ProRail wil minder strenge regels: ‘Kunnen kwart geplande werkzaamheden niet uitvoeren’

ProRail pleit voor een uitzonderingspositie voor de spoorsector om projecten met het oog op duurzame mobiliteit toch te kunnen uitvoeren. Dat maakt de spoorbeheerder bekend tijdens de presentatie van het jaarverslag 2022.

Door onzekerheden over wet- en regelgeving rond stikstof komen plannen om te verduurzamen volgens ProRail onder druk te staan. Ook personeelstekorten en oprukkende dassen en andere dieren spelen een rol. Volgens directeur John Voppen komt de spoorsector in een spagaat terecht, want enerzijds ligt bij ProRail de taak om Nederland ook na 2030 goed bereikbaar te houden, anderzijds zijn er de ‘internationale uitdagingen waar de wereld mee kampt’.

Dassen als spelbreker

De kosten van het onderhoud dat ProRail op en rond het spoor uitvoert, groeien de komende twee jaar naar 1,8 miljard euro. Maar door een tekort aan personeel, materiaal en beperkingen door de stikstofregelgeving blijft 20 tot 25 procent van de werkzaamheden op de plank liggen. Ook klaagt Voppen over te strikte bouwregels rond beschermde diersoorten. Dit voorjaar lag het treinverkeer tussen Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch en bij het Friese Molkwerum langere tijd stil omdat dassen zich hadden ingegraven onder spoorlijnen. ‘Je mag niets doen met die dieren: niet weghalen en er ook geen hek voor zetten’, aldus Voppen.

Om ondanks de stikstofwetgeving door te kunnen werken, pleit ProRail in het jaarverslag voor versoepeling. De regels zijn volgens de spoorbeheerder dusdanig streng dat spoorprojecten die bijdragen aan de verduurzaming van Nederland in de knel komen. Voppen: ‘Het is noodzakelijk dat er beleid komt om duurzame projecten op korte termijn tot uitvoering te laten komen. Denk hierbij aan ruimere normen tijdens de bouwfase.’

Gevolgen voor reizigers

Mocht ProRail uiteindelijk toch een kwart van alle geplande werkzaamheden niet kunnen uitvoeren, dan dreigen volgens Voppen grote gevolgen voor reizigers en de goederensector. ‘We hebben nu bepaalde corridors gepland waarin we meer intercity’s willen laten rijden. En op Amsterdam CS willen we perrons breder maken zodat er meer reizigers kunnen instappen. Dat soort projecten sneuvelen dan.’

This post was last modified on 5 mei 2023 13:07

Share

Recent Posts

FlixTrain voorlopig niet in Nederland

FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…

2 dagen terug

Weinig hoop voor ov bij begrotingsbehandeling I en W

Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…

3 dagen terug

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

3 dagen terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct, van Brussel naar Rotterdam EuroCity

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

4 dagen terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

5 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

5 dagen terug