fbpx
Foto: (c) RET

Reizen met bankpas populair in tram, bus en metro, trein blijft achter

31 aug 2023 13:05

Reizigers in de drie grootste steden van Nederland maken enthousiast gebruik van hun bankpas of telefoon om in te checken voor een rit met tram, bus of metro. Dat schrijft Trouw. Op het spoor ligt dat percentage lager: volgens NS wordt OVpay voor slechts 3% van alle treinreizen gebruikt.

De Haagse vervoersmaatschappij HTM meldt tot nu toe 5,2 miljoen check-ins met OVpay, zoals deze nieuwe manier van inchecken heet. HTM is de eerste grote stadsvervoerder die in- en uitchecken met de contactloze betaalpas introduceerde, in oktober 2022. In het weekend reist in Den Haag 16 procent van de buspassagiers met een bankpas, doordeweeks is dat 12 procent. Bij de tram ligt dat percentage daar net iets onder.

In de trams, bussen en metro’s van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET (dat dit voorjaar aansloot) werd tot nu toe 1,6 miljoen keer ingecheckt met een bankpas of app. Dat betekent dat inmiddels 6 procent van de Rotterdamse ov-reizigers op die manier betaalt. De Amsterdamse vervoerder GVB laat weten dat er tussen de introductie eind november 2022 en half augustus van dit jaar 13,1 miljoen reizigers via OVpay hebben betaald. Inmiddels betaalt een op de acht reizigers in Amsterdam via een bankpas.

Nog geen abonnementen

Uit navraag van bank.nl bij NS blijkt dat dat percentage bij NS een stuk lager ligt. Daar wordt 3% van de reizen betaald met een bankpas. Maar dat valt de spoorvervoerder niet tegen: “We zijn er blanco in gegaan en we zijn al heel blij met het extra gebruiksgemak voor de incidentele reiziger.” Momenteel is het nog niet mogelijk om met OVpay abonnementen of korting te gebruiken; je bankpas registreert alleen het volle tarief. Als die opties er wel zijn, neemt het aantal reizen met bankpas mogelijkerwijs toe.

OVpay is sinds juni in heel Nederland te gebruiken. In de eerste week dat je ook bij NS met je bankpas kon inchecken, maakten 70.000 reizigers daarvan gebruik.

0 0 stemmen
Artikel waardering
57 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

OVpay handig voor de incidentele reiziger en voor (buitenlandse) toeristen die in Nederland moeten of wensen te reizen, want wie als buitenstaander het OV chipkaart systeem snapt verdient een pluim. De trein heeft gewoon een langzamere aanloop, begint eerst als stoptrein en gaat misschien verder als intercity…

Gabe
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Wat dacht je van combikorting bij de P+R voor de parkeer tarieven. OVPay is echt nog in de proof of concept fase. Je kunt als frequente reiziger helaas nog niet zonder de OV Chip.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Gabe

Dat zal niet veranderen zolang er op een bankpas geen foto zit.

colin
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

onzin – in NL moet je sowieso foto ID bij je hebben

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@colin
Bij iedere reiziger een ID gaan controleren is natuurlijk waanzin. Dat is veel te omslachtig.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het eenvoudigste en goedkoopste vervoermiddel is nog altijd de auto. Als wij twee gepensioneerden een uitstap van Twente naar Den Haag willen maken kost dit handenvol geld

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wat kost parkeren in Den Haag?

Bryan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Bij P+R Hoornwijck: 7 euro voor 1 dag parkeren + retour voor 2 personen.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Slimme gepensioneerden gebruiken voor dit uitstapje hun Keuzedag van NS.

Joris
9 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Verplichte abonnementen om van kortingen gebruik te maken werpen drempels op en zijn veel mensen teveel gezeur. Dan gaan ze wel met de auto.

Realisme graag
9 maanden geleden

In de trein kun je met OV-pay alleen tegen het peperdure volle tarief reizen. Dan ga je sowieso liever met de auto.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

De realiteit is dat autorijden duurder is dan volle NS-tarief. Alleen als je met minstens vier personen in een auto kruipt, ben je goedkoper uit dan het normale tarief voor de trein, zonder kortingen.

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ha ha, de auto is duurder dan de trein? Rij jij Ferrari of Rolls Royce?

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

@realisme graag.
1 km in een kleine middenklasser kost 44 eurocent. Bron: ANWB.
Daar zijn parkeerkosten niet inbegrepen.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Met de auto excl. Parkeerkosten enschede -den haag 90 E.
Met de trein zonder korting 2 personen 130 E met 40% korting ( aanschaf dalurenkaart nu 2,50 E) per maand 70,50 E. met geen parkeerkosten en je zit midden in de stad.
OV toch goedkoper.
Berekening aan de aan van NS-reisvergelijker zouden alle mensen moeten doen.
met de trein heb je maandelijks vaste kosten je abonnement en wanneer je reist.
Mobiliteit auto kost 0,49 E per km
Mobiliteit met OV 0,15 E per km.
Hoe dom CO2 uitstoters zijn, how to blow up their car -minds. De CO2 fossielen roesten al hun hele hele leven!
Stop auto veroorzakend CO2-uitstoot fake news/dommigheden.

Tim H
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Rekenen was niet je sterkste vak vroeger op school?

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Met de auto excl. Parkeerkosten enschede -den haag retour 90 E.
Met de trein zonder korting 2 personen 130 E met 40% korting ( aanschaf dalurenkaart nu 2,50 E per persoon) per maand 73,00 E. met geen parkeerkosten en je zit midden in de stad.
OV toch goedkoper.
Berekening aan de hand van NS-reisvergelijker. Zouden alle mensen moeten doen.
Met de trein heb je maandelijks vaste kosten je abonnement en wanneer je reist.
Mobiliteit auto kost 0,49 E per km
Mobiliteit met OV 0,15 E per km.
Hoe dom CO2 uitstoters zijn, how to blow up their car -minds. De CO2 fossielen roesten al hun hele hele leven!
Stop auto veroorzakend CO2-uitstoot fake news/dommigheden.
Je kunt al met Dalvrij voor 4 E per dag trein mobiliteit gedurende 1 maand hebben.
Dan kost je Enschede – Den haag 4 E en heb je nog 29/30 dagen voor Enschede iedere willekeurige plaats in Twente voor 4 E/dag (trein) plus buskaartje (met kortingskaart) of fiets of lopen. Dat is goedkoper dan de gemiddelde 350 – 500 E voor het aanhouden/hebben van een auto.
ik dacht dat hollanders konden rekenen, zuinig wisten te zijn. Hun mobiliteitsuitgaven weten te optimaliseren. Autogebruikers/CO2-uitstoters zijn niet de slimsten, ze zijn verslaafd aan auto-vriendelijk fake/voor dommen news.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

@Realisme graag.
Daarom gebruiken slimme treinreizigers hun OV-Chipkaart voor kortingen. Als je die kaart toch hebt, waarom zou je die niet gebruiken?
Met de auto krijg je geen korting.

Opa Ties
9 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Verplichte persoonlijke chipkaarten en verplichte abonnementen zijn voor veel mensen een groot obstakel om het OV te gebruiken. Te veel gedoe.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Om hoeveel mensen gaat dit concreet? Gaat dit om mensen die ook moeite hebben met andere dagelijkse handelingen?

Poezenbeest
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

De vergelijking is ten opzichte van het gebruik van de OV-chipkaart of losse kaartjes. Niet ten opzichte van het niet reizen per openbaar vervoer.

Anoniem
9 maanden geleden

In metro, tram en bus reizen je voor het gewone kilometertarief zoals dat vroeger gold voor de blauwe strippenkaart. In de trein kun je met OV-pay alleen tegen het vrijwel onbetaalbare volle tarief reizen.

Peter
9 maanden geleden

OVpay is – zoals hierboven al gezegd – handig voor de incidentele reizigers en buitenlandse toeristen voor wie de aanschaf van de reguliere ov – chipkaart niet lonend en ook niet interessant is.

Maar voor de frequente ov – reizigers is de ov – chipkaart – en ook de aanschaf daarvan – nog wel lonend, omdat dan gebruik gemaakt kan worden van bestaande kortingen zoals bijvoorbeeld leeftijdskortingen.

Ik vraag me wel af of vervoerders als de NS en ook de andere stedelijke/regionale/provinciale vervoerders voor de bus, tram, metro en de trein zo snel mogelijk OVpay inclusief kortingsproducten zullen introduceren. Anders bestaat het risico, dat bij het op termijn verdwijnen van de ov – chipkaart ook reizen met korting “uitgefaseerd” wordt. En dat kunnen we als prijsbewuste ov – reizigers nou ook weer niet hebben.

Misschien iets voor ROVER om uit te zoeken?

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Peter

Je kunt ook overgaan op een systeem met een laag tarief buiten de spits en een hoog tarief in de spits en dan zonder verder abonnementen. Dan kun je OV-pay voor beide gebruiken.

Brabo
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Goed idee, dan heb dat commerciële waterhoofd bij NS onder leiding van Tjalling Smit ook niet meer nodig. Scheelt een hoop kosten.

Peter
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

@Realisme
Wat u eigenlijk voorstelt is een DALURENtarief buiten de spitsuren en een SPITSURENtarief tijdens – de naam zegt het al – de spitsuren.

Dat is de huidige situatie, maar dan vaak gekoppeld aan kortingsabonnementen.

In uw optiek is er dan sprake van slechts 2 tarieven, namelijk spits en dal, waarvan ook incidentele reizigers en buitenlandse bezoekers gebruik kunnen maken. Die zullen hier erg blij mee zijn! En meteen een broodnodige vereenvoudiging van de ingewikkelde tarieven in het openbaar vervoer.

Het ei van Columbus!
Nu nog even OVpay die hiervoor moet gaan zorgen! Maar of het ooit zover komt…

@Brabo.
Mijn tevredenheid over de NS is groter dan de uwe.

TtC
9 maanden geleden
Antwoord aan  Peter

Het is de bedoeling van NS om lopende de nieuwe concessie een nieuw tariefstelsel in te gaan te gaan voeren met spits- en daltarieven voor alle reizigers (met en zonder NS abonnement).

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2023/07/17/bijlage-2-eindrapportage-tariefonderzoek/bijlage-2-eindrapportage-tariefonderzoek.pdf

OVPAY met een (fictieve) bankpas of creditcard is hiervoor uitstekend geschikt, alleen voor het onderscheid tussen 1e en 2e klas moet nog een oplossing worden gevonden omdat OVPAY met een bankpas of creditcard standaard alleen nog 2e klas is.

De OV-chipkaart zal op termijn eveneens worden vervangen door OVPAY; deze zal er in twee vormen komen, als fysieke pas en in digitale vorm voor in de Wallet van de smartphone of smartwatch.

Wat er met de NS abonnementen gaat gebeuren kan ik niet uit het rapport halen, maar ik kan mij voorstellen dat daarvan alleen Altijd Vrij en het Studenten Reisproduct overblijft omdat deze een beschermde status hebben (in ieder geval voor de 2e klas) in de HRN concessie (zowel in de huidige als in de nieuwe voor 2025).

Johan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Peter

@TtC

OV-pay is net zo ongeschikt voor tijdsafhankelijke beprijzing als de OV-chipkaart, omdat je niet kunt aangeven met welke trein je reist. Omdat het systeem nu uitgaat van de inchecktijd moeten reizigers die (zoals NS dat graag ziet) net buiten de spits reizen tot 5 minuten voor het eind van de spitstijd bij de ingang van het station wachten. Die reizigers worden echt warm welkom geheten maar niet heus. Als straks de prijs per trein verschilt moet je straks in de hele brede spits tot 5 minuten voor vertrek bij de ingang blijven staan als je niet te veel wilt betalen, of juist niet de trein uitgegooid wilt worden omdat je voor een goedkopere, eerdere trein hebt betaald.

Van de abonnementen is behalve Altijd Vrij trouwens ook Traject Vrij beschermd.

Peter
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Was ik nog vergeten.
De verschillende vervoerders hanteren verschillende daluren. Waarom?

Ook op dit punt zou een harmonisatie meer dan welkom zijn om het reizen met het openbaar vervoer overzichtelijker, gemakkelijker en aantrekkelijker – en als het effe kan goedkoper – te maken.

Méér ov – reizigers in de daluren betekent:
– minder drukte tijdens de spitsuren,
– minder files op de Nederlandse wegen en in de Nederlandse binnensteden,
– goed voor het klimaat en het milieu,
– en meer aandacht voor de autoloze ov – reizigers zou trouwens ook meer dan welkom zijn.

Ik reis alleen met mijn persoonlijke ov – chipkaart (met inderdaad een paar kortingsproducten)en niet met OVpay.
Hopelijk blijft de ov – chipkaart nog tot in lengte van jaren bestaan.

Ron Swart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Peter

@Peter, eind 2024 is het voor de OV-chipkaart over & sluiten.

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Peter

Je zou ook gedurende een periode de eerste kilometers duur maken en hoe meer kilometers je met het OV maakt hoe goedkoper het wordt tot en met als je boven een aantal kilometers zit je eigenlijk voor de rest van de periode niet meer betaald en dat ook in combinatie met incheck tijden voor spits en dal. Maar ja. In Nederland is een zinvolle bespreken over veranderen van tarieven niet mogelijk omdat een tariefwijziging automatisch leidt tot hogere tarieven voor OV. Zeker met een auto en thuisblijf partijen als D’66, GL, PvdA, PvdD, CDA en VVD. BVNL van Wybren van Haga wil het OV gratis in Nederland, dus dan hebben we heel die tariefdiscussie niet nodig.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

NS had het in eerste instantie bij het spitstarief over duurdere kaartjes in de spits en goedkopere kaartjes in de daluren. Maar in het voorstel dat er daarna kwam kwamen die goedkopere kaartjes in de daluren niet meer voor.

Myrna
9 maanden geleden

Dordrecht met bankpas is hopeloos apparaat werkt slecht

Yvonne van Heck
9 maanden geleden

Precies, geen korting voor 60+, dus nog lang niet interessant voor mij…

Tim H
9 maanden geleden
Antwoord aan  Yvonne van Heck

Kortingen voor 60+ zijn sowieso onzin. Er is ook geen korting voor mensen met zwart haar of mensen met blauwe ogen.

Anoniem
9 maanden geleden

Ik reis al een maand met me bank pasje ieder keer gaat rare bijdragen halen ze weg soms 15 euro of 11 euro heel vreemd het werk niet goed die apparaten ze moeten Eerst goed laten werken voor dat er aan gaan beginnen ik vertrouw het niet meer ik gebruik me ov chipkaart weer

Sendy
9 maanden geleden

Ik reis al een maand met me bank pasje ieder keer gaat rare bijdragen halen ze weg soms 15 euro of 11 euro heel vreemd het werk niet goed die apparaten ze moeten Eerst goed laten werken voor dat er aan gaan beginnen ik vertrouw het niet meer ik gebruik me ov chipkaart weer

Y.M Groen-Ridder
9 maanden geleden

Gelukkig heb ik mijn ov-chipkaart nog. Ik vind het 10x niks met bankpas te reizen. Betaal je het volle pond zonder korting. Ben benieuwd hoe de ov-pas gaat werken. En dan wil ik de fysieke pas. Niet op mijn telefoon.

Anoniem
9 maanden geleden

Een bijkomend verschijnsel: waar er eerst veelgevonden OV Kaarten op sociale media stonden neemt nu de betaalpas de overhand, wellicht omdat hij nu veel voor het OV gebruikt wordt 🤷

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

1) Zou men het OVpay na lezing van bovenstaande problemen wel goed getest hebben alvorens het landelijk te introduceren, of heeft men hooguit een “steekproef-test” gedaan en besloten voor het “gemak…(?)” deze vrij te geven ?

2) In de grensstreek zoals Aken – Maastricht met RE18 trein kan de OVpay wel goed van pas komen vooral voor niet Nederlandse reizigers. Voor buslijn 350 wordt hier al vaak mee gereisd door Duitse toeristen die even naar Maastricht willen gaan.

3) De auto kan:
A) soms goedkoper zijn dan de trein, afhankelijk wel type, benzineverbruik, elektrische of niet elektrische motorisering, en overige variabele kosten,
B) is w e l flexibeler wat tijdsbepaling betreft, men hoeft niet op een dienstregeling schema te kijken, kan vertrekken wanneer men wilt, maar heeft net als het spoor weleens te maken met omleidingen, files en dergelijke.
C) Vrijheid van reizen met een niet OV vervoermiddel is groter en soms handiger. Reizen met het OV doe je als het niet anders kan en wel moet en dat is met korting met OV chipkaart altijd goedkoper dan je blauw betalen als je met OVpay met het volle tarief moet betalen.
De voordelen van en voor het milieu laat ik even buiten beschouwing daar denk ik zelfs niet aan.
Als ik met mijn broer op stap ga geef ik zelfs de voorkeur aan een rit met z’n auto dan een treinreis zoals een bezoek naar Sail Den Helder, een ritje van amper 2,5 uur van en naar Zuid Limburg. Ik heb OVpay nog niet gebruikt wel met mijn chipkaart kan mijn reishistorie terug lezen.

4-A) Soms is het gebruik van dagkaarten en auto ook handig. Recentelijk nog naar Rotterdam metrostation Slinge gereisd, mijn broer parkeerde daar bij dit P & R terrein zijn auto en kocht en lade een RET 1 dag dagkaart op z’n anonieme en ik mijn persoonlijke OV chipkaart en konden kris kras door Rotterdam reizen met het OV, zelfs de metro naar Den Haag C was mogelijk. Daags erna kon ik de RET 1 dag op mijn reishistorie terug lezen.
4-B) Wie in Rotterdam zijn auto parkeert bij P & R metrostations Alexander, Kralingse Zoom en of Slinge en verder met de metro reist met een OV chipkaart en waar zelfs een RET 1 dag kaart te koop is, kan er zelfs GRATIS parkeren !

5) Combineer de gemakken van een chipkaart met lokale dagkaarten en parkeer je auto bij een P&R terrein.
6) Bij een NS P & R terrein krijg je als je een NS abonnement heb ook korting en betalen doe je gewoon met je bankpas.
7) Het valt mij op dat het OVpay systeem zelfs bij sommige busritten niet goed werkt en mensen alsnog met een bankpas een regulier kaartje moeten kopen.
8) Hoe meer mogelijkheden des te groter de kans op verstoringen en eventueel fraude.
9) Is op een bankafschrift soms ook de route of plaats(en) te zien waar en voor hoeveel men ingecheckt heeft en welke maatschappij zodat men verhaal kan maken als er iets niet klopt ?
10) Waar heeft men dit OVpay betaalsysteem van afgekeken, in het buitenland of was het een verzinsel uit eigen land ?
11) De OV chipkaart heeft een link met Hong Kong en worden elders in de wereld ook gewerkt met een OVpay betaal- en reis systeem, dat zou wel makkelijk zijn ?

Anoniem
9 maanden geleden

Maar met je pinpas reis je niet met korting, dat kan alleen met een persoonlijke kaart

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Inderdaad. Dat kan niet “anoniem”

Anoniem
9 maanden geleden

Oplossing: NL-ticket
In daluren: 29 Euros
Ook in de spitsuren: 49 Euros gelijk Deutschland-ticket.
Maximale CO2 besparing bij mobiliteit.
Jaarlijks miljarden besparing bij klimaatkatastrofe kosten, die ook minder stijgen dankzij CO2 minimale CO2-uitstoot inzake mobiliteit.
Kosten per dag 1,60 E of 0,95 E voor minimale CO2-uitstoot voor je dagelijkse mobiliteit.
Zo eenvoudig is het!

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Sinterklaas is pas in december.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

WIE IS WELKE “ANONIEM”? IK ZIE DOOR HET WOUD AAN “ANONIMEN” HET BOS NIET MEER.

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Kijk eens bij BVNL… Ze leveren u gratis OV.

TtC
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Goedkope abonnementen lijden niet automatisch tot een CO₂ reductie als dit gepaard gaat met toename van het aantal reizigerskilometer, met meer benodigde infrastructuur waarop meer treinen rijden, die groter is als de besparing die het reizen per trein oplevert t.o.v. het reizen met de auto of het vliegtuig. Het aantal plezier reizen in Duitsland is enorm toegenomen sinds de invoering van het Deutschlandticket, die extra reizen zijn quasi gratis.

Het tarief voorstel van NS is, mits er voldoende compensatie is om het werken lonend te houden, wat dat betreft wel te verdedigen. Er moet een prikkel komen om minder te reizen (ook met het OV) om reductie van de CO₂ uitstoot te realiseren.

Henk
9 maanden geleden
Antwoord aan  TtC

Die prikkel moet er helemaal niet komen. Weg met die sobere calvinistische mentaliteit. Reizen is leuk en vergroot je wereld.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

MUTATIE punt 4A moet zijn: Persoonlijke niet automatisch oplaadbare OV chipkaart, in tegenstelling tot Persoonlijke automatisch oplaadbare OV chipkaart.
Met een Persoonlijke niet automatische oplaadbare OV chipkaart kan je in het P & R metrostation wel met een RET 1 dagkaart of een gewone OV chipkaart verder reizen. Iedereen die in de drie genoemde metrostations zijn auto parkeert en verder met een OV chipkaart reist, anoniem of persoonlijk kan aldaar gratis zijn auto parkeren.
Mijn broer heeft een persoonlijke niet automatisch oplaadbare OV chipkaart, ondergetekende een Persoonlijke automatisch oplaadbare OV chipkaart.

Peter Jansen
9 maanden geleden

Ik zie hier een aantal reacties staan dat auto rijden goedkoper is dan een trein. Ik denk dat heel veel automobilisten de aanschafprijs, onderhoud, verzekering, houderschapsbelasting, afschrijving van de auto even vergeten mee te rekenen. Het is niet alleen tanken en parkeergeld betalen er komt veel meer bij kijken.

Peter van Lieshout
9 maanden geleden

Gevonden op de site van Reizigersvereniging Rover.
Ik kan het – als fervente autoloze ov – reiziger – hier alleen maar mee eens zijn. U ook?

Betekent wel, dat de maatregelen van de demissionaire staatssecretaris, mevrouw Viviane Heijnen, – waaronder de spitsheffing van de NS -door de huidige Tweede Kamer “controversieel” verklaard worden. Anders is het gewoon te laat!
==================================================
“Verdubbel het openbaar vervoer voor 2030”
29 augustus 2023

Het nieuwe kabinet moet zorgen dat het openbaar vervoer voor 2030 wordt verdubbeld. Dat schrijft Rover in een brief die begin deze maand verstuurd is aan de verkiezingsprogrammacommissies van de Tweede Kamer. Rover wijst erop dat vanuit de klimaatagenda, de woningbouwopgave, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid een verdubbeling van het OV cruciaal en urgent is.

Investeringen in en budgetten voor het openbaar vervoer zijn sterk achtergebleven bij de maatschappelijke vraag naar duurzame vervoer en goede bereikbaarheid. Door de bouw van honderdduizenden woningen zal de vraag bovendien fors toenemen, waarschuwt Rover. Rover pleit voor meer investeringen in het OV, een duidelijk en integraal tarievenstelsel, meer aandacht voor busvervoer en afspraken met scholen en werkgevers voormeer duurzame woon- en werkkilometers.

“We kunnen niet door blijven gaan met het verbreden van wegen en realiseren van meer parkeerplekken. Toegang tot het hart van de steden voor grote aantallen reizigers lukt alleen met een combinatie van OV en fiets” schrijft Rover aan de politieke partijen. Rover vraagt de partijen om de groei van het OV en verhoging van de exploitatievergoeding in de verkiezingsprogramma’s op te nemen.

Tim H
9 maanden geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Rover droomt lekker verder niet gehinderd door enig realiteitsbesef.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

@Tim H, haha de wereld staat voor een klimaat, natuurkatastrofe en jouw realiteit is, dat je hiervoormedeveroorzaker bent zonder enige kennis en inzicht van de ernst van de situatie. Tim je slaapt of beter je bent weggesust van enige realiteitszin, slaap/dut verder!

Martin
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

En uw oplossing is om als ‘Anoniem’ via een energieslurpend datacentrum vanuit uw luie (terras)stoel en met uw in China dankzij een kolencentrale geproduceerde en hierheen op wonderbaarlijke wijze zonder energiekosten getransporteerde smartphone anderen een reprimande te geven? Meent u het echt dan a) gaat u nooit meer op reis (behalve te voet of met de fiets), b) gaat u voorgoed offline en c) neemt u nooit kinderen. Maar ja, dat zijn echte offers, he?

Roel
9 maanden geleden

Reizen met bankpas populair in tram, bus en metro. Trein blijft achter

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

Misschien moet men hier, zoals op een andere website ook gebeurt, mensen die een reactie willen geven op een bericht vragen om onder een herkenbare dus niet anonieme naam te reageren, het mag een pseudoniem of in ieder geval een voornaam zijn. Het schept duidelijkheid en betrokkene is beter aanspreekbaar indien men van gedachten wilt wisselen. Anoniem geeft iets onpersoonlijks, vaag. Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die om privacy redenen liever niet met hun echte naam en toenaam bekend willen worden, maar als men het lef of durf heeft om te reageren, doe het dan MET een naam al was het bijvoorbeeld Klaas R, Marian L, dan kan men prettiger responderen en geeft een discussie forum als treinreiziger.nl iets persoonlijks. Reizen met het OV is deels anoniem maar ook persoonlijk, men reist gezamenlijk met andere mensen en vele niet OV reizigers doen dat alleen in hun auto, of brommer of fiets.

Ik ben met de vraagstelling van Bert Sitters van 1 september eens omtrent de anonimiteit van menige respondent vooral als er meerdere personen dit systeem hanteren. Er staat geen sanctie of geldboete op als je een herkenbare naam gebruikt. Zorg er alleen voor dat men NIET kwetsende of beledigende opmerkingen maakt en zich beperkt tot het te bespreken item en als het kan voordat men een bericht gaat versturen een en ander nog eens bekijkt of het wel goed, ook taalkundig als het kan, geschreven is en niet klakkeloos zomaar iets op dit forum zet. Een enkel typefoutje kan gebeuren, maar hou het netjes met een herkenbare naam en niet Anoniem 1 of anoniem 2 enzovoorts. Tussen haakjes, ik controleer als het even kan altijd men tekst alvorens dit hier weer te geven, nu jullie nog…

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Boomer alert