ProRail werkt zeven weken aan het spoor rond Amersfoort: langdurig geen treinen

Deze zomer voert ProRail ingrijpende werkzaamheden uit rond Amersfoort. De sporen aan de westzijde van het station worden volledig vernieuwd. Daardoor zullen er drie weken geen treinen rijden van en naar Amersfoort. Tussen Utrecht en Amersfoort zal het treinverkeer zelfs vijf weken stilliggen.

Wekenlang forse hinder

De ingrijpende werkzaamheden aan het spoor worden uitgevoerd tussen donderdag 4 juli en maandag 19 augustus. In deze periode is er vanuit Amersfoort gezien vier weken lang geen verkeer mogelijk van en naar Amsterdam, vijf weken niet van en naar Utrecht en zes weken niet van en naar Ede. Tussen zaterdag 13 en zondag 28 juli rijden er helemaal geen treinen van, naar en via Amersfoort Centraal. En later deze zomer is Amersfoort nog eens een korte periode niet bereikbaar.

  • 4 weken geen treinverkeer Amersfoort richting Amsterdam (en v.v.)
  • 5 weken geen treinverkeer Amersfoort richting Utrecht (en v.v.)
  • 3 weken volledig geen treinverkeer rondom Amersfoort
  • 6 weken geen trein van Keolis tussen Amersfoort en Ede-Wageningen

Duidelijk communiceren

De gemeente Amersfoort vraagt ProRail om duidelijk te communiceren over de hinder door werkzaamheden op het spoor de komende zomervakantie. “We snappen dat de werkzaamheden nodig zijn: je bent een tijd onbereikbaar om daarna weer beter bereikbaar te zijn. Maar dit heeft wel heel veel impact”, laat een woordvoerder van de gemeente weten.

Volgens ProRail is Amersfoort “een van de drukste verbindingspunten van Nederland” met ook sporen naar Zwolle en Apeldoorn. Dagelijks reizen er normaal 80.000 reizigers van, naar of via Amersfoort. Ook internationale treinen gaan via Amersfoort. De internationale treinen zullen gedurende de werkzaamheden worden omgeleid, en vanuit Amsterdam (zonder stop) direct naar Deventer rijden, en vervolgens naar Berlijn.

Vervangend vervoer

Hoewel het onderhoud rond Amersfoort in de zomervakantie is gepland, zijn er volgens de gemeentewoordvoerder veel inwoners, bedrijven en organisaties die last kunnen hebben van de plannen. “En er zijn ook veel mensen die voor hun plezier naar Amersfoort komen, die gaan een ingewikkeldere route tegemoet.”

De stad dringt er bij ProRail op aan om goed en tijdig te communiceren over de werkzaamheden, en om te zorgen dat het vervangend vervoer op orde is. “We willen dat alles goed gecommuniceerd is, zodat reizigers weten waar ze aan toe zijn.” De spoorbeheerder heeft NS en Keolis toegezegd voor vervangend vervoer te zullen zorgen, maar hoe dat er precies uit gaat zien, is nog niet bekend.

Rover

Reizigersvereniging Rover laat weten vooralsnog niet te kunnen reageren op de waarschuwing van ProRail over de toenemende hinder op het spoor. In het algemeen vraagt de vereniging aan de NS om langere treinen in te zetten en tijdig vervangende bussen te bestellen om overlast zoveel mogelijk te beperken, aldus een woordvoerder.

Minder wissels

In 2020 en 2021 is er al gewerkt aan de oostzijde van Amersfoort, maar in 2024 zullen de sporen aan de westzijde vervangen worden. Het sporenplan zal bovendien veranderen. Zo zullen er 42 wissels weggehaald worden, en komen er 29 terug. Door een combinatie met andere seinlocaties moeten de treinen na de werkzaamheden sneller het station binnen kunnen rijden.

ProRail benadrukt bovendien dat, door het verminderen van het aantal wissels, ook de kans op storingen afneemt. De keuze voor minder wissels zorgt voor lagere onderhoudskosten. In onder andere Utrecht is al eerder een reeks van wissels verwijderd. Volgens critici zou dat ten kosten gaan van de flexibiliteit, maar in de dagelijkse treinomloop heeft het niet tot grote problemen geleid.

Tijdens de werkzaamheden wordt het spoor voor de autotreinen naar de PON-fabriek verlengd, zodat de PON-trein niet meer in Amersfoort de Soesterweg blokkeert.

Tot 2030 meer werkzaamheden

De werkzaamheden rond Amersfoort worden als voorproefje gezien van wat reizigers de komende jaren kunnen verwachten. Tot 2030 zal er op heel veel plekken het spoor vernieuwd moeten worden. Ook in 2024 is er op veel plekken hinder. Voorafgaand aan de werkzaamheden in Amersfoort wordt er bijvoorbeeld ook aan het spoor gewerkt rond Leeuwarden. Dat zal gebeuren tijdens werkdagen. Ook dat zal de komende jaren steeds vaker voorkomen. Niet alleen buiten de Randstad, maar ook daarbinnen.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on %s = human-readable time difference 09:13

Share

Recent Posts

Heroverweging strikt overwegbeleid op verzoek politiek

Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…

20 uur terug

Kritiek op treinonderzoek: ‘Resultaten nietszeggend’

Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…

2 dagen terug

Nog hele dinsdag hinder op het spoor

Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…

2 dagen terug

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

3 dagen terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

3 dagen terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

5 dagen terug