Rover: Spitstrein Harderwijk moet snel terugkomen
25 jun 2024 12:58
Rover wil dat er snel meer treinen gaan rijden tussen Harderwijk en Utrecht. De reizigersvereniging is dan ook onaangenaam verrast dat er nog geen groen licht is voor de eerste stap: de terugkeer van de spitstreinen tussen Harderwijk en Amersfoort.
Vanwege personeelstekorten werden de extra spitstreinen tussen Harderwijk en Amersfoort eind 2022 tijdelijk geschrapt. Eind dit jaar zouden de treinen weer moeten gaan rijden. Dit is ook onderdeel van het nieuwe contract tussen NS en de overheid dat op 1 januari 2025 ingaat. Tot verbazing van Rover wordt de terugkeer van de treinen geblokkeerd door een discussie over de veiligheid van de spoorwegovergangen, waar steeds meer auto’s zijn gaan rijden.
Meer auto’s
Rover is onaangenaam verrast. “Het is niet heel vreemd dat er meer auto’s zijn gaan rijden op de Veluwe, zonder deze spitstreinen is de reistijd tussen Harderwijk en Utrecht bijna een kwartier langer en de treinen puilen uit”, stelt Rover-directeur Freek Bos.
“Juist de terugkeer van de spitstreinen maakt de trein weer interessanter waardoor er minder auto’s hoeven te rijden. Dit traject is veel te druk om het slechts met twee treinen per uur te stellen!”. Rover wil daarom ook dat er snel een besluit wordt genomen over de realisatie van een keerspoor in Harderwijk. Hierdoor zou het mogelijk worden de hele dag elk kwartier te rijden tussen Harderwijk en Utrecht.
Veiligheid
Rover benadrukt de veiligheid van spoorwegovergangen ook van belang te vinden. Over de veiligheid door terugkeer van de spitstreinen maakt Rover zich echter geen zorgen: “deze treinen hebben al jarenlang gereden zonder problemen en op andere trajecten met spoorwegovergangen rijden veel meer treinen”, aldus Freek Bos.
Jammer dat de sporen naar de haven van Harderwijk zijn opgebroken – nog beter dan een keerspoor was natuurlijk een eindhalte bij het centrum én een veerboot naar Zeewolde geweest…
Ik vermoed dat dit helaas onbetaalbaar zou zijn geweest (elektrificatie, beveiliging aanpassen, overwegen aanleggen, station inrichten) afgezet tegen wat het zou opleveren, maar het is wel een sympathiek idee. Zo hebben we als treinreizigers allemaal onze dromen :-).
Hoezo onbetaalbaar? Het hangt ervan af waar men het geld in wil gaan stoppen. Mochten de wegen bv ineens 2x zo duur worden, dan hoort men zich hier niet over, maar mocht dit gebeuren bij het spoor, dan is het opeens een heel ander verhaal. Dat vind ik nu heel erg vreemd.
Vreemd? Ik vind het vreemd dat je 10 tot 20 miljoen euro (want zoveel zal het wel zijn) aan zo’n project zou besteden, terwijl je met dat geld ook het zieltogende busvervoer in de regio enigszins in stand zou kunnen houden. En dat de meeste investeringen in het wegennet zitten, vind ik niet vreemd: 90% van de mensen geeft nu eenmaal de voorkeur aan de auto boven het ov. Leuk? Nee. Niet voor mij in elk geval. Realistisch? Ja.
Het vorige opperhoofd van Prorail had wel een oplossing gehad voor deze catch-22: Betonblokken voor de overwegen, weg auto’s. 😁
Zou het niet veel slimmer zijn om in plaats van een keerspoor een doorgaand perronspoor aan te leggen. Dan ontstaat er ook meer flexibiliteit van en naar Zwolle en dus ruimte voor extra intercity’s,
Dat keerspoor had er bij de verbouwing natuurlijk meteen moeten komen. Er staat mij iets bij dat die ook was voorzien op gepubliceerde tekeningen toen de verbouwing werd aangekondigd. Ook een fietstunneltje bij de Stationslaan (waar vroeger de overgang was) is later gesneuveld.
–
Eerst werd corona en toen die voorbij was, werd van de ene op de andere dag het tekort aan treinpersoneel aangevoerd om treinen te schrappen. Vooral in de weekends is de dienstregeling nog steeds, en ook volgend jaar, flink uitgedund. Na het botte schrappen van treinen op Nieuwjaarsdag heeft NS ook op feestdagen de smaak goed te pakken gekregen.
Er zijn bepaalde regels van ProRail van aantal treinen en kruisend verkeer. Die regels zijn gemaakt om veiligheid te garanderen.
Geen idee hoeveel auto’s en treinen elkaar mogen kruisen. Met extra spitstreinen rijden tussen Amersfoort – Harderwijk 6 treinen per uur.
Tussen Zwolle – Herfte werd het spoor viersporig nadat acht treinen per uur reden. Dat is een regel. Weet niet of dat overal opgaat in Nederland.
En bij de autoweg Zwolle – Heino was de spoorwegovergang al vele jaren vervangen door een onderdoorgang.
Zwolle-Herfte is vooral viersporig om de twee lijnen onafhankelijk te maken, en daarmee het makkelijker te maken om de treinen écht gelijktijdig te laten vertrekken. Immers, er vertrekken daar vier treinen steeds vlak achter elkaar : twee intercities richting Meppel en verder, een sprinter richting Meppel en verder, en daarnaast een trein naar Emmen.
Zwolle is een node naar Zwitsers model (of misschien wel andersom :)), en daar horen nu eenmaal best wel veel sporen bij tot het punt waar de lijnen splitsen. Eígenlijk had de brug over de IJssel daarom ook driesporig moeten zijn, maar ja dat had geld gekost…
Het rare is, dat de trein naar Emmen net als voorheen pas vertrekt als alle treinen richting Meppel vertrokken zijn. Dat is ongeveer een kwartier nadat de Intercity uit Utrecht is gearriveerd. Ook in omgekeerde richting is er onnodig veel overstapruimte in Zwolle. Dat kan nog veel Zwitserder.
Misschien hebben ze gewoon geen zin om alle aansluitingen in noord-oost Overijssel en zuid-oost-Drenthe opnieuw te berekenen.
Dat is eenvoudig controleerbaar onjuist. De intercity naar Groningen vertekt om -:15. De interciy naar Leeuwarden om -:18. De sprinter naar Groningen om -:22 en de sprinter naar Leeuwarden om -:26. De stoptrein naar Emmen vertrekt om -:23. Het is ook zinloos om eerder te vertrekken, omdat de trein op de rit naar Emmen deels op enkel spoor rijdt, waardoor de trein bijvoorbeeld langer zal moeten halteren te Ommen.
Ik kom toch echt uit op 14 minuten tijdverschil tussen de aankomst van de Intercity uit Utrecht en het vertrek van de trein naar Emmen (NS-planner).
Met dat enkelspoor kan het natuurlijk kloppen dat hij in Ommen moet wachten op de tegenligger. Ceteris paribus, want de trein in tegengestelde richting komt in mijn redenering ook veel te vroeg in Zwolle aan voor een ‘Zwitserse dienstregeling’. Een reden te meer om het spoor daar te verdubbelen (de andere is een sneltrein naast een stoptrein), maar ProRail zal wel weer dwarsliggen.
Je stelt dat de trein naar Emmen pas vertrekt nadat alle treinen in de richting Meppel vertrokken zijn. Dat is onzin. Overigens is de aankomst van de stoptrein uit Emmen om -:09, terwijl de eerste intercity naar het zuiden vertrekt om -:17 en de eerste naar het noorden om -:15. Dat zijn geen overdreven lange overstaptijden, zeker niet voor mensen die niet goed ter been zijn. Zeker nu alle roltrappen in Zwolle al geruime tijd kapot zijn. De vertrektijd van de trein naar Emmen is trouwens een wens van NS die door Arriva is ingewilligd. Er rijden overigens al sneltreinen tussen Zwolle en Coevorden.
interessant. Vanwaar die wens van NS dan?
Als treinen uitpuilen of gewoon overvol zijn dan gaan keuze reizigers kiezen voor het alternatief en dat is eigen auto en ik kan die reizigers geen ongelijk geven. Als je wilt dat reizigers vaker voor het OV kiezen dan voor de eigen auto dan moet de verbinding voldoende capaciteit hebben en betrouwbaar zijn. Nu is capaciteit het probleem. Op deze manier prorail bij aan het probleem dan bij de oplossing en dat kan gewoon niet de bedoeling zijn. Aan de andere kant kan de NS ook kijken hoe ze de treinen kunnen verlengen of materieel in te zetten waar meer reizigers mee kunnen. Denk aan bijv dubbeldeks materieel, maar dat gaan de IC reizigers niet leuk vinden omdat op dit moment de NS krap zit in juist het IC materieel door problemen en de tegenvallende tempo van de levering van de ICNG.
IC materieel kan ook de huidige dienstregeling niet halen.
”Rover benadrukt de veiligheid van spoorwegovergangen ook van belang te vinden”… Wat is dat toch met de veiligheidsmafia? En altijd maar weer excuses van Pro Rail om niet aan de slag te gaan. Nederland heeft ‘n fantastische infrastructuur ten opzichte van andere landen. Zijn Nederlanders zijn zo dom geworden dat zelfs de kleinste overweg ver weg in een weiland een probleem is?
ProRail weet altijd voor iedere oplossing wel weer een probleem te bedenken.
Of willen op deze manier extra geld afdwingen voor ongelijkvloerse kruisingen.