Foto: Stefan Verkerk
Reizigersvereniging Rover wil ook opkomen voor de belangen van gebruikers van deelvervoer en zoekt vrijwilligers die zich met dit thema willen bezighouden. De vereniging, die vanouds opkomt voor reizigers met trein, bus, tram en metro, ziet het aanbod van vormen van deelvervoer toenemen en pleit ervoor de reizigersinspraak hier ook wettelijk te regelen.
Voor het reguliere openbaar vervoer is er een wettelijk adviesrecht en vertegenwoordigt Rover de reizigers in overleg met overheden en vervoersbedrijven. Voor deelvervoer – zoals deelfietsen (o.a. de OV-fiets), deelauto’s, initiatieven zoals de Gronings-Drentse hubtaxi of Zeelandse haltetaxi, deelscooters – is er nog geen georganiseerde inspraak. Voor de verkenning naar publieke mobiliteit, die het Rijk laat uitvoeren, heeft Rover gepleit voor een wettelijk regeling. “Het is een logische keuze. Er moet voor gezorgd worden dat de consument gehoord kan worden”, zegt directeur Freek Bos van Rover.
Volgens Bos is Rover voorstander van duurzame vormen van deelvervoer en wil de vereniging graag de gebruikers vertegenwoordigen. “De reden ervoor is eigenlijk simpel, er zitten reizigers in.”
Volgens Bos vervaagt de grens tussen het klassieke openbaar vervoer en de zogeheten publieke mobiliteit, waar deelmobiliteit en vervoer zoals Wmo-vervoer onder valt. “We maken het onderscheid eigenlijk niet meer. Soms gaat het over OV-fietsen, soms is het Wmo-vervoer en dan weer de hubtaxi. Of het nou ov is of niet, maakt voor de reiziger niet uit. Die wil gewoon van A naar B.”
Rover is nu bezig een themagroep op te zetten over deelvervoer en zoekt vrijwilligers die zich hiermee willen bezighouden. De themagroep deelmobiliteit gaat volgens Rover actuele ontwikkelingen bespreken, ideeën uitwisselen en zich richten op de ontwikkeling van een reizigersvriendelijke visie op deelmobiliteit. In september staat een eerste bijeenkomst van de groep gepland. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij Verena van der Hoek van Rover: verena@rover.nl.
Het deelvervoer is soms commercieel, soms een door de overheid geregelde voorziening. Meest bekende en een van de oudst bestaande vormen van deelvervoer is de OV-fiets van de NS. Voor zakelijke klanten heeft het spoorbedrijf daarnaast NS Go waar ook deelscooters en deelauto’s worden aangeboden, die wel door andere bedrijven, zoals Greenwheels (auto’s) worden geleverd. Vrijwel alle initiatieven voor deelfiets, -scooter en -auto zijn commercieel, ook die van de NS. De provinciale hub- en haltetaxi’s rijden onder een concessie van de regionale overheden en zijn dus geen commerciële initiatieven.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 14 augustus 2025 16:53
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…