Rechter: nieuw Fyra onderzoek niet nodig

Er komt geen nieuw onderzoek naar de gebreken aan de Fyra V250-treinen. Dat heeft de rechter in Utrecht woensdag beslist. Fyra-fabrikant AnsaldoBreda had een kort geding aangespannen tegen de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, nadat zij begin juni met de Fyra waren gestopt.

Het Italiaanse bedrijf wilde niet alleen dat onafhankelijke deskundigen de deugdelijkheid van de omstreden hogesnelheidstreinen gaan onderzoeken, maar eiste ook inzage in drie technische rapporten. Op basis van die rapporten besloot NS kort na de Belgische NMBS om met de Fyra te stoppen. Ook dit verzoek is door de rechter afgewezen.

Mogelijk hoger beroep
De advocaten van de treinfabrikant Hans de Savornin Lohman en Stein van Thiel reageren teleurgesteld op het vonnis. Afhankelijk van de motivering van de uitspraak, die uiterlijk maandag wordt gegeven, zal AnsaldoBreda hoger beroep overwegen.

Geen commentaar NS
NS laat in een reactie op het vonnis weten dat de afwikkeling met AnsaldoBreda wordt voortgezet. "Wij houden vast aan onze eerder ingezette koers, waarbij aan interne en externe experts opdracht is gegeven om de juridische en financiële afwikkeling met AnsaldoBreda voort te zetten." NS wil daar inhoudelijk verder geen mededelingen over doen.

Met andere fabrikanten praten mag
Ook de eis van AnsaldoBreda dat NS en NMBS in afwachting van het onderzoek niet met derden in gesprek mochten gaan, werd afgewezen. In het kort geding liet AnsaldoBreda vrijdag weten dat zij NS en NMBS zelf schuldig achten aan de falende hogesnelheidslijn tussen Brussel en Amsterdam.

Vergunning ingetrokken
Zo zou NS te weinig onderhoud hebben uitgevoerd om in de winter ijs van de treinstellen te verwijderen. Toen half januari eerst een deur uit de voegen schoot bij station Brussel-Centraal en kort daarna een rooster van één van de treinen afbrak, trok Belgische spoorwegwaakhond de vergunning om over het Belgische spoor te rijden in.

Treinstellen afnemen
AnsaldoBreda wil uiteindelijk bereiken dat NS en NMBS alsnog de respectievelijk 16 en 3 bestelde treinen kopen. De NMBS is daar niet toe bereid. NS Financial Service Company (NS FSC), de Ierse leasedochter van NS, wil de treinen wel afnemen, maar zonder gebreken. Volgens de advocaat van NS FSC is de kans echter klein dat de treinen zonder gebreken worden afgeleverd. Tot nu toe gaf NS 120 miljoen euro uit aan 9 Fyra’s. Nog eens 80 miljoen voor de overige treinen is vastgelegd in een bankgarantie. Die garantie werd volgens NS verstrekt door de financiële tak in Ierland, NS FSC.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug