Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Staatssecretaris: Dubbelspoor Maaslijn niet nodig

klok 27 dec 2018 11:05

Dubbelspoor op de Maaslijn (Nijmegen – Venlo – Roermond) is niet nodig. Dat meldt Staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een brief aan de Tweede Kamer. Reizigersvereniging Rover dringt daar juist op aan.

Basiskwaliteit

Volgens de staatssecretaris zijn er al verbetermaatregelen in gang gezet om de basiskwaliteit op de Maaslijn op orde te krijgen. Wel erkent Van Veldhoven dat het “enige tijd” kan duren voordat de lijn robuuster wordt.

Tot 20% uitval

Treinreizigers kregen het in 2018 zwaar te verduren op de Maaslijn. In juni en november moest zelfs gemiddeld tot 20% van de spitstreinen Nijmegen – Venray worden opgeheven. Ook de reguliere trein Nijmegen – Roermond viel regelmatig uit (circa 5%). In december is de situatie in vergelijking met november verbeterd.

900 kilometer kabel

Volgens staatssecretaris Van Veldhoven zijn er drie belangrijke oorzaken van de vertragingen op de lijn. Als eerste noemt ze de lange hersteltijd van infrastoringen. “Dit wordt grotendeels verklaard door schade bij graafwerkzaamheden bij de aanleg van nieuwe treinbeveiliging”, aldus de staatssecretaris. Eind mei 2019 moet de nieuwe beveiliging opgeleverd worden. Van Veldhoven wijst erop dat er in totaal ruim 900 kilometer kabel vervangen moet worden.

Zorgen bij Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de problemen op de Maaslijn onacceptabel. Ook het feit dat het vervangen van de treinbeveiliging voor langdurige storingen kan zorgen, baart de vereniging zorgen. “In meerdere delen van Nederland moet de treinbeveiliging nog worden vervangen. Dat ProRail er vooraf van uitgaat dat er meer storingen zullen zijn, is niet uit te leggen aan de reiziger”,  reageert Rover-directeur Freek Bos.

Werkzaamheden Maaslijn

Ook de werkzaamheden aan de Maaslijn zullen voorlopig nog niet voorbij zijn. De spoorlijn wordt geëlektrificeerd; die werkzaamheden zullen naar verwachting pas eind 2023 of eind 2024 worden afgerond. Dat is 3 a 4 jaar later dan gepland. “De opgelopen vertraging heeft gevolgen voor het benodigde budget om de vigerende scope te kunnen realiseren. De vertraging ten opzichte van eerdere planningen zorgt ervoor dat de kosten voor het project met de huidige scope niet meer binnen de financiële kaders past” meldde de provincie vorige maand. Alhoewel de spoorlijn grotendeels enkelsporig blijft, is het wel de bedoeling dat er op vier plekken langs de Maaslijn spoor bij komt. Het gaat om een stuk ten noorden van Cuijk, ten noorden van Boxmeer, ten zuiden van Venray en tussen Reuver en Swalmen. De aanleg van dubbelspoor betekent dat er nieuwe wissels moeten worden aangelegd of dat bestaande wissels moeten worden verplaatst.

Veolia

De hoop is dat het extra spoor en de elektrificatie bijdragen om de problemen op de Maaslijn op te lossen. Ook al toen Veolia op de Maaslijn reed, stond de kwaliteit van de lijn onder druk. Vanwege de enorme capaciteitsproblemen werd er in 2014 de Facebookpagina ‘Weg met Veolia’ opgericht. Alhoewel de vervoerder inmiddels al twee jaar weg is, zijn de problemen dus nog steeds niet opgelost.

32 gedachten over “Staatssecretaris: Dubbelspoor Maaslijn niet nodig”

  1. rudy schreef:

    Dit is het type krenterigheid waarop we niet zitten te wachten. Een dubbelsporige geëlektrificeerde Maaslijn is een belangrijke uitwijkroute. Als je precies op de nodige capaciteit gaat zitten is het natuurlijk goedkoper, maar er zit dan geen enkel overcapaciteit in het net. Als gevolg daarvan wordt het netwerk instabiel. Er hoeft maar een auto onder de trein te komen en Limburg is praktisch onbereikbaar vanuit het westen.

    De Maaslijn kan uitgroeien tot een belangrijke uitloper van de Betuweroute. Erg handig als bij Emmerich de capaciteit met 3 sporen ontoereikend is. Verder kunnen oude sneltrein routes geheel of gedeeltelijk hersteld worden. Denk bijvoorbeeld aan Enschede – Arnhem – Roermond – Maastricht en Amsterdam – Amersfoort – Nijmegen – Roermond – Maastricht. Bij mijn weten heeft Zwolle – Arnhem- Roermond – Maastricht niet als doorgaande route bestaan, maar dit zou ook een goede aanvulling zijn op de overbelaste omweg Zwolle – Utrecht – Eindhoven – Maastricht.

    1. Stefan schreef:

      Het enige wat hierin wordt vergeten is dat deze Sneltreinen reden in het tijdperk voor de openbare aanbestedingen en reed NS nog alle diensten. Nu is Nijmegen-Roermond een sneltrein mogelijk, maar rijdt tussen Roermond-Maastricht NS de intercity’s en Arriva de stoptreinen. Sneltrein zou teveel de concessie van NS schaden.
      Tussen Nijmegen en Zutphen heeft de NS het alleen recht om te rijden en tussen Arnhem en Nijmegen passen echt geen treinen meer.
      Tussen Zutphen en Hengelo rijdt Keolis en tussen Hengelo en Enschede rijdt weer NS en Keolis.
      Het idee van die oude sneltreinen is misschien wel leuk, maar als die zo rendabel waren geweest reden die nu nog wel en waren het misschien wel IC-lijnen geworden. Dan was het onderdeel van het HRN gebleven.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Als ik goed herinner, reed er vroeger 1x per uur een sneltrein en 1x per uur stoptrein. Aantal reizigers is sindsdien fors gegroeid. Persoonlijk denk ik dat er in de toekomst best vraag is voor een sneltrein. Eventueel een zonesneltrein (lees Nijmegen-Venlo snel, en daarna door als stoptrein). Arriva wil de trein Nijmegen-Roermond trouwens doortrekken naar Maastricht, maar zover mij bekend wel als stopper.

      2. Rudy schreef:

        > Het idee van die oude sneltreinen is misschien wel leuk, maar als die zo rendabel waren geweest reden die nu nog wel en waren het misschien wel IC-lijnen geworden.

        De lijnen waren rendabel, maar zijn verloren gegaan door de tweede wereldoorlog en de prioriteiten bij de elektrificatie. De brug bij Rhenen is na de verwoesting nooit herbouwd. De lijn Enschede – Maastricht heeft in de jaren vijftig als sneltrein nog met diesel gereden.

        Er werd zelf gedacht aan een verbinding ten zuiden van Arnhem – Nijmegen over Duits grondgebied voor transport van kolen naar Twente. Deze verbinding heeft overigen kortstondig bestaan en is gerealiseerd door het engelse leger voor materiaal en troepentransporten.

        1. Evert schreef:

          De brug bij Rhenen is nu een autobrug. Vanwege de drukte op deze brug zijn er nu plannen in de maak om deze te verbreden van 2×1 naar 2×2 rijstroken. waarom, als we toch bezig zijn, niet meteen de verdwenen spoorverbinding Rhenen-Kesteren herstellen?

    2. johan II schreef:

      Goed punt Rudy. Potentie OV, en ook Maaslijn is groter dan gedacht, en nu wil iedereen al een sneltrein of intercity.

      Helaas is OV nog behept met zijn ‘keten-denken’, zoals Stefans uitleg over concessies rond de Maaslijn ook zo mooi illustreert (lees het nog maar eens over). Resultaat is dat het zichzelf zonder dat het het doorheeft vastketent, is eigenlijk simpelweg vastgeroeste cultuur (‘ketenvisie’ is een top-woord in die sector).

      Wat dat betreft is het logisch dat de minister/adviseurs 2-sporigheid niet ziet zitten. Ook zij ziet alleen het ketentje Nijmegen-Roermond

      “schade bij graafwerkzaamheden bij de aanleg van nieuwe treinbeveiliging” – en dat jarenlang.

      Hoe valt dat uit te leggen? Hebben OV-mensen geen innerlijk geweten?

      Waarom stoppen we niet gewoon met die bezigheidstherapie die OV heet? Gewoon stoppen.

      1. paulallebrandi schreef:

        Ketenvisie, kokervisie, geen visie, Randstedelijk denken. Het schiet niet op. Den Haag komt niet verder dan de lijn Amsterdam-Utrecht-Eindhoven. De rest is periferie. Red je maar met je boemel. Lekker wachten op een kruising geeft niet. Scholieren vervoer.
        Waar een “Haagse” wil is komt geen spoor- maar een asfaltweg.

        1. Rene schreef:

          Waar haalt u deze ‘wijsheid’ toch vandaan? Allereerst: er wordt ongeveer evenveel in spoor als in asfalt gestoken door het Rijk, terwijl er over dat asfalt 10 keer zoveel reizigerskilometers worden gemaakt. Oftewel: per reizigerskilometer wordt er ongeveer 10 keer! zoveel in het spoor als in asfalt gestoken.

          En met betrekking tot de Randstad versus periferie: als je ziet waar dagelijks de volste treinen rijden en de meeste file’s staan, zou je eerder de conclusie trekken dat er teveel geld naar de periferie gaat.

  2. Henk Angenent schreef:

    Treinreizigers langs Maaslijn: staatssecretaris zonder hersens niet nodig… 😉

    Even serieus: de waarheid is natuurlijk dat het MIRT tot 2030 is dichtgetimmerd met asfaltprojecten. Voor goed OV is echt geen geld.

    1. Rene schreef:

      Onzin. Het geld wat maar snelwegen/spoor gaat, heet een verdeling tegen de 50/50. En dat terwijl er meer dan tien keer meer reizigerskilometers over de weg worden gemaakt. Dus feitelijk gaat er verhoudingsgewijs juist veel geld naar spoor.

  3. Henk schreef:

    Als de lijn maar in het westen bad gelegen, dan sas het al lang voor elkaar geweest. Bah wat een statssecretaris. Moeten er nog meer in Nederland worden aangesteld.

    1. paulallebrandi schreef:

      De staatssecretaris is maar een veredeld soort woordvoerder. Het is kabinets-(lees VVD)beleid.

    2. Rene schreef:

      Bah wat een krokodillentranen…

  4. Robert Hompe schreef:

    Ach ach, milieu daar heeft niemand het over! Dieseltjes van Jan met de pet moeten van de straat, en hier worden per dag tonnen diesel verstookt! Kunnen jullie nagaan dat het neoliberale kabinet NIETS op heeft met het milieu, wel als er een dik versienmodel aan hangt. Deze man weet dus echt niet wat hij preekt, het is meten met twee maten als deze lijn tussen amsterdam en den haag zou lopen was deze de vorige eeuw allang aangepakt.Wij wonen in de apendix van Nederland. Mijn vader zou zeggen “Heer vergeef het hun zij weten niet wat zij zeggen” Limburgers? pikken wij dit? ik in ieder geval niet.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Uhm …. er is juist een bijdrage gegeven om deze spoorlijn te voorzien van bovenleiding, alleen het duurt wat langer.

    2. Louis Bohte schreef:

      Ach, Den Haag ligt lekker veilig achter de Hollandse waterlinie.

  5. Peter Haaswijk schreef:

    De lijn DeftZuid naar schiedam ligt echt wel in de Randstad ,maar wordt toch niet 4 sporig gemaakt.
    Maar als je erg schrieperig bent ,kan er natuurlijk niets , “OV is toch al zo duur” zeggen bepaalde politieke partijen
    Peter

  6. Eef Hartman schreef:

    En wat met de lijn Woerden – Alphen – Leiden, die toch echt midden in de Randstad ligt, maar ook niet van het (zeer matige) enkelspoor af gaat (OK, ze willen wel de ondergrond (veen!) verbeteren, maar voor verdubbelen is geen geld. Evenmin trouwens voor Alphen – Gouda (die wel is aanbesteed maar door een dochter van NS wordt geexploiteerd: Abellio

  7. Bert Sitters schreef:

    Er is parallel aan de Maaslijn wel een autosnelweg gekomen met allerlei ingewikkelde tunnels bij Roermond, maar de treinreiziger moet het nog doen met een enkelspoortje.
    Zo krijg je automobilisten nooit de trein in.

  8. Egbert schreef:

    Face it… De landelijke overheid is alleen geïnteresseerd in goede spoorwegen in de Randstad. Het noorden, oosten en alles ten zuiden van Eindhoven is niet belangrijk.

    1. Bert Sitters schreef:

      @Egbert,
      Ook in de Randstad is nog veel achterstand bij railinfrastructuur, maar vinden wel gigantische weguitbreidingen plaats met allerlei futuristische kunstwerken voor het autoverkeer.
      Het probleem geldt in het gehele land. De Maaslijn is wel duidelijk al jaren een vergeten lijn. Elektrificatie is een stap, maar enkel spoor blijft beperkingen houden.
      Wel een snelweg, maar geen Intercity tussen Nijmegen-Venlo-Roermond.
      Daarnaast wordt de O.V.-reiziger vanaf 1 januari extra belast met een BTW-verhoging van 50% ten opzichte van het huidige tarief. Wie mag een dergelijk percentage aan tariefsverhogingen doorvoeren?

    2. Rene schreef:

      gezien de dagelijkse filelijsten en overvolle treinen in de Randstad zou je eerder de conclusie trekken dat er in verhouding juist veel geld buiten de Randstad wordt geïnvesteerd.

  9. SRB schreef:

    Dit bericht sluit mooi aan op dat bericht over het ontbreken van investeringen in het OV aan de hand van het klimaatakkoord. Niet nadenken over daadwerkelijke oplossingen, alles met ducttape overeind houden en kwantiteit boven kwaliteit stellen.

    Typische VVD/CDA mentaliteit en D66 doet er aan mee omdat ze weinig andere keus hebben. Daarom hebben ze mijn stem niet gekregen en zullen ze dit ook nooit van mij krijgen.

  10. Jules Vismale schreef:

    Wat een stomme gans is die Staatssecretaris Stientje van Veldhoven met haar huichelachtige getoeter om te beweren dat dubbelspoor en elektrificatie van de Maaslijn niet nodig zouden zijn! Mevrouw heeft natuurlijk zelf nog NOOIT op die spoorlijn werden maar ik talloze jaren en als ik ervaar en zie hoe vreselijk het is als je in overvolle treinen daar van Arriva zit, hoe vaak die te laat zijn, veel te lang op elkaar
    Wat een stomme gans is die Staatssecretaris Stientje van Veldhoven met haar huichelachtige getoeter om te beweren dat dubbelspoor en elektrificatie van de Maaslijn niet nodig zouden zijn! Mevrouw heeft natuurlijk zelf nog NOOIT op die spoorlijn werden maar ik talloze jaren en als ik ervaar en zie hoe vreselijk het is als je in overvolle treinen daar van Arriva zit, hoe vaak die te laat zijn, veel te lang op elkaar moeten wachten bij vertragingen op stations met wel een dubbelspoor om elkaar te passeren en talloze verouderde stations dan zou je haast gaan wensen dat vrijwel alle treinreizigers die van de Maaslijn afhankelijk zijn eens met zijn allen naar Den Haag gaan in gele hesjes!
    Wat daar voor een bende idioten zitten in Den Haag zijn oftewel een stel gierige krenten die geen cent willen makken voor de Maaslijn of andere drukke spoorlijnen maar wel kapitalen steken in goederenspoorlijnen die vaak meer hebben gekost dan ze opleverden! Dus gewoon WEL elektrificeren en dubbelsporig maken die Maaslijn en liever vandaag dan morgen!

    1. Bert Sitters schreef:

      @ Geachte mijnheer Vismale, Mevrouw Van Veldhoven is van goede wille, maar zij kan onmogelijk alles in haar eentje overzien. Zij is afhankelijk van de informatie en de rekenmodellen van de mensen van haar uitgebreide ministerie.
      De ministerin het wilde weg als “domme gans” te betitelen werkt bepaald niet effcient.
      Nodig in samenwerking met afdelingen van haar partij langs de Maaslijn de minister uit om het persoonlijk te ervaren en leg de problemen uit.

      1. Bert Sitters schreef:

        Retificatie: Ik bedoel Staatssecretaris en géén minister

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ministerin vond ik wel leuk.

      2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ik denk dat geld ook een rol speelt. Als ze zegt: er is dubbel spoor nodig, dan wordt er natuurlijk ook bij haar aangeklopt.

        1. Bert Sitters schreef:

          @Hildebrand.
          Ministerin: Roermond ligt vlakbij Duitsland.

    2. dries molenaar schreef:

      Vreemd dat zulke beschuldigingen en beledigingen gewoon geplaatst worden en door de redacteur goedgekeurd worden en blijven staan.

      Vrije meningsuiting (op andermans website) is iets heel anders.

      1. Maarten Tromp schreef:

        Hear hear!

  11. Eelco schreef:

    Iedereen moet aan dure warmtepomp maar als de regering moet investeren in groen kan het niet.We hebben op dit moment meest waardeloze kabinet ooit alles moet groen maar ze investeren alleen in auto.s.Tevens kan nooit geld naar het oosten alles blijft in het westen.Woon zelf in de achterhoek ook in arnhem winterswijk wordt slecht geivesteerd dus gele hesjes ga zo door.Helaas zal meneer leugenaar Rutte toch niet luisteren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.