Bij Eursing botste in 2024 een dubbeldekker op een boom. Foto Stefan Verkerk
Ondanks de risico’s die ze met zich meebrengen, vindt spoorbeheerder ProRail dat bomen bij de spooromgeving horen. ProRail wijst op de voordelen die bomen hebben voor de leefomgeving, de fauna en voor verkoeling. Jaarlijks worden er rond de dertig meldingen gedaan van bomen op het spoor. De spoorbeheerder zelf stelt dat er jaarlijks ’een handvol’ grotere storingen zijn door een gevallen boom.
Controles op en onderhoud van bomen langs het spoor zijn de verantwoordelijkheid van de grondeigenaren. In veel gevallen is dat ProRail zelf maar de bomen kunnen ook staan op grond van een gemeente of particulier. De spoorbeheerder zegt goed contact te houden met eigenaren langs het spoor en afspraken met hen te maken over eventuele risico’s.
“ProRail houdt overzicht over bomen en natuur langs het spoor en probeert risico’s te verkleinen”, zegt ProRail-woordvoerder Aldert Baas. “Er wordt gekapt wanneer hiertoe technische noodzaak bestaat. De aanpak van ProRail is overigens dat gezonde bomen, die geen verhoogd valrisico of verhoogd risico hebben de veiligheid of beschikbaarheid van het spoor aan te tasten, blijven staan.”
ProRail heeft ongeveer 10.000 hectare grond in bezit, waarvan de helft spoor betreft. Op de rest van de grond probeert de spoorbeheerder de biodiversiteit te vergroten met begroeiing, zoals bomen. Om de risico’s van de bomen in kaart te brengen, laat ProRail voor de eigen bomen, net als gemeenten, boomveiligheidscontroles uitvoeren.
Volgens de Spoorwegwet mogen er elf meter van het spoor geen bomen staan en zou ProRail alle bomen die in die zone staan kunnen snoeien, maar de spoorbeheerder laat dit achterwege. “In veel gevallen is het gelukkig niet nodig. Wij kijken voortdurend welke bomen werkelijk gevaar kunnen opleveren voor het spoor. Bomen brengen risico’s met zich mee, deze worden door het te volgen beleid grotendeels ondervangen. Uitzonderingen daargelaten.”
ProRail telt zelf ’een handvol’ grote storingen per jaar op het spoor door een omgevallen boom. De website Rijden de Treinen heeft in 2025 tot nu toe 25 meldingen ’boom op het spoor’ geregistreerd. Sinds oktober 2023 registreerde de site 79 meldingen. Veelal gaat het dan om meerdere meldingen tegelijk op stormachtige dagen. De laatste boom op het spoor viel donderdagavond 11 september tussen Heerlen en Maastricht.
Soms rijdt een trein op een omgevallen boom wat tot nu toe vrijwel altijd met een sisser afloopt. De laatste keer dat dit gebeurde is ruim een jaar geleden.
Vorige week lag het treinverkeer tussen Den Bosch en Tilburg een dag lang stil nadat in Vught een boom op het spoor viel. Er werden honderden meters aan bovenleiding beschadigd.
De boom in Vught lijkt niet te zijn gecontroleerd door onduidelijkheid van wie de boom was, meldt Omroep Brabant. Het adviesbureau dat de controles voor de gemeente uitvoert, dacht dat de boom eigendom van ProRail is. Gemeente en ProRail erkennen dat de boom van de gemeente is.
De gemeente Vught laat nu onderzoek doen naar de gevallen boom.
(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
This post was last modified on 12 september 2025 21:10
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…