Provincies zien niets in opzetten eigen ov-bedrijf

Het wetsvoorstel van NSC en GroenLinks-PvdA om de aanbestedingsplicht voor het streekvervoer te schrappen kan niet op bijval rekenen bij de provincies. Zij zien nu niets in het opzetten van eigen, publieke ov-bedrijven, blijkt uit een rondgang door vakblad OVPro.

Kostendruk

De provincies zijn nu verplicht het regionaal openbaar vervoer uit te besteden. In de Tweede Kamer lijkt er een meerderheid te zijn voor een uitzondering op die regel als er te veel problemen zijn met het regionaal openbaar vervoer. De provinciebesturen zien in het in eigen beheer nemen van het busvervoer echter geen oplossing voor personeelstekorten, teruglopende reizigersaantallen en kostendruk.

“Er komt veel kennis en techniek bij kijken. De provincies zullen dus de medewerkers van de vervoerders in dienst moeten nemen om het in eigen beheer te kunnen uitvoeren. Voor we het weten wordt er dan op ongeveer twaalf plekken opnieuw een wiel uitgevonden”, zegt de Flevolandse gedeputeerde Jan de Reus (VVD).

Te weinig budget

De provincies Noord-Holland, Friesland, Gelderland en Zeeland zeggen ook tegen OVPro dat ze nu niet van plan zijn een eigen vervoerder op te zetten. Ook kenners zeggen tegen Treinreiziger.nl te verwachten dat provincies niet snel hun eigen busbedrijf zullen starten, omdat het geen oplossing is voor het probleem waarmee men kampt: te weinig budget.

De partijen GroenLinks-PvdA en NSC hebben een initiatiefwetsvoorstel ingediend, omdat er op veel plekken in het land grote problemen zijn met het regionaal openbaar vervoer. Bussen en treinen rijden minder vaak en onrendabele routes worden geschrapt. In Zeeland is het zelfs helemaal niet gelukt een gegadigde te vinden om vanaf 2025 het busvervoer te regelen.

Initiatiefwet

NSC-Kamerlid Olger van Dijk benadrukte eerder dat het voorstel provincies “een extra mogelijkheid” biedt, geen verplichting. “De laatste jaren loopt de belangstelling van bedrijven om openbaar vervoer aan te bieden in de provincies terug”, stelt hij vast. In zulke gevallen moeten provincies zelf voor “betrouwbaar en betaalbaar” openbaar vervoer kunnen zorgen.

Of de initiatiefwet het gaat halen is nog niet duidelijk, en zal vermoedelijk afhangen van de PVV. Het is onduidelijk of de PVV het wetsvoorstel zal steunen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. Bron: OVpro

This post was last modified on 21 maart 2024 23:39

Share

Recent Posts

Rotterdam koopt nieuwe metro’s, Amsterdam nieuwe trams

De Rotterdamse RET gaat nieuwe metro’s kopen terwijl in Amsterdam is besloten om nieuwe trams…

3 uur terug

Eurostar vanaf 16 december vijf keer per dag van Amsterdam naar Londen – Sinds februari 18 procent groei op route naar VK

Eurostar start de vijfde dagelijkse trein van Amsterdam naar Londen op dinsdag 16 december. Op…

6 uur terug

Eurostar strandt met 600 passagiers bij ‘s Gravendeel

Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…

1 dag terug

Tot zondag geen treinen in provincie Groningen – vanaf maandag nieuwe dienstregeling

Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…

1 dag terug

Qbuzz krijgt miljoen euro boete van provincie Friesland

Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…

1 dag terug

NS ontvangt meer dan 100.000 claims wegens stakingen

De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…

2 dagen terug