fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Reizigers Eurostar uit Amsterdam zes uur lang vast bij Brussel

Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Londen met ongeveer 360 passagiers aan boord heeft vrijdagavond en -nacht zes uur lang stilgestaan in Diegem, ten noorden van Brussel, door een onbekend technisch probleem. Pas om 3 uur ‘s nachts werd de gestrande trein naar de Belgische hoofdstad gesleept.

De trein kwam vrijdag rond 20.30 uur tot stilstand. Er was wel elektriciteit en verwarming in de trein. Toen de passagiers uiteindelijk diep in de nacht in Brussel-Zuid aankwamen, was het volgens Eurostar te laat om nog naar Londen te reizen. De onfortuinlijke reizigers kregen drank en eten en hun hotelaccommodatie wordt terugbetaald.

Zaterdagochtend verder

De betrokken passagiers konden zaterdagochtend een trein naar Londen nemen. Eurostar onderzoekt momenteel nog de oorzaak van het incident. Vrijdag kwam het tot talrijke problemen op de verbinding Amsterdam-Brussel. Treinen vielen uit of reden met forse vertraging, deels door de slechte weersomstandigheden wegens sneeuwval eerder in de week.

34 gedachten aan “Reizigers Eurostar uit Amsterdam zes uur lang vast bij Brussel”

  1. klaas-jozef schreef:

    En…🙄
    Wanneer kregen de onfortuinlijke reizigers eten & drinken?
    Na “aankomst in Brussel of al eerder?
    Heeft de spoorwegmaatschappij onderdak geregeld?
    Heeft de spoorwegmaatschappij vervoer geregeld naar het onderdak?

    1. Baardstaart schreef:

      Dat zijn de hele terechte vragen. Als je vervoerder door overmacht niet verder kan rijden hoort de vervoerder de reiziger in dit soort situaties correct te verzorgen en idd hotel acomodatie en bijbehorend vervoer te regelen en te betalen en niet dat de reiziger dit ter gratie gods terug moet vragen.

      Wie de filmpjes van kalamiteiten bestrijding bij prorail ziet hebben ze altijd flesjes water bij om uit te delen aan de reiziger, dus ij dit soort vertragingen hoort Eurostar de reiziger ook water of ander drinken aan te bieden.

      Slechte service bij calamiteiten geeft ook slechte reclame en als de reizigers bij een calamiteit goed verzorgd zijn is dit uiteindelijk ook goede reclame voor de vervoerder. Net als bij de luchtvaart zou hier bij lange internationale treinverindingen (en ik bedoel hier niet Groningen – Leer of zo) oiets) ook standaarden voor verzorging van de reiziger moeten zijn.

      1. Anoniem schreef:

        De EU Passagiersrechten geven al recht op verzorging voor spoorvervoer.

        Aan boord van elke E320 zijn twee noodvoorraden met water en een snack om in zulke situaties uit te delen. Het rode kruis heeft ook eten en drinken uitgedeeld toen de trein stil stond.

  2. Bert Sitters schreef:

    ik vind dat er overal noodscenario’s moeten zijn om passagiers uit gestrande treinen te krijgen. Ik begrijp dat niet meteen kan, maar zes uur is wel erg lang.

    1. Sander schreef:

      Maar waar moeten die mensen heen dan? Wachten in de trein heeft misschien wel de voorkeur boven wachten in een bus of een sportzaal.

      1. Bert Sitters schreef:

        De trein is na zes uur uiteindelijk gesleept naar Brussel. Dat had ook eerder gekund. In Brussel is voldoende hotelaccommodatie. Staat daar nergens een andere eurostar geparkeerd?

  3. Juriaan schreef:

    Steeds weer problemen met Eurostar. Dan wordt er gestaakt, dan zijn het de weersomstandigheden, dan weer is het materieel defect. Bepaald geen reclame.

  4. Realisme graag schreef:

    Waarom zijn Japanse en Chinese hogesnelheidstreinen veel betrouwbaarder?

    1. anoniem schreef:

      graag goed bewijs dat deze dat zijn. Meestal wordt zulk nieuws niet gedeeld.
      Geen enkel trein / land is betrouwbaar

    2. David schreef:

      Over de Chinese spoorwegen kan ik niks zeggen, maar ik vertrouw de data die komt uit een dictatuur niet echt.

      Voor Japan is het tegenwoordig erg lastig om de betrouwbaarheid van het Japanse spoor te meten, omdat de data hiervan niet meer geleverd wordt. Echter als we betrouwbare bronnen aanhalen dan zien we dat de 5-minuten punctualiteit en 10-minuten punctualiteit in Japan niet per se veel anders is dan Nederland, Zwitserland.

      Japan heeft daarentegen wel het juiste idee met hoe ze hun netwerk opbouwen. Lijnen en zeker hogesnelheidstreinen rijden op aparte infrastructuur, soms zelfs op privé infrastructuur, en alles in dat netwerk is gemaakt om zo betrouwbaar mogelijk te zijn. Zo bleek jaren geleden dat zelfmoordpogingen een grote impact hadden op de betrouwbaarheid van het Shinkansen netwerk, dus hebben ze veel stations aangepast om ‘zelfmoord-proof’ te zijn en heeft de overheid extreme wetten aangenomen tegen mensen die ook maar iets te dicht bij het spoor zelf komen.

      Misschien wel de belangrijkste factor in Japan is iets wat mensen vaak vergeten: de Japanners zelf. Japanners zijn schoon, volgen de regels tot in de noppen (een volle trap naar boven met een lege trap naar beneden is daar vaak te zien, want regels op het station) en maken niet snel problemen op het spoor. Hierdoor is schoonmaak, onderhoud, en station ‘turnaround time’ extreem hoog.

  5. Martin schreef:

    Weer 360 mensen die nooit meer met de (internationale) trein gaan. Goede reclame, vooral ook die foto van iemand van het Rode Kruis (!) dat kennelijk moest worden ingezet. En dan: urenlang geen wegsleeplocomotief kunnen regelen, wat een blamage.

    1. Baardstaart schreef:

      Als ik de inrichting en de kleuren van de Eurostar zo zie is de overstap naar Ryanair niet zo erg groot…..

      1. Bert Sitters schreef:

        ssssst! De extravagante CEO van Ryanair Michael O’Leary broedt een plan uit om aandelen van de Eurostar te veroveren. Eurostar moet dan gaan rijden naar Charleroi: een belangrijk basis van de Ierse stuntvlieger. Op Tweede Paasdag komt de Ierse miljonair met mededelingen.

        1. Baardstaart schreef:

          Die dag blijft bijzonder in de luchtvaart wereld. Vorig jaar de introductie van ForumAir en dit jaar de fusie tussen Eurostar en Ryanair. Qua huisstijl en kwaliteit zullen de reizigers weinig verschil merken. Wel zouden ze naar andere plekken toe moeten om te reizen is zal er zeker een prijsverschil zijn…

        2. Oscar schreef:

          Dat doet de eurostar toch al?
          Die rijdt toch via Brussel Zuid?

  6. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Hoezo is de trein een “goed” alternatief voor het vliegtuig, dan ben je nu letterlijk de Brusselse Manneke Pis als je “gegijzeld” wordt door een technisch defect in de Eurostar die niet de kwaliteit en service weet te leveren die ze beloven.
    Het motto wordt steeds meer : eigen vervoer eerst, dan pas openbaar vervoer en dat geldt niet alleen voor de Eurostar maar voor het gehele OV in Nederland en ver daarbuiten !

    1. Baardstaart schreef:

      @Frans… Je bent het vlieg verkeer tussen eigen vervoer en het OV vergeten. Ook vliegverkeer is niet zonder problemen maar er zijn wel internationale regels hoe passagiers verzorgd dienen te worden als er panne zijn. En dit lijkt bij internationale trein totaal afwezig te zijn. Qua eigen vervoer wacht ik met smart op de eerste volledig zelfstandig rijdende auto waar ik als rijbewijsloos me prima in kan laten vervoeren.

      1. Johan schreef:

        Die regels zijn er wel. Lees maar op pagina 18 tot en met 21:
        https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R0782&from=EN

  7. Unimog schreef:

    wordt tijd voor een Unimog

    1. Bert Sitters schreef:

      Het is niet van belang wat voor voertuig het doet. Het gaat erom dat een trein eerder kan worden weggesleept naar een station.

  8. Simon schreef:

    Genante vertoning!
    Hij zal wel precies op een taalgrens zijn gestrand.
    Nou, maak dan je borst maar nat hoor!

    1. Bert Sitters schreef:

      Diegem ligt in Vlaanderen, maar net boven de grens met het tweetalige Brussel.
      Er passeren daar dagelijks honderden treinen zonder problemen.

  9. Bert Sitters schreef:

    Brussel heeft drie hoofdstations.
    De omroepberichten op deze stations zijn in het Nederlands en het Frans.
    Op Brussel-Noord eerst in het Nederlands en daarna in het Frans
    Op Brussel-Zuid eerst in het Frans en daarna in het Nederland.
    Op Brussel-Zuid wisselt deze volgorde iedere dag.

    1. Jeroen schreef:

      Op Brussel-Centraal wisselt de eerste taal elk kalenderjaar, bedoel je.

  10. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Nu maar hopen dat de toiletten goed gewerkt hebben en schoon zijn geweest in de Eurostar, want dat kun je van de Nederlandse treinen vaak genoeg niet zeggen, defect en smerig is het meestal.

    Het is nu hartje winter, men moet er niet aan denken dat het op een warme zomerdag had plaatsgevonden en de airco viel uit of haperde, dan zie je wellicht andere sterren voor je ogen en beslist geen Eurostar…

    Bij NS had ik vanwege een stremming in 2019 ooit eens laat op de avond een flinke vertraging gehad in Eindhoven en kwam via omwegen en gratis taxi vervoer pas rond 03.30 uur thuis in Parkstad Limburg. Bij navraag bleek het taxi ritje niet alleen gratis te zijn geweest, ik kreeg voor het geleden ongemak zelfs een gratis Dagkaart tweede klas van NS die ook in de spits geldig was. Dankbaar maakte ik een rondje Nederland en legde zo ongeveer 900 km af, gratis dus, heb er na een telefonische raadpleging wel wat voor moeten doen bij de afdeling klantenservice van NS, want het was geen vanzelfsprekendheid stond er in een begeleidende brief. Wie niet waagt, niet wint.

  11. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Taxi chauffeurs rond de Brusselse luchthaven moeten nu Nederlands leren spreken en zijn daar boos over, geldt dat ook voor taxichauffeurs bij de Brusselse treinstations of zijn die wel meertalig ? Sta je daar met je koeterwaals Frans uit te leggen dat je hoognodig een hotel moet hebben en zien te bereiken om bij te komen van een ongewenste langdurig verblijf in een Eurostar trein.
    Hoever zou je trouwens met een gemiddelde snelheid van 300 km/u zijn gekomen in die zes uren dat de trein stil stond in Europa, Nice of Grenoble of …?

    1. Baardstaart schreef:

      zo te zien ben je je Nokia 3310 trouw gebleven of heb je net als ik een of ander gedegooglde toestel, want talen leren is tegenwoordig overbodig, omdat tegenwoordig gesprekken worden gevoerd via Google translate. En een Waal die Nederlands probeert te spreken is vaak ook geen doorslaand succes.

      1. Bert Sitters schreef:

        In Vlaanderen gaat het grapje: wat is het verschil tussen een Waal en een Berber?
        een Berber kun je wel fatsoen Nederlands leren spreken.

    2. Jeroen schreef:

      Goed verhaal, pilletjes al genomen? Of als ik die taxichauffeur was: t’as pris tes médocs, mec ?

  12. Eend schreef:

    Het is onbegrijpelijk dat het
    wegslepen 6 uur duurt. Het is
    bekend dat de Siemens
    hogesnelheidstreinen minder
    betrouwbaar zijn dan Talgo en
    Alstom. Over de Japanse en
    Chinese hogesnelheidstreinen weet
    ik dat zij dagelijks geïnspecteerd
    worden waardoor de kans voor
    storingen kleiner wordt. De Chinese
    hogesnelheidstreinen hebben zeer
    goede kwaliteit anders had Indonesië
    wel geklaagd. Bovendien leggen de
    Chinese hogesnelheidstreinen soms
    zeer lange afstanden af.
    Een rit van meer dan
    2000 km is niet ongebruikelijk. De
    Chinese Spoorwegen is goed
    georganiseerd en high tech bedrijf.
    Ook de organisatie bij Eurostar is niet
    goed een defecte trein kan voorkomen
    maar het probleem moet minder dan uur
    opgelost worden. Hoe zit met de Siemens
    monteurs?

  13. Frans E.R. Eekhout schreef:

    China heeft geleerd van wat andere fabrikanten en de min en pluspunten op een rij gezet en daaruit een product geleverd die misschien zelfs kwalitatief beter is dan hun Europese soortgenoten anders zouden ze het niet aandurven om hogesnelheidstreinen te leveren voor het traject Jakarta naar Bandung op Java. Ook de wijze waarop ze in relatief korte tijd een Hogesnelheidsnet hebben opgebouwd spreekt boekdelen. Dat er daar ook haken en ogen aan vastzitten sluit ik niet uit, maar vormt voor de mensen aldaar een goed alternatief voor het vliegverkeer. Japan begon als eerste land ter wereld met de eerste hogesnelheidslijn en trein tussen Tokyo en Osaka en heeft dat verder weet te vergroten. Dat men in Europa een versnipperd HSL netwerk heeft en men niet altijd het product weet te leveren en vooral de betrouwbaarheid soms te wensen overlaat is kenmerkend voor het treinreizen op de lange afstand. Vertragingen komen overal voor ter land, ter zee, door de lucht en op de weg, maar de nazorg en klantvriendelijkheid als er een ernstige stremming voordoet is meestal een heikel punt om tegemoet te komen aan de wensen van de klant en dus de reiziger die een kwart van een etmaal nodeloos hoopt op een goede afloop van z’n reis, daar schort het vaak aan met alle gevolgen van dien…

  14. Paul Gobée schreef:

    Ik zat in die trein. Er werd wel goed water en Kitkat repen en snoepgoed uitgedeeld. Toiletten en verwarming deden t gelukkig. In deel vd trein was de stroom uitgevallen, alleen noodstroom, reizigers zijn overgeplaatst naar wagon met wel stroom. Idd politie en Rode Kruis aan boord. Bij aankomst was het ‘eten’ geloof ik een snack, chips of zo, het is me eigenlijk niet opgevallen. We werden nog een minuut of 20 vastgehouden in de terminal tot we eruit mochten. Bij aankomst hotel bleek het hotel mijn reservering al aan iemand anders gegeven te hebben… ik mocht in de lounge wel de resterende 3 uur op een skai bakje slapen en kreeg wel gratis ontbijt ter genoegdoening.
    T meest ergelijk vond ik nog de afhandeling van de vergoeding. Eurostar loket 1: dat moet u online aanvragen. Geprobeerd: de knop ‘Compensatie’ deed niks. Eurostar loket 2: nee u moet dit telefoonnummer bellen. Gebeld: nee we kunnen de reizen niet teruggeven want is geboekt door een agent (NS International). U moet daarvoor bij de agent zijn. U kunt wel bij ons vergoeding voor de vertraging krijgen. U krijgt daar een email over van ons. Geen email gezien. NS International bellen: u kunt via Whatsapp bellen, zet het telefoonnumer in contacten en klik dan op ververs contacten. Gedaan maar waar is ‘ververs contacten’? Uiteindelijk staat ie in Whatsapp, maar waar is het gebruikelijke bel-icoon? Whatsapp opgegeven, gewoon gebeld: U moet het NS boekingsnummer hebben, niet het Eurostar ticket nummer. Zonder dat nr kunnen we niks. Maar ik heb t maanden geleden geboekt… Gechat, maar chat regaeerde op gegeven moment ruime tijd niet meer. Weer gebeld, meer behulpzame persoon aan de lijn. Die kon de reis terugvinden en ‘ja ik geloof dat ik iets gehoord heb over een defecte trein, maar verder geen restitutievragen gehoord’ ?? Uiteindelijk: u krijgt over 1-2 weken bericht, nee we hebben geen call nummer voor u en u krijgt nu ook geen bevestiging van dit gesprek.. We shall see.. Het meest ergerlijk vind ik wel dat na zo’n calamiteit je nog zo van kastje naar muur gestuurd wordt en t je zoveel tijd kost om geld terug te krijgen. Daar zou dan echt een soepele service voor moeten zijn.
    Dag erna terugreis: rij van 200m buiten terminal. Verbaasde mensen: we hebben hier nog nooit zo’n rij gezien. Bleek systeem vd douane stuk. Uiteindelijk anderhalf uur in rij gestaan, trein 45 min vertraging.
    Trein stuk, douane systeem stuk…Is dit allemaal achterstallig onderhoud? Het succes van de marktwerking?
    Jammer, ik ben OV en trein liefhebber, maar je moet wel die-hard zijn ervoor. Er is politiek nog niet echt ingezet om het internationale terinverkeer beter te maken.. zo jammer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *