Regionale spoorlijnen Overijssel naar Syntus

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben besloten het treinvervoer tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede aan Syntus te gunnen voor een periode van 15 jaar. Dat is de uitkomst van de aanbestedingsprocedure.

Tussen Zwolle en Enschede gaan in drukste richting in de spits sneltreinen rijden. Daardoor krijgt de reiziger te maken met een reistijdwinst van bijna 20 minuten. In de ochtendspits zullen de spitstreinen rijden van Enschede naar Zwolle, en in de avondspits in tegenovergestelde richting. Door de extra spitstreinen gaan er in de spits  4 treinen per uur rijden. Op welke stations de spitssneltrein gaat stoppen is nog niet bekend.

Doordat Syntus heeft gewonnen krijgen treinreizigers in Twente te maken met twee spoorvervoerders: tussen Wierden – Almelo – Hengelo – Enschede rijden ook treinen van NS. Waarschijnlijk hoef je in de toekomst niet per vervoerder in- en uit te checken: Syntus zegt dat single check-in check-out onderdeel is van de visie van het ov-bedrijf. "We zien de resultaten van de pilot op de Valleilijn met belangstellig tegemoet," reageert een woordvoerder van het bedrijf.

Syntus bestelt voor de spoorlijn 17 nieuwe Stadler FLIRT3 treinen. De provincie belooft dat Syntus een ruime zitplek, Wifi (via 4g) en stopcontacten in alle coupes zal aanbieden. Ook een toilet zal niet ontbreken. Ook NS en Arriva deden een poging om de concessie te winnen, maar zonder succes.

De aankoop en bouw en het testen van de treinen neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start de provincie Overijssel in samenwerking met ProRail in oktober 2015 met het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen. Dit betekent dat Syntus in principe in december 2017 als nieuwe vervoerder op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.

Met de elektrificatie van beide lijnen bespaart de provincie op de exploitatiekosten. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 08:47

Share

Recent Posts

Nog hele dinsdag hinder op het spoor

Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…

22 uur terug

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

2 dagen terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

2 dagen terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

4 dagen terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

5 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

5 dagen terug