De provincie Limburg eist meer geld van het aanstaande kabinet om grensoverschrijdend treinverkeer te verbeteren. “Er is nu nul euro gereserveerd”, zegt gedeputeerde Jasper Kuntzelaers in het L1-programma AvondGasten.
Kuntzelaers vreest dat de plannen van het kabinet niet aansluiten op de Europese ambities voor internationaal treinverkeer. “We zien aan de ene kant de ambities die in Europa uitgesproken worden: komen er nieuwe investeringen in infrastructuur? Maar hoe vertaalt ons nieuwe kabinet in Den Haag die ambities naar wat ze in hun hoofdlijnenakkoord hebben opgeschreven?”
Weliswaar is volgens de gedeputeerde in woorden opgeschreven dat het regionale OV belangrijk is en grensoverschrijdend vervoer aandacht krijgt, “maar als je de financiële paragraaf van het hoofdlijnenakkoord leest, dan zijn daar géén extra middelen voor uitgetrokken”.
Limburg kijkt dus vooral naar Europa als het gaat om de financiering van grensoverschrijdende projecten. “We hebben geld nodig om die ambities mogelijk te maken. Of het nou de Intercity is van Eindhoven naar Aken, van Venlo naar Düsseldorf of van Antwerpen naar Weert naar Eindhoven. Want als bestuurder heb ik geleerd dat juist de infrastructuur geweldig dure projecten zijn.”
Onlangs werd bekend dat de intercity van Eindhoven naar Aken jaren vertraagd is, omdat het volgens Kuntzelaers fysiek onmogelijk is omdat het spoor vol zit. “Voor onze plannen is een extra spoor nodig. En dat kost honderden miljoenen euro’s.” Daarom duurt het tot minstens 2032 voordat er een besluit kan vallen over de realisatie van een directe IC tussen Brabant, Limburg en de Duitse stad.
Ook de directe treinverbinding tussen Weert en België laat nog op zich wachten. Er is een kostbare nieuwe spoorbrug bij Weert nodig om die spoorlijn gereed te maken. Wel bleek in oktober 2023 dat het verwachte kostenplaatje lager uitvalt dan eerder gedacht.
De langverwachte Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik is er na jaren vertraging wel gekomen. Op 30 juni rijdt de eerste trein.
This post was last modified on 28 juni 2024 09:19
De kaartverkoop voor de nieuwe dienstregeling in Duitsland, die 15 december ingaat, start komende woensdag.…
FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…