Dubbelspoor op de Maaslijn (Nijmegen – Venlo – Roermond) is niet nodig. Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een brief aan de Tweede Kamer. Reizigersvereniging Rover dringt daar juist op aan.
Volgens de staatssecretaris zijn er al verbetermaatregelen in gang gezet om de basiskwaliteit op de Maaslijn op orde te krijgen. Wel erkent Van Veldhoven dat het “enige tijd” kan duren voordat de lijn robuuster wordt.
Treinreizigers kregen het in 2018 zwaar te verduren op de Maaslijn. In juni en november moest zelfs gemiddeld tot 20% van de spitstreinen Nijmegen – Venray worden opgeheven. Ook de reguliere trein Nijmegen – Roermond viel regelmatig uit (circa 5%). In december is de situatie in vergelijking met november verbeterd.
Volgens staatssecretaris Van Veldhoven zijn er drie belangrijke oorzaken van de vertragingen op de lijn. Als eerste noemt ze de lange hersteltijd van infrastoringen. “Dit wordt grotendeels verklaard door schade bij graafwerkzaamheden bij de aanleg van nieuwe treinbeveiliging”, aldus de staatssecretaris. Eind mei 2019 moet de nieuwe beveiliging opgeleverd worden. Van Veldhoven wijst erop dat er in totaal ruim 900 kilometer kabel vervangen moet worden.
Reizigersvereniging Rover noemt de problemen op de Maaslijn onacceptabel. Ook het feit dat het vervangen van de treinbeveiliging voor langdurige storingen kan zorgen, baart de vereniging zorgen. “In meerdere delen van Nederland moet de treinbeveiliging nog worden vervangen. Dat ProRail er vooraf van uitgaat dat er meer storingen zullen zijn, is niet uit te leggen aan de reiziger”, reageert Rover-directeur Freek Bos.
Ook de werkzaamheden aan de Maaslijn zullen voorlopig nog niet voorbij zijn. De spoorlijn wordt geëlektrificeerd; die werkzaamheden zullen naar verwachting pas eind 2023 of eind 2024 worden afgerond. Dat is drie à vier jaar later dan gepland. “De opgelopen vertraging heeft gevolgen voor het benodigde budget om de vigerende scope te kunnen realiseren. De vertraging ten opzichte van eerdere planningen zorgt ervoor dat de kosten voor het project met de huidige scope niet meer binnen de financiële kaders past” meldde de provincie vorige maand. Alhoewel de spoorlijn grotendeels enkelsporig blijft, is het wel de bedoeling dat er op vier plekken langs de Maaslijn spoor bijkomt. Het gaat om een stuk ten noorden van Cuijk, ten noorden van Boxmeer, ten zuiden van Venray en tussen Reuver en Swalmen. De aanleg van dubbelspoor betekent dat er nieuwe wissels moeten worden aangelegd of dat bestaande wissels moeten worden verplaatst.
De hoop is dat het extra spoor en de elektrificatie eraan bijdragen om de problemen op de Maaslijn op te lossen. Ook al toen Veolia op de Maaslijn reed, stond de kwaliteit van de lijn onder druk. Vanwege de enorme capaciteitsproblemen werd in 2014 de Facebookpagina ‘Weg met Veolia’ opgericht. Alhoewel de vervoerder inmiddels al twee jaar weg is, zijn de problemen dus nog steeds niet opgelost.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 16:28
Reizigers in Zuid-Holland zullen dit jaar zowel op het spoor als op de weg meer…
Na een recordjaar in 2024 zet Eurostar in op dertig procent meer passagiers in 2030…
Tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat…
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is bereid om de 2,3 miljoen aan kosten van…
De NS heeft in 2024 een recordaantal van 20 miljoen online treinkaartjes verkocht. Omdat de…
Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan…