Reizigers Eurostar uit Amsterdam zes uur lang vast bij Brussel

Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Londen met ongeveer 360 passagiers aan boord heeft vrijdagavond en -nacht zes uur lang stilgestaan in Diegem, ten noorden van Brussel, door een onbekend technisch probleem. Pas om 3 uur ‘s nachts werd de gestrande trein naar de Belgische hoofdstad gesleept.

De trein kwam vrijdag rond 20.30 uur tot stilstand. Er was wel elektriciteit en verwarming in de trein. Toen de passagiers uiteindelijk diep in de nacht in Brussel-Zuid aankwamen, was het volgens Eurostar te laat om nog naar Londen te reizen. De onfortuinlijke reizigers kregen drank en eten en hun hotelaccommodatie wordt terugbetaald.

Zaterdagochtend verder

De betrokken passagiers konden zaterdagochtend een trein naar Londen nemen. Eurostar onderzoekt momenteel nog de oorzaak van het incident. Vrijdag kwam het tot talrijke problemen op de verbinding Amsterdam-Brussel. Treinen vielen uit of reden met forse vertraging, deels door de slechte weersomstandigheden wegens sneeuwval eerder in de week.

This post was last modified on 20 januari 2024 21:41

Bekijk reacties

  • En…🙄
    Wanneer kregen de onfortuinlijke reizigers eten & drinken?
    Na “aankomst in Brussel of al eerder?
    Heeft de spoorwegmaatschappij onderdak geregeld?
    Heeft de spoorwegmaatschappij vervoer geregeld naar het onderdak?

    • Dat zijn de hele terechte vragen. Als je vervoerder door overmacht niet verder kan rijden hoort de vervoerder de reiziger in dit soort situaties correct te verzorgen en idd hotel acomodatie en bijbehorend vervoer te regelen en te betalen en niet dat de reiziger dit ter gratie gods terug moet vragen.

      Wie de filmpjes van kalamiteiten bestrijding bij prorail ziet hebben ze altijd flesjes water bij om uit te delen aan de reiziger, dus ij dit soort vertragingen hoort Eurostar de reiziger ook water of ander drinken aan te bieden.

      Slechte service bij calamiteiten geeft ook slechte reclame en als de reizigers bij een calamiteit goed verzorgd zijn is dit uiteindelijk ook goede reclame voor de vervoerder. Net als bij de luchtvaart zou hier bij lange internationale treinverindingen (en ik bedoel hier niet Groningen - Leer of zo) oiets) ook standaarden voor verzorging van de reiziger moeten zijn.

      • De EU Passagiersrechten geven al recht op verzorging voor spoorvervoer.

        Aan boord van elke E320 zijn twee noodvoorraden met water en een snack om in zulke situaties uit te delen. Het rode kruis heeft ook eten en drinken uitgedeeld toen de trein stil stond.

  • ik vind dat er overal noodscenario's moeten zijn om passagiers uit gestrande treinen te krijgen. Ik begrijp dat niet meteen kan, maar zes uur is wel erg lang.

    • Maar waar moeten die mensen heen dan? Wachten in de trein heeft misschien wel de voorkeur boven wachten in een bus of een sportzaal.

      • De trein is na zes uur uiteindelijk gesleept naar Brussel. Dat had ook eerder gekund. In Brussel is voldoende hotelaccommodatie. Staat daar nergens een andere eurostar geparkeerd?

  • Steeds weer problemen met Eurostar. Dan wordt er gestaakt, dan zijn het de weersomstandigheden, dan weer is het materieel defect. Bepaald geen reclame.

    • graag goed bewijs dat deze dat zijn. Meestal wordt zulk nieuws niet gedeeld.
      Geen enkel trein / land is betrouwbaar

    • Over de Chinese spoorwegen kan ik niks zeggen, maar ik vertrouw de data die komt uit een dictatuur niet echt.

      Voor Japan is het tegenwoordig erg lastig om de betrouwbaarheid van het Japanse spoor te meten, omdat de data hiervan niet meer geleverd wordt. Echter als we betrouwbare bronnen aanhalen dan zien we dat de 5-minuten punctualiteit en 10-minuten punctualiteit in Japan niet per se veel anders is dan Nederland, Zwitserland.

      Japan heeft daarentegen wel het juiste idee met hoe ze hun netwerk opbouwen. Lijnen en zeker hogesnelheidstreinen rijden op aparte infrastructuur, soms zelfs op privé infrastructuur, en alles in dat netwerk is gemaakt om zo betrouwbaar mogelijk te zijn. Zo bleek jaren geleden dat zelfmoordpogingen een grote impact hadden op de betrouwbaarheid van het Shinkansen netwerk, dus hebben ze veel stations aangepast om 'zelfmoord-proof' te zijn en heeft de overheid extreme wetten aangenomen tegen mensen die ook maar iets te dicht bij het spoor zelf komen.

      Misschien wel de belangrijkste factor in Japan is iets wat mensen vaak vergeten: de Japanners zelf. Japanners zijn schoon, volgen de regels tot in de noppen (een volle trap naar boven met een lege trap naar beneden is daar vaak te zien, want regels op het station) en maken niet snel problemen op het spoor. Hierdoor is schoonmaak, onderhoud, en station 'turnaround time' extreem hoog.

  • Weer 360 mensen die nooit meer met de (internationale) trein gaan. Goede reclame, vooral ook die foto van iemand van het Rode Kruis (!) dat kennelijk moest worden ingezet. En dan: urenlang geen wegsleeplocomotief kunnen regelen, wat een blamage.

    • Als ik de inrichting en de kleuren van de Eurostar zo zie is de overstap naar Ryanair niet zo erg groot.....

      • ssssst! De extravagante CEO van Ryanair Michael O'Leary broedt een plan uit om aandelen van de Eurostar te veroveren. Eurostar moet dan gaan rijden naar Charleroi: een belangrijk basis van de Ierse stuntvlieger. Op Tweede Paasdag komt de Ierse miljonair met mededelingen.

        • Die dag blijft bijzonder in de luchtvaart wereld. Vorig jaar de introductie van ForumAir en dit jaar de fusie tussen Eurostar en Ryanair. Qua huisstijl en kwaliteit zullen de reizigers weinig verschil merken. Wel zouden ze naar andere plekken toe moeten om te reizen is zal er zeker een prijsverschil zijn...

  • Hoezo is de trein een "goed" alternatief voor het vliegtuig, dan ben je nu letterlijk de Brusselse Manneke Pis als je "gegijzeld" wordt door een technisch defect in de Eurostar die niet de kwaliteit en service weet te leveren die ze beloven.
    Het motto wordt steeds meer : eigen vervoer eerst, dan pas openbaar vervoer en dat geldt niet alleen voor de Eurostar maar voor het gehele OV in Nederland en ver daarbuiten !

    • Het is niet van belang wat voor voertuig het doet. Het gaat erom dat een trein eerder kan worden weggesleept naar een station.

  • Genante vertoning!
    Hij zal wel precies op een taalgrens zijn gestrand.
    Nou, maak dan je borst maar nat hoor!

    • Diegem ligt in Vlaanderen, maar net boven de grens met het tweetalige Brussel.
      Er passeren daar dagelijks honderden treinen zonder problemen.

  • Brussel heeft drie hoofdstations.
    De omroepberichten op deze stations zijn in het Nederlands en het Frans.
    Op Brussel-Noord eerst in het Nederlands en daarna in het Frans
    Op Brussel-Zuid eerst in het Frans en daarna in het Nederland.
    Op Brussel-Zuid wisselt deze volgorde iedere dag.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

3 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

7 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

7 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

1 week terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

1 week terug