zes keer per uur. Nu nog alleen op woensdag, maar vanaf half december is dat de nieuwe standaard.

ProRail heeft de scholen verzocht tijdens de lesuren aandacht te besteden aan de veiligheid. De spoorwegbeheerder stelt lespakketten beschikbaar en is bereid gastlessen te verzorgen. Bij sommige drukke overwegen worden verkeersregelaars geposteerd.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 29 augustus 2017 11:43

Bekijk reacties

  • Oftewel ProRail en NS weten dondersgoed dat de infra nog lang en breed niet geschikt is voor hoogfrequent spoor maar ze gaan het kosten wat het kost door duwen.

    Kan nog wel eens heel naar gaan uitpakken, kinderen kennende. Woensdag is het halve dagen werk voor basisscholen en dan willen kinderen om half 1 kosten wat het kost naar huis en genieten van hun vrije middag. Als er dan een overweg op hun pad ligt die nu nog meer dicht is dan weet je dat er sowieso spoorboomduikers gaan komen.

    • Wat een rare alternative-fact reactie. Alsof men bewust risico's groter zou maken. HEt is een taak van de lokale overheid (die van u) om overwegen op te heffen. Met spoed.
      NB er is geen verschil in de drang om ergens naar toe te willen. Woensdag is net zo goed als iedere andere dag.

      • Overwegen "met spoed" opheffen? Welk "met spoed" alternatief zou dan moeten gelden voor al die opgeheven overwegen?

        • Tunneltjes. Het is ook ProRail beleid om gemeentes te helpen (meerdere) overwegen te sluiten en te bundelen naar tunneltjs.
          Ook zullen op korte termijn fiets/voetganger overwegen in het bos of het platteland opgeheven worden daar het daar ook nog we eens mis gaat. Het overwegrecht kan niet gehandhaafd worden in deze tijd onder deze condities.
          NB Het is al jaren beleid om geen nieuwe spoorwegovergangen toe te staan. Nieuw spoor heeft nooit overwegen.
          NB2 Spoed is maar relatief in de overheid en infrastrucuur wereld.

  • Waarom zou een kind "spoorboomduiken" (zonder of met hoogfrequent spoor) indien fatsoenlijk verkeersgedrag, weggebruik en zelfdiscipline door de ouders afdoende zijn "ingepeperd?"

  • Laten we afwachten wat de gevolgen zullen zijn voor de toch nu al overbelaste spoorweg en overgangen plus infrastructuur. Nu al zijn dagelijks de verstoringen schering en inslag materieel gezien alleen al. Geef de proef een kans en we zullen zien.

  • Misschien hekwerk onder de spoorbomen plaatsen (zoals dat ook bij overwegpaden op stations wordt gedaan). Een relatief goedkope oplossing met een maximum rendement.

    • Vroeger had je dat wel bij stalen bomen. Het lijkt mij moeilijk om dit achteraf nog aan te brengen bij de moderne lichtgewicht bomen.

  • Spoorboomduiken heeft ook veel te maken met de steeds meer gehaaste manier waarop men tegenwoordig leeft.
    Trein 5 minuten vertraging op het station: paniek! Te lange wachtrij bij een kassa: boze mensen. Geduld leren hebben is een taak van de ouders. NS en Overheid kunnen daarbij hooguit ondersteunend zijn.

Share

Recent Posts

Planuitwerking RegioExpres Arnhem – Winterswijk gestart

De provincie Gelderland heeft de verkenning naar de snelle trein tussen Arnhem en Winterswijk afgerond.…

22 uur terug

NS en Arriva kondigen nieuwe proef aan met automatisch bestuurde trein

Komende zomer start een nieuwe proef met een automatisch bestuurde trein (ATO). NS, Arriva en ProRail gaan in Groningen…

1 dag terug

Boete dreigt voor Keolis vanwege elektrische probleembussen

Openbaarvervoerbedrijf Keolis hangt een boete van 1,25 miljoen euro boven het hoofd, omdat de problemen…

2 dagen terug

Versoepelingen zorgen voor meer trein- en busreizigers

Nederlanders laten zich vaker buiten zien sinds zaterdag de lockdownmaatregelen zijn versoepeld. Zij gaan vaker…

2 dagen terug

Stadsvervoerders willen meer geld voor OV

De stadsvervoerders GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam) en HTM (Den Haag) willen nu om de tafel…

3 dagen terug

ProRail: 34x grootschalige werkzaamheden aan het spoor

Treinreizigers moeten in 2022 opnieuw goed de reisplanners bekijken voordat ze de deur uitgaan, want…

4 dagen terug