Reizen met bankpas populair in tram, bus en metro, trein blijft achter

Reizigers in de drie grootste steden van Nederland maken enthousiast gebruik van hun bankpas of telefoon om in te checken voor een rit met tram, bus of metro. Dat schrijft Trouw. Op het spoor ligt dat percentage lager: volgens NS wordt OVpay voor slechts 3% van alle treinreizen gebruikt.

De Haagse vervoersmaatschappij HTM meldt tot nu toe 5,2 miljoen check-ins met OVpay, zoals deze nieuwe manier van inchecken heet. HTM is de eerste grote stadsvervoerder die in- en uitchecken met de contactloze betaalpas introduceerde, in oktober 2022. In het weekend reist in Den Haag 16 procent van de buspassagiers met een bankpas, doordeweeks is dat 12 procent. Bij de tram ligt dat percentage daar net iets onder.

In de trams, bussen en metro’s van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET (dat dit voorjaar aansloot) werd tot nu toe 1,6 miljoen keer ingecheckt met een bankpas of app. Dat betekent dat inmiddels 6 procent van de Rotterdamse ov-reizigers op die manier betaalt. De Amsterdamse vervoerder GVB laat weten dat er tussen de introductie eind november 2022 en half augustus van dit jaar 13,1 miljoen reizigers via OVpay hebben betaald. Inmiddels betaalt een op de acht reizigers in Amsterdam via een bankpas.

Nog geen abonnementen

Uit navraag van bank.nl bij NS blijkt dat dat percentage bij NS een stuk lager ligt. Daar wordt 3% van de reizen betaald met een bankpas. Maar dat valt de spoorvervoerder niet tegen: “We zijn er blanco in gegaan en we zijn al heel blij met het extra gebruiksgemak voor de incidentele reiziger.” Momenteel is het nog niet mogelijk om met OVpay abonnementen of korting te gebruiken; je bankpas registreert alleen het volle tarief. Als die opties er wel zijn, neemt het aantal reizen met bankpas mogelijkerwijs toe.

OVpay is sinds juni in heel Nederland te gebruiken. In de eerste week dat je ook bij NS met je bankpas kon inchecken, maakten 70.000 reizigers daarvan gebruik.

This post was last modified on 31 augustus 2023 13:41

Bekijk reacties

  • OVpay handig voor de incidentele reiziger en voor (buitenlandse) toeristen die in Nederland moeten of wensen te reizen, want wie als buitenstaander het OV chipkaart systeem snapt verdient een pluim. De trein heeft gewoon een langzamere aanloop, begint eerst als stoptrein en gaat misschien verder als intercity...

    • Wat dacht je van combikorting bij de P+R voor de parkeer tarieven. OVPay is echt nog in de proof of concept fase. Je kunt als frequente reiziger helaas nog niet zonder de OV Chip.

    • Het eenvoudigste en goedkoopste vervoermiddel is nog altijd de auto. Als wij twee gepensioneerden een uitstap van Twente naar Den Haag willen maken kost dit handenvol geld

  • In de trein kun je met OV-pay alleen tegen het peperdure volle tarief reizen. Dan ga je sowieso liever met de auto.

    • De realiteit is dat autorijden duurder is dan volle NS-tarief. Alleen als je met minstens vier personen in een auto kruipt, ben je goedkoper uit dan het normale tarief voor de trein, zonder kortingen.

        • @realisme graag.
          1 km in een kleine middenklasser kost 44 eurocent. Bron: ANWB.
          Daar zijn parkeerkosten niet inbegrepen.

    • Met de auto excl. Parkeerkosten enschede -den haag 90 E.
      Met de trein zonder korting 2 personen 130 E met 40% korting ( aanschaf dalurenkaart nu 2,50 E) per maand 70,50 E. met geen parkeerkosten en je zit midden in de stad.
      OV toch goedkoper.
      Berekening aan de aan van NS-reisvergelijker zouden alle mensen moeten doen.
      met de trein heb je maandelijks vaste kosten je abonnement en wanneer je reist.
      Mobiliteit auto kost 0,49 E per km
      Mobiliteit met OV 0,15 E per km.
      Hoe dom CO2 uitstoters zijn, how to blow up their car -minds. De CO2 fossielen roesten al hun hele hele leven!
      Stop auto veroorzakend CO2-uitstoot fake news/dommigheden.

    • Met de auto excl. Parkeerkosten enschede -den haag retour 90 E.
      Met de trein zonder korting 2 personen 130 E met 40% korting ( aanschaf dalurenkaart nu 2,50 E per persoon) per maand 73,00 E. met geen parkeerkosten en je zit midden in de stad.
      OV toch goedkoper.
      Berekening aan de hand van NS-reisvergelijker. Zouden alle mensen moeten doen.
      Met de trein heb je maandelijks vaste kosten je abonnement en wanneer je reist.
      Mobiliteit auto kost 0,49 E per km
      Mobiliteit met OV 0,15 E per km.
      Hoe dom CO2 uitstoters zijn, how to blow up their car -minds. De CO2 fossielen roesten al hun hele hele leven!
      Stop auto veroorzakend CO2-uitstoot fake news/dommigheden.
      Je kunt al met Dalvrij voor 4 E per dag trein mobiliteit gedurende 1 maand hebben.
      Dan kost je Enschede - Den haag 4 E en heb je nog 29/30 dagen voor Enschede iedere willekeurige plaats in Twente voor 4 E/dag (trein) plus buskaartje (met kortingskaart) of fiets of lopen. Dat is goedkoper dan de gemiddelde 350 - 500 E voor het aanhouden/hebben van een auto.
      ik dacht dat hollanders konden rekenen, zuinig wisten te zijn. Hun mobiliteitsuitgaven weten te optimaliseren. Autogebruikers/CO2-uitstoters zijn niet de slimsten, ze zijn verslaafd aan auto-vriendelijk fake/voor dommen news.

    • @Realisme graag.
      Daarom gebruiken slimme treinreizigers hun OV-Chipkaart voor kortingen. Als je die kaart toch hebt, waarom zou je die niet gebruiken?
      Met de auto krijg je geen korting.

      • Verplichte persoonlijke chipkaarten en verplichte abonnementen zijn voor veel mensen een groot obstakel om het OV te gebruiken. Te veel gedoe.

        • Om hoeveel mensen gaat dit concreet? Gaat dit om mensen die ook moeite hebben met andere dagelijkse handelingen?

    • De vergelijking is ten opzichte van het gebruik van de OV-chipkaart of losse kaartjes. Niet ten opzichte van het niet reizen per openbaar vervoer.

  • In metro, tram en bus reizen je voor het gewone kilometertarief zoals dat vroeger gold voor de blauwe strippenkaart. In de trein kun je met OV-pay alleen tegen het vrijwel onbetaalbare volle tarief reizen.

  • OVpay is - zoals hierboven al gezegd - handig voor de incidentele reizigers en buitenlandse toeristen voor wie de aanschaf van de reguliere ov - chipkaart niet lonend en ook niet interessant is.

    Maar voor de frequente ov - reizigers is de ov - chipkaart - en ook de aanschaf daarvan - nog wel lonend, omdat dan gebruik gemaakt kan worden van bestaande kortingen zoals bijvoorbeeld leeftijdskortingen.

    Ik vraag me wel af of vervoerders als de NS en ook de andere stedelijke/regionale/provinciale vervoerders voor de bus, tram, metro en de trein zo snel mogelijk OVpay inclusief kortingsproducten zullen introduceren. Anders bestaat het risico, dat bij het op termijn verdwijnen van de ov - chipkaart ook reizen met korting "uitgefaseerd" wordt. En dat kunnen we als prijsbewuste ov - reizigers nou ook weer niet hebben.

    Misschien iets voor ROVER om uit te zoeken?

    • Je kunt ook overgaan op een systeem met een laag tarief buiten de spits en een hoog tarief in de spits en dan zonder verder abonnementen. Dan kun je OV-pay voor beide gebruiken.

      • Goed idee, dan heb dat commerciële waterhoofd bij NS onder leiding van Tjalling Smit ook niet meer nodig. Scheelt een hoop kosten.

      • @Realisme
        Wat u eigenlijk voorstelt is een DALURENtarief buiten de spitsuren en een SPITSURENtarief tijdens - de naam zegt het al - de spitsuren.

        Dat is de huidige situatie, maar dan vaak gekoppeld aan kortingsabonnementen.

        In uw optiek is er dan sprake van slechts 2 tarieven, namelijk spits en dal, waarvan ook incidentele reizigers en buitenlandse bezoekers gebruik kunnen maken. Die zullen hier erg blij mee zijn! En meteen een broodnodige vereenvoudiging van de ingewikkelde tarieven in het openbaar vervoer.

        Het ei van Columbus!
        Nu nog even OVpay die hiervoor moet gaan zorgen! Maar of het ooit zover komt...

        @Brabo.
        Mijn tevredenheid over de NS is groter dan de uwe.

        • Het is de bedoeling van NS om lopende de nieuwe concessie een nieuw tariefstelsel in te gaan te gaan voeren met spits- en daltarieven voor alle reizigers (met en zonder NS abonnement).

          https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2023/07/17/bijlage-2-eindrapportage-tariefonderzoek/bijlage-2-eindrapportage-tariefonderzoek.pdf

          OVPAY met een (fictieve) bankpas of creditcard is hiervoor uitstekend geschikt, alleen voor het onderscheid tussen 1e en 2e klas moet nog een oplossing worden gevonden omdat OVPAY met een bankpas of creditcard standaard alleen nog 2e klas is.

          De OV-chipkaart zal op termijn eveneens worden vervangen door OVPAY; deze zal er in twee vormen komen, als fysieke pas en in digitale vorm voor in de Wallet van de smartphone of smartwatch.

          Wat er met de NS abonnementen gaat gebeuren kan ik niet uit het rapport halen, maar ik kan mij voorstellen dat daarvan alleen Altijd Vrij en het Studenten Reisproduct overblijft omdat deze een beschermde status hebben (in ieder geval voor de 2e klas) in de HRN concessie (zowel in de huidige als in de nieuwe voor 2025).

        • @TtC

          OV-pay is net zo ongeschikt voor tijdsafhankelijke beprijzing als de OV-chipkaart, omdat je niet kunt aangeven met welke trein je reist. Omdat het systeem nu uitgaat van de inchecktijd moeten reizigers die (zoals NS dat graag ziet) net buiten de spits reizen tot 5 minuten voor het eind van de spitstijd bij de ingang van het station wachten. Die reizigers worden echt warm welkom geheten maar niet heus. Als straks de prijs per trein verschilt moet je straks in de hele brede spits tot 5 minuten voor vertrek bij de ingang blijven staan als je niet te veel wilt betalen, of juist niet de trein uitgegooid wilt worden omdat je voor een goedkopere, eerdere trein hebt betaald.

          Van de abonnementen is behalve Altijd Vrij trouwens ook Traject Vrij beschermd.

      • Was ik nog vergeten.
        De verschillende vervoerders hanteren verschillende daluren. Waarom?

        Ook op dit punt zou een harmonisatie meer dan welkom zijn om het reizen met het openbaar vervoer overzichtelijker, gemakkelijker en aantrekkelijker - en als het effe kan goedkoper - te maken.

        Méér ov - reizigers in de daluren betekent:
        - minder drukte tijdens de spitsuren,
        - minder files op de Nederlandse wegen en in de Nederlandse binnensteden,
        - goed voor het klimaat en het milieu,
        - en meer aandacht voor de autoloze ov - reizigers zou trouwens ook meer dan welkom zijn.

        Ik reis alleen met mijn persoonlijke ov - chipkaart (met inderdaad een paar kortingsproducten)en niet met OVpay.
        Hopelijk blijft de ov - chipkaart nog tot in lengte van jaren bestaan.

    • Je zou ook gedurende een periode de eerste kilometers duur maken en hoe meer kilometers je met het OV maakt hoe goedkoper het wordt tot en met als je boven een aantal kilometers zit je eigenlijk voor de rest van de periode niet meer betaald en dat ook in combinatie met incheck tijden voor spits en dal. Maar ja. In Nederland is een zinvolle bespreken over veranderen van tarieven niet mogelijk omdat een tariefwijziging automatisch leidt tot hogere tarieven voor OV. Zeker met een auto en thuisblijf partijen als D'66, GL, PvdA, PvdD, CDA en VVD. BVNL van Wybren van Haga wil het OV gratis in Nederland, dus dan hebben we heel die tariefdiscussie niet nodig.

      • NS had het in eerste instantie bij het spitstarief over duurdere kaartjes in de spits en goedkopere kaartjes in de daluren. Maar in het voorstel dat er daarna kwam kwamen die goedkopere kaartjes in de daluren niet meer voor.

    • Kortingen voor 60+ zijn sowieso onzin. Er is ook geen korting voor mensen met zwart haar of mensen met blauwe ogen.

  • Ik reis al een maand met me bank pasje ieder keer gaat rare bijdragen halen ze weg soms 15 euro of 11 euro heel vreemd het werk niet goed die apparaten ze moeten Eerst goed laten werken voor dat er aan gaan beginnen ik vertrouw het niet meer ik gebruik me ov chipkaart weer

  • Ik reis al een maand met me bank pasje ieder keer gaat rare bijdragen halen ze weg soms 15 euro of 11 euro heel vreemd het werk niet goed die apparaten ze moeten Eerst goed laten werken voor dat er aan gaan beginnen ik vertrouw het niet meer ik gebruik me ov chipkaart weer

  • Gelukkig heb ik mijn ov-chipkaart nog. Ik vind het 10x niks met bankpas te reizen. Betaal je het volle pond zonder korting. Ben benieuwd hoe de ov-pas gaat werken. En dan wil ik de fysieke pas. Niet op mijn telefoon.

  • Een bijkomend verschijnsel: waar er eerst veelgevonden OV Kaarten op sociale media stonden neemt nu de betaalpas de overhand, wellicht omdat hij nu veel voor het OV gebruikt wordt 🤷

Share
Tags: OV-chipkaart

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

14 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

17 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug