Foto: Daniël de Ruig
In de huidige planning gaan er vanaf 2024 weer treinen rijden tussen Groningen en Leer. Dat geeft de provincie Groningen bekend gemaakt. Sinds december 2015 is treinverkeer door een kapot gevaren spoorbrug onmogelijk.
De nieuwe Friesenbrücke komt drie jaar later dan de provincie Groningen wil. Daar staat tegenover dat de nieuwe brug wel aan de Groningse wensen voldoet. “De keuze is definitief gevallen op de nieuwbouwvariant,” zegt gedeputeerde Fleur Gräper tegen RTV Noord. “De Duitse overheden zijn aan onze belangrijkste bezwaren tegemoet gekomen. De nieuwe Friesenbrücke krijgt twintig minuten per uur voor het laten passeren van treinverkeer. Daarmee komt de Wunderline tussen Groningen en Berlijn niet langer in gevaar.”
Doordat de Friesenbrücke twintig minuten per uur beschikbaar is voor het treinverkeer, kan er volgens RTV Noord twee keer per uur een trein tussen Groningen en Bremen overheen rijden. Dat was enige tijd onzeker, omdat de Duitse overheid en de Deutsche Bahn opteerden voor een nieuwbouwvariant, waarbij de brug minder lang beschikbaar zou zijn en de wens voor twee treinen per uur in gevaar zou komen.
Als alles volgens plan verloopt zal de trein vanaf 2024 weer vanuit Groningen naar Duitsland gaan rijden. “Het plan loopt hiermee wat vertraging op, maar in ruil daarvoor hoeft de brug er niet meer worden uitgetild.”
This post was last modified on 19 oktober 2020 14:13
Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…
Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…
De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…
Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…
Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…
De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…