Spanje onderzoekt de veiligheid van zijn spoorwegsystemen naar aanleiding van de treinramp bij Santiago de Compostella vorige maand, waarbij 79 mensen om het leven kwamen. Dat heeft minister van Transport Ana Pastor vrijdag laten weten.
Het ongeluk lijkt te wijten aan menselijke fouten en een te hoge snelheid, maar kort na de crash doemden er ook vragen op over het veiligheidssysteem van het hogesnelheidsnetwerk.
Pastor heeft een parlementscommissie laten weten dat speciale onderzoekers de Spaanse sporen minutieus gaan controleren. "We beoordelen alle protocollen en systemen, de maximumsnelheden… alles.´´
De Spaanse spoorwegen bestaan uit zowel hogesnelheidslijnen met moderne veiligheidsmechanismen als convensioneel spoor met oudere beveiliging met bijvoorbeeld minder automatische remsignalering. Sommige hogesnelheidstreinen rijden op beide sporen, waarbij machinisten steeds met een ander systeem moeten werken.
Als in Nederland een machinist snelheid moet minderen, maar daar niet op reageert, dan grijpt ATB-ng in. Alleen als een trein zachter rijdt dan 40 kilometer per uur, wordt er niet ingegrepen.
(c) ANP
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…