Rover kraakt brief Mansveld over afschaffing papieren treinkaartje

Mansveld geeft niet veel blijk van een eigen visie, zij lijkt gewoon een doorgeefluik van wat de vervoerders haar vertellen. Dat leidt soms tot tenenkrommende redeneringen, stelt reizigersvereniging Rover.

Zo staat de brief van Mansveld vol met halve waarheden. Mansveld schreef bijvoorbeeld dat prijsverschillen tussen een papieren kaartje en een chipkaart ook in het buitenland heel normaal zijn. Rover: "Wat de vervoerbedrijven de staatssecretaris echter niet hebben verteld, is dat de chipkaart daar vaak een korting geeft op de prijs van het papieren kaartje, bijvoorbeeld bij de Oyster Card in Londen. Op die manier worden reizigers positief verleid om de chipkaart te gebruiken, in tegenstelling tot in Nederland" reageert Rover.

Fraudemanagement
Ook de onderbouwing waarom het papieren kaartje een euro duurder wordt, vindt Rover niet overtuigd. In de euro toeslag zit ook een bedrag voor fraudemanagement, dat kennelijk voor het papieren treinkaartje niet nodig was. "We zijn benieuwd wanneer Albert Heijn een toeslag gaat vragen aan klanten die hun boodschappen nog gewoon contant willen afrekenen in plaats van met de bankpas, en wat het ‘kassabon fraude management’ de klant dan gaat kosten" reageert Rover.

Klinkklare onzin
Mansveld stelde verder dat het papieren treinkaartje met korting verdwijnt ter bescherming van vaste klanten."Wij Voordeelurenkaarthouders zouden namelijk weleens in de war kunnen raken als we bij een poortje of paaltje staan en dan zowel met ons eenmalige kaartje inchecken als met ons abonnement en dus dubbel betalen! Dat is natuurlijk klinkklare onzin" aldus de reizigersvereniging.

Of u wilt of niet
"Als vervoerders écht zo meelevend waren hadden ze dat hele chipkaartsysteem héél anders opgezet" stelt Rover. In plaats van 14 pagina´s aan halve antwoorden te geven met rare redeneringen te geven, had Mansveld beter eerlijk en korter kunnen zijn.  Rover geeft Mansveld ook een suggestie wat de staatssecretaris ook had kunnen schrijven: 
“We hebben nu eenmaal ooit bedacht dat de reiziger verplicht met de chipkaart zou moeten reizen. Dat moment is nu gekomen, of u nu wilt of niet. En ja, dat kost nu eenmaal geld. Daar moet de reiziger gewoon aan meebetalen, of die nu wil of niet. Ben ik nou zo slim of bent u nou zo dom?”

Vier maanden onder de pet
Reizigersorganisatie Voor Beter OV is ook boos dat het treinkaartje gaat verdwijnen. Volgens die vereniging is een belangrijk adviesdocument vier maanden onder de pet gehouden. 

This post was last modified on 7 januari 2019 21:54

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug