Reizigers NS iets minder tevreden
17 okt 2010 17:31
Reizigers van NS zijn in het derde kwartaal minder tevreden over de service in vergelijking met het kwartaal vorig jaar. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek. In vergelijking met het eerste en tweede kwartaal is de klanttevredenheid iets toegenomen.
Dit jaar gaf 78% van de respondenten de NS een 7 of hoger. Vorig jaar was dit aantal 79%. Dit jaar was 58 procent tevreden over de puncutaliteit, twee procentpunten minder dan vorig jaar. Dat is opvallend, aangezien de treinen juist het punctueelst ooit rijden.
De cijfers voor de klantgerichtheid van de medewerkers en de beschikbaarheid van een zitplaats zijn eveneens iets lager uitgevallen dan vorig jaar.
Redenen
Consumentenorganisaties verenigd in het LOCOV hebben wel een verklaring dat de klanttevredenheid niet verder steeg. Ze noemen de problemen in de Schipholtunnel, de invoering van de Sprinter Light Train (SLT) en de slechte bereikbaarheid van station Arnhem als mogelijke oorzaak.
Schipholtunnel
De Schipholtunnel heeft van half juli tot ruim half september last gehad van een defecte bovenleiding en defecte bedrading. Hierdoor reden er twee maanden minder treinen tussen Schiphol en Hoofddorp / Flevoland. Het is mogelijk dat dit het klantoordeel heeft beïnvloed.
SLT
De nieuwe SLT-treinen worden door reizigers weliswaar als fris, snel en veilig omschreven, maar er zijn een aantal kinderziektes. Daardoor vallen de treinen soms uit. Ook hebben de treinen geen toiletten.
Werkzaamheden Arnhem
Arnhem was in de maand september slecht bereikbaar per trein door het project ´Sporen in Arnhem´, waar ProRail aan werkt. Dit project is opgezet om de bereikbaarheid van Arnhem te verbeteren. Door het verbouwen van station Arnhem, de sporen te vernieuwen en treinen ongelijkvloers te laten kruisen kunnen er straks meer treinen naar Arnhem rijden, en hebben treinen minder snel vertraging. Arnhem is deze week overigens ook minder goed bereikbaar door dit project.
Proef spoorboekloos rijden
Wellicht kan het lager uitvallende klantencijfer ook te maken kan hebben met de Elke Tien Minuten Een Trein-proef. Op het traject Utrecht – Geldermalsen van de proef, reden te korte treinen, en sloegen treinen stations over als er vertraging was. Door de proef werd er ook door het hele land met materieel geschoven, waardoor er op andere trajecten kortere treinen reden dan normaal, zoals tussen Utrecht en Leiden en Schiphol en Groningen.