ProRail werkt zeven weken aan het spoor rond Amersfoort: langdurig geen treinen
04 mrt 2024 21:57
Deze zomer voert ProRail ingrijpende werkzaamheden uit rond Amersfoort. De sporen aan de westzijde van het station worden volledig vernieuwd. Daardoor zullen er drie weken geen treinen rijden van en naar Amersfoort. Tussen Utrecht en Amersfoort zal het treinverkeer zelfs vijf weken stilliggen.
Wekenlang forse hinder
De ingrijpende werkzaamheden aan het spoor worden uitgevoerd tussen donderdag 4 juli en maandag 19 augustus. In deze periode is er vanuit Amersfoort gezien vier weken lang geen verkeer mogelijk van en naar Amsterdam, vijf weken niet van en naar Utrecht en zes weken niet van en naar Ede. Tussen zaterdag 13 en zondag 28 juli rijden er helemaal geen treinen van, naar en via Amersfoort Centraal. En later deze zomer is Amersfoort nog eens een korte periode niet bereikbaar.
- 4 weken geen treinverkeer Amersfoort richting Amsterdam (en v.v.)
- 5 weken geen treinverkeer Amersfoort richting Utrecht (en v.v.)
- 3 weken volledig geen treinverkeer rondom Amersfoort
- 6 weken geen trein van Keolis tussen Amersfoort en Ede-Wageningen
Duidelijk communiceren
De gemeente Amersfoort vraagt ProRail om duidelijk te communiceren over de hinder door werkzaamheden op het spoor de komende zomervakantie. “We snappen dat de werkzaamheden nodig zijn: je bent een tijd onbereikbaar om daarna weer beter bereikbaar te zijn. Maar dit heeft wel heel veel impact”, laat een woordvoerder van de gemeente weten.
Volgens ProRail is Amersfoort “een van de drukste verbindingspunten van Nederland” met ook sporen naar Zwolle en Apeldoorn. Dagelijks reizen er normaal 80.000 reizigers van, naar of via Amersfoort. Ook internationale treinen gaan via Amersfoort. De internationale treinen zullen gedurende de werkzaamheden worden omgeleid, en vanuit Amsterdam (zonder stop) direct naar Deventer rijden, en vervolgens naar Berlijn.
Vervangend vervoer
Hoewel het onderhoud rond Amersfoort in de zomervakantie is gepland, zijn er volgens de gemeentewoordvoerder veel inwoners, bedrijven en organisaties die last kunnen hebben van de plannen. “En er zijn ook veel mensen die voor hun plezier naar Amersfoort komen, die gaan een ingewikkeldere route tegemoet.”
De stad dringt er bij ProRail op aan om goed en tijdig te communiceren over de werkzaamheden, en om te zorgen dat het vervangend vervoer op orde is. “We willen dat alles goed gecommuniceerd is, zodat reizigers weten waar ze aan toe zijn.” De spoorbeheerder heeft NS en Keolis toegezegd voor vervangend vervoer te zullen zorgen, maar hoe dat er precies uit gaat zien, is nog niet bekend.
Rover
Reizigersvereniging Rover laat weten vooralsnog niet te kunnen reageren op de waarschuwing van ProRail over de toenemende hinder op het spoor. In het algemeen vraagt de vereniging aan de NS om langere treinen in te zetten en tijdig vervangende bussen te bestellen om overlast zoveel mogelijk te beperken, aldus een woordvoerder.
Minder wissels
In 2020 en 2021 is er al gewerkt aan de oostzijde van Amersfoort, maar in 2024 zullen de sporen aan de westzijde vervangen worden. Het sporenplan zal bovendien veranderen. Zo zullen er 42 wissels weggehaald worden, en komen er 29 terug. Door een combinatie met andere seinlocaties moeten de treinen na de werkzaamheden sneller het station binnen kunnen rijden.
ProRail benadrukt bovendien dat, door het verminderen van het aantal wissels, ook de kans op storingen afneemt. De keuze voor minder wissels zorgt voor lagere onderhoudskosten. In onder andere Utrecht is al eerder een reeks van wissels verwijderd. Volgens critici zou dat ten kosten gaan van de flexibiliteit, maar in de dagelijkse treinomloop heeft het niet tot grote problemen geleid.
Tijdens de werkzaamheden wordt het spoor voor de autotreinen naar de PON-fabriek verlengd, zodat de PON-trein niet meer in Amersfoort de Soesterweg blokkeert.
Tot 2030 meer werkzaamheden
De werkzaamheden rond Amersfoort worden als voorproefje gezien van wat reizigers de komende jaren kunnen verwachten. Tot 2030 zal er op heel veel plekken het spoor vernieuwd moeten worden. Ook in 2024 is er op veel plekken hinder. Voorafgaand aan de werkzaamheden in Amersfoort wordt er bijvoorbeeld ook aan het spoor gewerkt rond Leeuwarden. Dat zal gebeuren tijdens werkdagen. Ook dat zal de komende jaren steeds vaker voorkomen. Niet alleen buiten de Randstad, maar ook daarbinnen.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Al deze werkzaamheden zijn een hoop gedoe. Ik wil voor een vlog met het ov reizen maar ik denk dat ik toch maar naar duitsland ga met al deze werkzaamheden
Beetje flauw om iemands naam te misbruiken.
Altijd weer het zelfde liedje iemand beschuldigt je er van dat je niet de echte bent. ga ff ergens anders vervelend doen man. PEACE
Niet alleen flauw maar ook lomp.Ke hoort er echt bij, Nederlanders in huitenland.
Vgm kan jij niet typen anoniem
ik heb het idee dat jijzelf een stomme buitenlander bent die in nederland woond
Nee Enzo Ferrari, ben net zo’n domme knol kaaskop boertige nhufter als jij. Heb zelfs dan laten onderzoeken, veel dommere toffe oerleuke en gezellige -NOT- nederlander als ik vind je niet snel.
Hahhahahahahahaha viel spaß mit deutsche verspätung!
De omvang van de werkzaamheden kan niet zomaar met bussen opgelost worden. Zelfs als alle kroatische toeringcar bedrijven naar NL komen. (Dit was vorig jaar de oplossing van de NS) Er zullen treinen moeten rijden zo dichtbij mogelijk bij de werkzaamheden. Dus alle treinen zullen dus moeten stoppen op de volgende stations om de busafstanden zo kort mogelijk te houden.
Richting Zwolle -> Amersfoort Schothorst
Richting Appeldoorn of Barneveld -> treinen stoppen op Hoevenlaken. Eventueel worden noodperrons bij Barneveld dat de NS trein tijdelijk reizigers van de Keolistrein daar op pikt. Levert wel weer een extra en irritante overstap op voor de Keolis reizigers ; ook hoeven ze niet om te checken.
Richting Amsterdam en Utrecht zal wellicht handig zijn om 12 VIRM bakken richting Soest te gaan en dan in Soest bussen naar Amersfoort te rijden. Ook zal de stoptreinen Den Dolder – Baarn ook met bussem gedaan moeten worden om zoveel mogelijk lange treinen over het enkelsporige lijntje te krijgen en de busafstand naar Amersfoort zo kort mogelijk te houden.
Ik denk eerder dat je een sprinter krijgt van Utrecht Centraal – Amsterdam Centraal (-Hoofddorp) via Soest en Baarn ja, maar in de zomer is het sowieso rustig dus ik vermoed dat er waarschijnlijk ‘gewoon’ met losse viertjes gereden wordt..
Nou ja, als letterlijk de complete boel rond Amersfoort platligt dan misschien wel zesjes (SLT bijvoorbeeld want dat rijdt hier) en sowieso lange treinen tusssen Utrecht en Hilversum. Daar zou je wel eventueel intercities kunnen laten rijden en dan de 5800 laten doortrekken tot Utrecht Centraal via Soest. (Tenminste, dat lijkt me zelf realistischer)
Als er rond Amersfoort compleet geen treinen rijden dan denk ik het beste dat:
[-] Intercities eindigen óf op Baarn en/of doorrijdende intercities vanuit Hilversum naar Utrecht, volgens mij kan dat best prima.
[-] De sprinter Amsterdam Centraal (-Hoofddorp) dan doortrekken naar Utrecht Centraal via Soest (tenzij het niet kan qua capaciteit want er passen geen 9 bakken SNG daar), anders laat je die sprinter keren op spoor 1 in Baarn (en dan bedoel ik de sprinter naar Amsterdam).
[-] Aangezien de sprinter Utrecht – Zwolle niet zal rijden tussen Utrecht en Amersfoort lijkt het me logisch om dan ook in het weekend de trein naar Baarn 2x per uur te laten rijden. (net zoiets als wat afgelopen begin oktober vorig jaar was gebeurd)
[-] Ik vermoed dan dat lijn 70 (van Hilversum naar Ameersfoort via Soest) ook drukker gaat worden ivm met omreizende reizgers. Wel scheelt het dat het dan vakantie is en dat er dan sowieso minder reizigers zijn. (mensen vanuit Den Dolder kunnen dan bv lijn 70 nemen, is namelijk helemaal niet zo handig als ze moeten doorreizen naar Baarn om daar de treinvervangende bus naar Amersfoort te moeten nemen)
Quote:
Richting Zwolle -> Amersfoort Schothorst
Richting Apeldoorn
Vaak had ProRail & NS de werkwijze dat ze een Intercity vanaf Almere Centrum doortrokken naar Groningen/Leeuwarden. Want dan heb je geen overstap op bussen nodig. Betere service.
En verdient meer aan 4 IC via Hanzelijn die vanaf Almere Centrum naar Amsterdam Centraal of Den Haag Centraal doorrijden.
En er staat aangegeven dat er 3 weken geen treinverkeer rondom Amersfoort is. De overige 4 weken mogelijk beperkt.
Hoe gaan de Berlijn-treinen rijden (zonder stop) naar Deventer? Lelystad – Zwolle?
Ja, dat lijkt mij de enige optie.
Theoretisch kan dat ook via Utrecht en Arnhem maar het ligt inderdaad voor de hand om via Zwolle te rijden.
Non stop van Deventer naar Amsterdam via Zwolle en Lelystad rijden heeft dezelfde reistijd als de traditionele route via Apeldoorn, Amersfoort en Hilversum. Dan hoeven ze ook niet andere verbindingen aan te passen om de Berlijn trein een rijpad te geven.
Het is puzzelen of de rijpad van Berlijn trein niet ergens knelt met andere (omgeleide) treinen via Zwolle.
Ja, de trein is vaker zo via zwolle omgeleid
Afgelopen weekend reed de trein naar Zwolle ook via Almere. Hij vertok 24 minuten eerder dan normaal uit Utrecht en vanaf Zwolle zat hij weer op schema. Het betekende wel dat ik voor een keer niet 28 minuten hoefde te wachten op mijn overstap. Tussen Utrecht en Almere reed hij met een sukkelgangetje. Hij stopte ook in Almere Poort waar 3 minuten later de Sprinter naar Lelystad aankwam. Dat scheelde NS weer een trein, want als service is het niet bedoeld.
Dat wordt tijdens de verbouwing van Amersfoort Centraal meer treinen via Hanzelijn & Flevolijn.
Die werkwijze hebben ze al vaker gedaan. De pendel intercity Amsterdam Centraal – Almere Centrum kunnen ze doortrekken naar Groningen/Leeuwarden via Zwolle. Waardoor 4 IC p/u via Hanzelijn rijden.
Tussen Zwolle – Amersfoort zal waarschijnlijk tot t Harde gereden worden. Daar kan gekeerd worden. Dat gebeurt meestal tijdens werkzaamheden. Maar mogelijk hebben NS en ProRail ook andere oplossingen.
Besef wel dat zelf met hulp van de Kroatische collega’s trein vervangende bussen een schaars artikel is. Je zal dan zo dicht mogelijk tegen de werkzaamheden zone moeten aanrijden opdat de bussen dan efficienter heen en weer kunnen pendelen. Dus dan zal je toch naar Schothorst moeten en kijken hoe je vlak na dat station het stroom afkoppelt en met tijdelijke seinen werkt. Dito ook met andere lijnen.
ProRail liet gisteren in het Journaal weten dat ze bij werkzaamheden zoveel mogelijk activiteiten tegelijk doen.
Amsterdam hobbelt al 50 jaar van de ene verbouwing naar de andere. Iedereen vroeg zich de vorige keer af waarom er niets aan die smalle perrons werd gedaan, en ja hoor, toen de tunnel klaar was werd de huidige verbouwing aangekondigd. Kunnen ze de (rol)trappen weer allemaal opnieuw aanleggen.
Tien jaar geleden werd aan de oostzijde van den Bosch de sporen verlegd met o.a 4 vrije spoorbruggen in plaats van 2. Het ene weekend na het andere en complete vakanties lag Den Bosch plat. Alle gelegenheid om richting Vught alvast het 4e spoor aan te leggen.
Ze kunnen bij ProRail maar 1 stap vooruit denken.
Prorail is een spiegel van onze eigen non talenten, blinde vlekken, zaken die we niet zien.
Is fascinerend te zien hoe ProRail zichzelf saboteert.
De dag dat ProRail met NS in staat zal zijn 1 vd de twee ideeën uit te voeren waarbij treinen SOEPEL tot het laatste station rijden (voorstel van baardstaart), en zelfs pendel treinen langs een groot werk-in-uitvoeringstation (in dit geval amersfoort)kan laten lopen (voorstel van Rudy) zal de mensheid verlicht zijn.
De laatsten -prorail ns -zullen de eersten zijn. Ze zullen geloofd en geprezen worden tot diep in de Oekraïne en Gaza strook, Oeigoeristan en in de hele dieren en plantenwereld.
En in de onmetelijke toekomst, alle generaties van onze kinderen en kleinkinderen, etc.
Ik vrees dat het einde van de wereld dichterbij is dan die dag.
Wens Ns en ProRail alle succes toe!
Niet zo somber Johan II.
Het gaat hier weliswaar over één van de drukste knooppunten van Nederland maar de gemeente Amersfoort heeft ProRail gevraagd goed en tijdig te communiceren en Rover vraagt NS de overlast zoveel mogelijk te beperken. Wat kan er fout gaan?
De meeste reizigers die dit aangaat hebben nog geen auto dus die passen zich wel aan.
Toeristen houden van avontuur. Die komen in deze periode vast aan hun trekken.
“Zelfredzaamheid”, maar ik ga ervan uit dat NS en ProRail die term nooit meer zullen gebruiken
Amersfoort is een groot station, dus het is heel goed mogelijk om half-half te werken. Eerst de sporen in de zuidelijke helft en vervolgens de sporen in de noordelijke helft. Het enige wat je moet doen is met diesel, lange treinen en enkelsporig en buiten de beveiliging om door Amersfoort rijden met stoptreinen in de relaties Amsterdam – Amersfoort – Zwolle en Utrecht – Amersfoort – Apeldoorn. Je hoeft geen wissel om te leggen en je hebt geen bussen nodig.
Kortom, dit is een duidelijk voorbeeld dat ProRail beter de naam kan wijzigen in ContraRail en totaal niet om de reizigers geeft.
Wat de instanties wel doen is het om het in de hiifden van vele Nederlanders genormaliseerd te krijgen. Het was nog maar 10 jaar geleden dat de gemeente Zwolle, met andere overheidslichamen het helemaal niet accepteerde om zolang onbereikbaar te zijn. Clichés als “onderhoud” en “verbeteringen” werden niet geaccepteerd.
Maar het was achteraf uitzonderlijk dat overheisinstanties de rijen onderling niet sloten en zelfs opkwamen voor de reiziger.
1) Waarschijnlijk heeft ProRail van de case Zwolle geleerd en vooraf met de gemeente overlegd.
2) dat o erleg is waarschijnlijk in de trant van of we werken een half jaar lang elk weekend op het station of we doen het in 5 weken.
Kwestie van genoeg onderhandelingsruimte creëren.
Er is een groot verschil met Zwitserland. In Zwitserland wordt OV als noodzakelijke basis behoefte beschouwd. Dat betekent dat bereikbaarheid wordt gegarandeerd.
In Zwitserland is er niet direct noodzakelijke infrastructuur beschikbaar zoals overloopwissels en inhaalsporen. Tijdens calamiteiten en werkzaakheden heeb de Zwitserse spoorwegen veel meer mogelijkheden om uit te wijken. In Nederland is ContraRail structureel bezig deze voorzieningen te verwijderen. Het gevolg hiervan is het toenemen van single-points-of-failure. Een kleine verstoring (onderhoud) maakt treinverkeer vrijwel geheel onmogelijk.
Het is een goed idee van ContraRail om in de plaats van heel veel kleine buiten dienst stellingen de werkzaamheden te bundelen tot een aantal grote buiten dienst stellingen. Maar er is geen enkele noodzaak om grote stations die gemakkelijk in grote werkgebieden zijn te splitsen in zijn geheel buiten dienst te stellen. Het is waarschijnlijk dat ContraRail de werkzaamheden tot de kantooruren beperkt. Voor ContraRail tellen alleen de kosten en de reiziger is de dupe.
Het houdt ook niet op met het slechte nieuws. Is er ooit een goed moment geweest om afstand te doen van een autootje dat tijdens de coronapandemie is aangeschaft? Ik denk het niet.
En waarom zou je? De ene week kondigt NS aan dat de tarieven de lucht in gaan en dat er gehoopt wordt dat het allemaal beter gaat. Een week later trapt Prorail die hoop weer de grond in door tot 2030 grootschalige werkzaamheden aan te kondigen.
Iedere forens die gebruik zou kunnen van een spoortraject dat via Amersfoort gaat (en dat zijn er nogal wat) weet dat de auto op dit moment inruilen voor de trein op zijn minst nogal slecht getimed is. En ik vraag me sterk af of er ooit nog een moment komt waarop de auto inruilen voor de trein wel een aantrekkelijk is.
Is er ooit een goed moment geweest om afstand te doen van een auto? Ik heb zelf geen auto en ben dus afhankelijk van de NS en andere ov bedrijven. En voor mij dus de vraag: is er ooit een goed moment geweest geweest om afscheid te nemen van de NS en het ov.
Ik denk het niet. Ik woon zelf in Zuid Holland op het eiland Voorne Putten. We kunnen hier via een aantal bruggen het eiland af maar zodra er een ongeluk is gebeurd is het lastig om het eiland op of af te komen.
Daarnaast zullen de tarieven niet alleen bij de NS (en eventueel andere ov bedrijven) de lucht in schieten. Ik verwacht dit ook bij het gebruik van de auto. De overheid mag de accijns op brandstof dan wel verlagen maar ik verwacht dat goedkoop tanken niet meer terug zou keren. En ook overige kosten zullen stijgen.
Verder denk ik dat het ov (in mijn situatie en misschien ook voor vele andere) echt zo duur niet is. Voor € 9,50 heb ik bij de RET een dagkaartje waarmee ik vanuit Spijkenisse een hele dag naar Hoek van Holland, Den Haag, Zoetermeer en zelf naar Dordrecht kan reizen.
En verder heb ik aan de NS al een hoop geld verdiend met alle die vertragingen. Na een half uur vertraging kan je al geld terug vragen.
De vergelijking zou zijn dat Rijkswaterstaat 5 weken alle bruggen naar Voorne Putten sluit met Postbus 51 uitleg dat de bruggen toe zijn aan onderhoud en dat reizigers naar Middelburg kunnen omreizen. Bewoners wordt als ze geluk hebben een veerpont aangeboden als alternatief, met een schipper uit een lage lonen land uiteraard 😉
Ik denk niet dat het zover zou komen dat ze een veerpont gaan inzetten.
Wat ze eerder gaan doen zijn alle bruggen sluiten op die ene brug na, de brug die Voorne Putten verbindt met Hoogvliet, de brug die continu storing heeft en juist op het moment dat de brug net opengaat voor een schip of boot niet meer dicht wil voor het verkeer.
Voor mij het bewijs dat er net zoveel argumenten zijn om voor de auto te pleiten als tegen de auto te pleiten.
Rijkswaterstaat is met de Galecopperbrug in Utrecht voor de A12 op ProRail aan het lijken maar ze sluit de brug niet volledig af.
Mocht Voorne Putten onbereikbaar zijn omdat alle alle bruggen door Rijkswaterstaat PLANMATIG zijn afgesloten dan hoor ik dat graag.
Wat vast staat is dat je in Nederland eigenlijk niet van een vorm van transport afhankelijk noet zijn buiten Voorne dan. Je hebt een auto nodig voor het geval ProRail ergens onderhoud pleegt en uitgaand van jouw ervaringen een uitstekend functionerend OV voor als Rijkswaterstaat een slechte dag heeft. Er zijn heel veel praktisch opgeleide mensen die niet kunnen thuis werken. Los van zorgtaken.
Zo’n groot knooppunt platleggen is niet normaal. Dat het in Nederland normaal is gemaakt, is absurd.
Goed idee! Fijn dat de sporen weer vernieuwd worden #zinin #LOVE
Onderhoud is goed, maar je hebt klantvriendelijk onderhoud en klantonvriendelijk onderhoud.
Zowel mijn ouders als ik vinden het namelijk niet kunnen dat mensen zoals ik afhankelijk zijn van het OV dan deze zomer 4 tot 7 weken helemaal geen treinen kunnen gaan rijden rond #Hilversum en ook in #Amersfoort . We vinden dit buiten proporties Dit moet echt anders want anders jagen jullie namelijk ook de vaste klanten weg en dan komt er helemaal geen geld meer in het kassalaadje. Dat wordt massaal weer de auto pakken en dat is ook niet echt milieuvriendelijk
…Appel…
Elk nadeel, hebt z’n voordeel. Het is nu lastig, vervelend als er GROOT onderhoud rond station Amersfoort gaat plaats vinden en niet voor een enkel dagje, maar meerdere dagen. De ongemakken, vervangend busvervoer, maar als straks alles achter de rug is en weer prima in orde, dan dient dat niet alleen de Veiligheid, maar kan men zeker weer een halve eeuw vooruit en zijn we de ongemakken van nu anno 2024 weer vergeten.
Het is even door de zure en misschien voor sommigen wel bittere appel heen bijten, maar als het spoor weer netjes bij ligt hebben we een win-win situatie bereikt !
Laten we, hoe vervelend ook BLIJ zijn DAT er NOG onderhoud aan het spoor verricht wordt. Stel dat het niet gebeurt en we krijgen er problemen door het slechte onderhoud dan maak je daar zeker geen vrienden mee !
Ook het overige infra kampt met achterstallig onderhoud, vaar- en wegverkeer hebben er ook last van. Gun de mensen hun kans om dat lastige klusje goed onderhoud te laten verrichten en kunnen we straks met een gerust hart van A naar B reizen zowel op de weg, het water als het spoor, ook om en rond Amersfoort !
zeker weer een halve eeuw vooruit. Wat een grap. Ik voorspel dat binnen en jaar er weer een stuk spoor rondom Amersfoort uit gaat,misschien wel meerdere keren. Uiteraard is dan het excuus dat het “een andere plek is”. Dat het dezelfde reizen zijn die ook dan niet mogelijk zijn, zal wel niet relevant zijn.
De “halve eeuw vooruit” zijn niet mijn woorden, maar komen uit de mond van degene die op het RTL nieuws tekst en uitleg gaf over de komende werkzaamheden rond Amersfoort, en als het dus een “grap” is moet je bij hem zijn en niet bij mij. Waar het mij om gaat is dat elke vorm van werkzaamheden tijd en geld kost en gepaard gaat met ongemakken of dat een spoorverdubbeling van Eindhoven naar Boxtel of Heerlen naar Landgraaf is was waar het spoor ook lange tijd buiten dienst was en nu z’n voordelen heeft,en binnenkort Vught – Boxtel en de PHS werkzaamheden rond Amsterdam Centraal. In Nederland worden sporen om de ongeveer veertig jaar vernieuwd en aangepast lees ik en dat is een goede zaak. Vergelijk het ook met je eigen gebit @Tonny. Stel dat je geen onderhoud pleegt en niet regelmatig naar de tandarts gaat, dan wordt een en ander na verloop van tijd zelf wel merkbaar en zijn de kosten voor herstel vele malen groter dan een periodieke onderhoudsbeurt en dat is met veel dingen het geval. Het huis onderhouden, de riolering, enzovoorts. Niets is een “grap” want het wordt pas een “grap” als de staat van onderhoud niet meer te verhelpen is met vernieuwing en verbetering en de riolering niet meer goed functioneert, of de infrastructuur alles behalve veilig is om er gebruik van te maken. Grap ? Bedenk een betere.
@ Frans
Wanneer je de redenatie rond de 40-jarige vernieuwing omslaat naar de tandartspraktijk kom je uit bij het vroeger veel gegeven advies om voor het huwelijk alle tanden te laten trekken en te vervangen door een kunstgebit.
geen onderhoud is iets heel anders dan onderhoud op een geschaafde manier. ik pleit voor het laatste, niet voor het eerste. In de spoorsector begrijpt men het onderscheid niet.
ProRail personeel zou verplicht met de het OV overal naartoe moeten. Gewoon als voorwaarden in hun contract. Dan zouden ze nooit zo’n idioot besluit nemen. Tuurlijk, een dagje of twee geen treinen, alle begrip voor, maar 6 weken? Zeker weten dat de verantwoordelijke in zijn auto van en naar kantoor gaat. Wat een volslagen idiote bende daar zeg. Tijd dat Rover eens flink aan de bel gaat trekken bij ProRail.