ProRail pleit voor een uitzonderingspositie voor de spoorsector om projecten met het oog op duurzame mobiliteit toch te kunnen uitvoeren. Dat maakt de spoorbeheerder bekend tijdens de presentatie van het jaarverslag 2022.
Door onzekerheden over wet- en regelgeving rond stikstof komen plannen om te verduurzamen volgens ProRail onder druk te staan. Ook personeelstekorten en oprukkende dassen en andere dieren spelen een rol. Volgens directeur John Voppen komt de spoorsector in een spagaat terecht, want enerzijds ligt bij ProRail de taak om Nederland ook na 2030 goed bereikbaar te houden, anderzijds zijn er de ‘internationale uitdagingen waar de wereld mee kampt’.
De kosten van het onderhoud dat ProRail op en rond het spoor uitvoert, groeien de komende twee jaar naar 1,8 miljard euro. Maar door een tekort aan personeel, materiaal en beperkingen door de stikstofregelgeving blijft 20 tot 25 procent van de werkzaamheden op de plank liggen. Ook klaagt Voppen over te strikte bouwregels rond beschermde diersoorten. Dit voorjaar lag het treinverkeer tussen Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch en bij het Friese Molkwerum langere tijd stil omdat dassen zich hadden ingegraven onder spoorlijnen. ‘Je mag niets doen met die dieren: niet weghalen en er ook geen hek voor zetten’, aldus Voppen.
Om ondanks de stikstofwetgeving door te kunnen werken, pleit ProRail in het jaarverslag voor versoepeling. De regels zijn volgens de spoorbeheerder dusdanig streng dat spoorprojecten die bijdragen aan de verduurzaming van Nederland in de knel komen. Voppen: ‘Het is noodzakelijk dat er beleid komt om duurzame projecten op korte termijn tot uitvoering te laten komen. Denk hierbij aan ruimere normen tijdens de bouwfase.’
Mocht ProRail uiteindelijk toch een kwart van alle geplande werkzaamheden niet kunnen uitvoeren, dan dreigen volgens Voppen grote gevolgen voor reizigers en de goederensector. ‘We hebben nu bepaalde corridors gepland waarin we meer intercity’s willen laten rijden. En op Amsterdam CS willen we perrons breder maken zodat er meer reizigers kunnen instappen. Dat soort projecten sneuvelen dan.’
This post was last modified on 5 mei 2023 13:07
FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…