Provincies zien niets in opzetten eigen ov-bedrijf

Het wetsvoorstel van NSC en GroenLinks-PvdA om de aanbestedingsplicht voor het streekvervoer te schrappen kan niet op bijval rekenen bij de provincies. Zij zien nu niets in het opzetten van eigen, publieke ov-bedrijven, blijkt uit een rondgang door vakblad OVPro.

Kostendruk

De provincies zijn nu verplicht het regionaal openbaar vervoer uit te besteden. In de Tweede Kamer lijkt er een meerderheid te zijn voor een uitzondering op die regel als er te veel problemen zijn met het regionaal openbaar vervoer. De provinciebesturen zien in het in eigen beheer nemen van het busvervoer echter geen oplossing voor personeelstekorten, teruglopende reizigersaantallen en kostendruk.

“Er komt veel kennis en techniek bij kijken. De provincies zullen dus de medewerkers van de vervoerders in dienst moeten nemen om het in eigen beheer te kunnen uitvoeren. Voor we het weten wordt er dan op ongeveer twaalf plekken opnieuw een wiel uitgevonden”, zegt de Flevolandse gedeputeerde Jan de Reus (VVD).

Te weinig budget

De provincies Noord-Holland, Friesland, Gelderland en Zeeland zeggen ook tegen OVPro dat ze nu niet van plan zijn een eigen vervoerder op te zetten. Ook kenners zeggen tegen Treinreiziger.nl te verwachten dat provincies niet snel hun eigen busbedrijf zullen starten, omdat het geen oplossing is voor het probleem waarmee men kampt: te weinig budget.

De partijen GroenLinks-PvdA en NSC hebben een initiatiefwetsvoorstel ingediend, omdat er op veel plekken in het land grote problemen zijn met het regionaal openbaar vervoer. Bussen en treinen rijden minder vaak en onrendabele routes worden geschrapt. In Zeeland is het zelfs helemaal niet gelukt een gegadigde te vinden om vanaf 2025 het busvervoer te regelen.

Initiatiefwet

NSC-Kamerlid Olger van Dijk benadrukte eerder dat het voorstel provincies “een extra mogelijkheid” biedt, geen verplichting. “De laatste jaren loopt de belangstelling van bedrijven om openbaar vervoer aan te bieden in de provincies terug”, stelt hij vast. In zulke gevallen moeten provincies zelf voor “betrouwbaar en betaalbaar” openbaar vervoer kunnen zorgen.

Of de initiatiefwet het gaat halen is nog niet duidelijk, en zal vermoedelijk afhangen van de PVV. Het is onduidelijk of de PVV het wetsvoorstel zal steunen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. Bron: OVpro

This post was last modified on %s = human-readable time difference 23:39

Share

Recent Posts

Werk legt treinverkeer in Noordkop ruim twee weken stil

In de kop van Noord-Holland rijden in maart ruim twee weken lang geen treinen. Spoorbeheerder…

13 uur terug

Treinen van NMBS in België weer stipter in 2024

De Belgische treinmaatschappij NMBS heeft in 2024 beter op tijd gereden. Vorig jaar kwam 89,7…

19 uur terug

Virgin wil snel treinen kopen voor Kanaaltunnel – haast vanwege beperkte ruimte

Virgin Group bereidt de aankoop voor van een tiental hogesnelheidstreinen voor verbindingen door de Kanaaltunnel.…

2 dagen terug

Arriva in verweer tegen nieuwe afwijzing ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat opnieuw in verweer tegen het afwijzen van extra sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen.…

2 dagen terug

Qbuzz verwacht snel betere prestaties in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt komende tijd vijftien nieuwe bussen per week en verwacht dat mede daardoor de…

5 dagen terug

Vanaf zondagavond staking op Belgisch spoor

In België is vanaf zondagavond 22.00 uur maar beperkt treinverkeer door een 24-uurs staking. Volgens…

5 dagen terug