Home

Vanaf 2024 weer met de trein van Groningen naar Leer

In de huidige planning gaan er vanaf 2024 weer treinen rijden tussen Groningen en Leer. Dat geeft de provincie Groningen bekend gemaakt. Sinds december 2015 is treinverkeer door een kapot gevaren spoorbrug onmogelijk.

De nieuwe Friesenbrücke komt drie jaar later dan de provincie Groningen wil. Daar staat tegenover dat de nieuwe brug wel aan de Groningse wensen voldoet. “De keuze is definitief gevallen op de nieuwbouwvariant,” zegt gedeputeerde Fleur Gräper tegen RTV Noord. “De Duitse overheden zijn aan onze belangrijkste bezwaren tegemoet gekomen. De nieuwe Friesenbrücke krijgt twintig minuten per uur voor het laten passeren van treinverkeer. Daarmee komt de Wunderline tussen Groningen en Berlijn niet langer in gevaar.”

Doordat de Friesenbrücke twintig minuten per uur beschikbaar is voor het treinverkeer, kan er volgens RTV Noord twee keer per uur een trein tussen Groningen en Bremen overheen rijden. Dat was enige tijd onzeker, omdat de Duitse overheid en de Deutsche Bahn opteerden voor een nieuwbouwvariant, waarbij de brug minder lang beschikbaar zou zijn en de wens voor twee treinen per uur in gevaar zou komen.

Als alles volgens plan verloopt zal de trein vanaf 2024 weer vanuit Groningen naar Duitsland gaan rijden. “Het plan loopt hiermee wat vertraging op, maar in ruil daarvoor hoeft de brug er niet meer worden uitgetild.”

This post was last modified on 19 oktober 2020 14:13

Bekijk reacties

  • Wat een armoe. Zo'n brug moet in drie jaar klaar kunnen zijn. Zo te lezen blijft het enkelspoor.

    • Je zou bijna gaan denken dat een enkelspoor geboorde tunnel nog te prefereren zou zijn.

  • Tja als je bedenkt dat het Duitse gedeelte van de Betuweroute 13 jaar na geplande opleveringsdatum is gestart, dan is t nog maar afwachten hoe snel die brug vervangen zal worden.

    • Dit is feitelijk een schadegeval en de Betuwelijn is nieuwbouw die de Noord-Duitse havens beconcureert.

    • Daarbij is het Duitse deel niet eerder gepland en de opleverdatum ervan is ook pas onlangs vastgesteld bij de start van het werk.

  • Ik heb twee maal over die Friesenbrücke gewandeld en wat mij opviel, was de erbarmelijke staat van die brug. Ik snap best, dat die brug instorttte door die aanvaring.

    • Het schip voer er doorheen. Zoiets kun je niet tegenhouden. Ook niet met een nieuwe brug. Denk maar even aan de stuw in de Maas.

  • Dat het zo lang moet duren , en dat er maar een enkelsporige brug word geplaatst dat is jammer , had liever een dubbelsporig brug en dubbelspoor met bovenleiding , voor nog snellere , sterkere en schonere elektrische treinen i.p.v dieseltractie !!

      • JA!. Dit is de verbinding naar Bremen en Hamburg! Grote steden en culturele-economische centra; universiteiten. Daar wil je mee verbonden zijn. De belangstelling van het Westen voor het Noorden is niet groot en neemt niet toe nu het gas dicht mag.

        • Vijf jaar geleden beschadigd geraakt en nu pas een besluit om het over vier jaar hersteld te hebben met een enkelspoortje?
          We betalen toch niet minder belasting dan mensen elders in het land? Mogen we dezelfde aandacht en investeringen?

  • Het zal eender gaan zoals met de autoweg
    Zwartemeer-EmslandAutobahn. Duitsland gniffelt
    al bij voorbaat en traineert de zaak omdat het
    zogenaamd geen prioriteit heeft. Nederland vindt
    het zo belangrijk en zegt dan dat het wel een
    duits stuk wil betalen. Bingo! Daar gaan onze
    miljoenen! En zo zal het ook gaan met de
    geplande poorlijn Emmen-Aurich.

  • Je zou zeggen, boor dan gelijk een tunnel, als zo'n brug zo kwetsbaar is. Die kan je sowieso niet doormidden varen in 2024 en beyond, het kan zo maar weer gebeuren.
    Valt me wel tegen van de Duitsers. Waar is de Grundlichkeit gebleven?

Share

Recent Posts

Eén maand regionale treinen in Duitsland: € 9.

Door heel Duitsland per regionale trein. En dat een hele maand lang voor € 9.…

1 dag terug

Thalys schrapt goedkope trein naar Parijs (Izy)

Voordelig van Brussel naar Parijs? Vanaf 10 juli stopt Thalys met budgettrein Izy. Tot die…

5 dagen terug

Rover vraagt compensatie voor problemen NS-bussen Meppel

Rover vraagt NS om opheldering over de problemen die zijn ontstaan door een tekort aan NS-bussen…

6 dagen terug

Subsidie voor nachttrein naar Wenen niet tegen de regels

De miljoenensubsidie die eerder werd toegekend aan de NS voor de nachtelijke treinverbinding met Wenen…

6 dagen terug

Rhätische Bahn plant wereldrecord: trein van 1,9 kilometer

De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (Rhb) heeft een ludieke actie in petto: ter gelegenheid van…

1 week terug

NS kampt met personeelstekort: treinen vallen uit

De Nederlandse Spoorwegen kampen met een tekort aan personeel. Daarom is de treindienst Arnhem -…

1 week terug