fbpx

Staking bij DB: machinisten leggen werk neer van 2 t/m 6 september

Duitse treinmachinisten gaan opnieuw en langer staken. Vanaf woensdag wordt het werk bij het goederenvervoer tot volgende week dinsdag stilgelegd en een dag later ook bij het reizigersvervoer. Dat maakte de machinistenvakbond GDL bekend.

Conflict

Het wordt de derde staking door Duitse treinmachinisten in enkele weken tijd. De staking is het gevolg van een loonconflict, waarbij het vooral gaat om de timing van loonsverhogingen. Deutsche Bahn heeft voorgesteld om de lonen met 1,5 procent te verhogen in januari 2022 en met nog eens 1,7 procent in maart 2023. De vakbond wil echter al in 2021 een loonsverhoging zien, plus een bonus van 600 euro, en een tweede loonsverhoging van 1,8 procent in 2022.

Ook internationaal treinverkeer geraakt

De staking treft het reizigersvervoer dus minimaal vijf dagen. Gedurende die periode zal de ICE Amsterdam – Frankfurt gewoon rijden. De trein naar Berlijn zal echter ingekort worden tot Bad Bentheim. De ICE naar Basel zal slechts tot Keulen rijden. Of de Nightjet zal rijden, is nog onduidelijk. Tijdens eerdere stakingen verviel de nachttrein naar Wenen steeds. Mogelijk valt de eerste Nightjet al op 1 september uit.

Bij de voorgaande stakingen werd het reizigers- en goederenverkeer op het Duitse spoor behoorlijk ontregeld. Toen reed ongeveer een kwart van de langeafstandstreinen. Reizigers met een treinticket van/naar/via Duitsland kunnen van 2 t/m 6 september hun treinreis annuleren of reizen in de periode 30 augustus t/m 17 september.

(c) ANP / treinreiziger.nl

46 gedachten over “Staking bij DB: machinisten leggen werk neer van 2 t/m 6 september”

  1. K. van Sambeek schreef:

    Sommige vakbonden zitten in een driedubbele bubbel, de GDL voorop. Reizigers die wegblijven door corona. Reizigers die auto’s hebben aangeschaft wegens corona, en die langer weg zullen blijven uit het ov. En dan gaan dit soort bonden hun eigen, zwaar gesubsidieerd bedrijf kapot staken om zielen bij de andere vakbonden te winnen.
    Om dit gedoe vóór te zijn heb ik enkele reizen naar en in D bij Flixtrain/bus geboekt. Die staken niet en hopelijk hebben ze geen last van hun wel stakende “collega’s”.

  2. T. schreef:

    Weekendje geboekt 3-9 t/m 6-9 naar München (via DB). Zo frustrerend dit.

    1. Stefan van Weerden schreef:

      Die is wel heel erg zuur. Ten tijde van de vorige staking had ik Berlijn gepland, dat werd uiteindelijk Brussel. Achteraf een goede keuze, want in Duitsland reed bijna niets. Hoop dat dit de laatste staking is, wil zelf 19 september naar Zwitserland.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Persoonlijk zou ik op vakantie gaan op 22 augustus met de Nightjet, helaas ook niet doorgegaan door de staking. Dat gaf wel ruimte om onze reizigers die via Treinrondreis.nl hadden geboekt te informeren, hen om te boeken of de reis te annuleren. Ook nu hebben we weer een reeks van gedupeerde klanten. Het is echt heel vervelend en in mijn ogen buiten proportioneel.

    3. eric schreef:

      Mooie stad !
      Je kunt gelukkig je kaartje omboeken

    4. Gerard van Hall schreef:

      Wij gaan van 02-09-2021 t/m 06-09-2021 ook naar München vertrek 07:00 uur vanaf station Elten/Emmerich. Wij zijn net op het station van Emmerich geweest, waar we de reis geboekt hebben. Het enige wat is veranderd is, dat we nu op de heenreis om 08:00 vanuit Elten vertrekken en op de terugreis 1 uur laten vanuit München. Geen ramp dus. Even contact opnemen met de DB.

  3. Stefan van Weerden schreef:

    @Hildebrand/Redactie Treinreiziger.nl waar ik nou echt naar benieuwd naar ben wat dit conflict zo heet en hard maakt. Het zal niet alleen de looneis zijn mag ik aannemen. Sowieso is de GDL niet de grootste vakbond binnen de spoorsector, want de Keolis en Abellio’s in Duitsland blijven gewoon rijden. Hoe zit dat? Graag een artikel met meer achtergrond informatie zou ik wel waardevol vinden.

    1. Johan schreef:

      Leg eens uit: Waarom zou een medewerker van Abellio of Keolis gaan staken voor een hoger salaris voor mensen die bij DB werken?

      1. Stefan van Weerden schreef:

        Nou heel simpel de medewerkers vallen niet onder CAO van DB en hebben een CAO voor hun sector(private spoorwegmaatschappijen bij elkaar). Beetje net zoals in NL dat NS een eigen CAO heeft en Arriva/Transdev/Keolis veelal onder de CAO Streekvervoer of MultoModaalVervoer vallen.

    2. Jens Ramdor schreef:

      Wat ik uit de Duitse media heb begrepen gaat het vooral om meer invloed binnen het bedrijf DB. De andere vakbond is akkoord gegaan in onderhandelingen. GDL wil echter behalve voor de machinisten ook vertegenwoordiger zijn voor andere medewerkers. Zij stellen zich dus nu uiterst strijdbaar en hard op. Iets van “komt allen naar ons, wij vechten voor jullie.” En natuurlijk, als je roept dat je voor iemand gaatt knokken, meer geld beloofd, wie zou er dan niet voor gaan?
      Persoonlijk vind ik een “coronabonus” voor machinisten ook bijzonder slecht getimed in tijdem waar mensen in ziekenhuizen moeilijk vrij kunnen krijgen. Weet wat je vraagt. Deze staking lijkt mij zo een machtsstrijd en gaat over de rug van heel veel mensen, zonder dat er, naar mijs inziens, een groot onrecht bevochten word…

    3. bert sitters schreef:

      GDL is de grootste vakbond onder de machinisten van DB. 80% van de DB-machinisten is er lid van.

      Een deel van de DB-machinisten mag echter niet staken, omdat zij nog van voor de privatisering zijn en de ambtenaren-status hebben. Ambtenaren mogen in Duitsland niet staken.

    4. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik ga mijn best doen, het is echter ook een drukke periode hier met de combin-functie redactie en reisbureau, gecombineerd met staking en omboekingen.

  4. Joost2 schreef:

    Klopt het wel dat ICE Basel tot Keulen rijdt? In de DB reisplanner staat dat deze helemaal uitvalt.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      De informatie van NS is dat deze rijden tot aan Keulen, was de vorige staking ook zo. Het viel mij op dat de reisplanner nog niet volledig actueel was vanmorgen.

      1. Frank schreef:

        De DB reisplanner klopt al dagen voor geen meter. Als ik voor vandaag de rit Frankfurt – Basel intik, krijg ik verbindingen met wel 5, 6 of 7 overstappen inclusief bussen. Als ik voor 10 september de rit intik, idem.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ik zie in de planner zowel vandaag als de 10e directe treinen tussen Frankfurt Hbf en Basel.

      2. Joost2 schreef:

        Bedankt voor de info

  5. Dorien Verschuren schreef:

    weekend Berlijn geboekt… kan ik wel annuleren lijkt me? Of kan ik toch nog in Berlijn geraken?(met de trein)

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Even http://www.bahn.de/nl gebruiken. Als er bij het reisadvies “Actuele alternatieven” staat, kun je er vanaf op aan dat deze verbinding rijdt.

  6. vissers schreef:

    @St v W:
    die GDL is-maar dat is mijn interpretatie uit het al jaren volgen van duitse fora en er zullen dus vast wel mensen meteen opstaan die hier over vallen gaan, de zeer sterk actiegerichte bond, ooit apart opgericht uit onvrede omdat sommigen de traditionale bonden te slap vonden (kennen we in NL en juist bij spoor eigenlijk ook wel). Vooral op de marken/sentjes gericht. En ze hebben enorm de wind mee, omdat er een schreeuwend gebrek is aan machinisten. En ach ja-DB, groot log burokratisch staatsconcern-hebben toch slappe was zat-vinden velen.
    Als die menselijke klanten wegblijven is er in DE altijd nog een erg omvangrijk goederenvervoer.

  7. Henny schreef:

    Schandalig die lange stakingen, hoe kun je je eigen bedrijfstak helemaal kapotmaken… En dat in deze tijden waarin die bedrijven het al zo moeilijk hebben. Zelf een retourtje van 8 t/m 13 september naar Berlijn, ik loop dan het risico dat ik de 13de niet meer terug kan reizen als die malloten wederom gaan staken, misschien toch maar met de auto gaan….

  8. Jan schreef:

    Hoe groot is de kans dat de trein naar Berlijn vanuit hengelo op 4 september rijdt? Ik zie de verbinding zonder overstap allemaal op gecancelled staan. De trein die naar Berlijn gaat met Hannover als overstap rijdt wel. Klopt dit?

    1. Stefan van Weerden schreef:

      IC Berlijn rijdt de gehele staking alleen maar tot Bad Bentheim. Deze trein zal daardoor ook geheel worden gereden door NS International personeel.

  9. John schreef:

    mijn plan is om zaterdag 4 sept vanaf empel-rees – duisburg (ICE913)- manheim (ICE151)- milaan te reizen . Lezende de berichten ziet het er slecht uit, wie weet of dit haalbaar is of kent een alternatief

    1. Joost2 schreef:

      Het vliegtuig vanaf Schiphol

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Zie http://www.bahn.de/nl en de reisadviezen waar in het groen bij staat: actuele alternatieve

  10. Jan schreef:

    Vandaag gebeld met de Oostenrijkse spoorwegen. De nightjet van 1 september van Brussel naar Wenen rijdt alvast niet. Spijtig want we hadden hier naar uitgekeken. De klantendienst raadt ons aan om onze tickets overdag te gebruiken en heeft ons (gratis) reserveringen gemaild op 2 ICE-treinen. Dit betekent wel 1 nacht extra hotel in Wenen.. en geen romantische nachttrein..

    1. Rian van der Borgt schreef:

      Die extra nacht hotel moet de ÖBB ook voor jullie regelen.

  11. Jan schreef:

    Bijkomend vraagje: we hadden bij de Oostenrijkse spoorwegen een deluxe sleeper geboekt op de Nightjet van morgen die dus niet rijdt, een duur ticket van zo’n 400 euro voor mijn echtgenote en mezelf. Kunnen we ergens terecht om dit comfort ticket terugbetaald te krijgen en de extra nacht hotel nu de spoorwegen de trein zelf annuleren door de staking bij DB? De klantendienst van de Oostenrijkse Spoorwegen zegt dat we ons tot Deutsche Bahn moeten wenden. Klopt dit? Wie weet meer?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het verkooppunt moet de extra hotelovernachting regelen. De Oostenrijkers stellen echter dat dit niet geldt bij staking, het geen naar mijn weten onjuist is. Ik heb hier vragen over gesteld bij de Oostenrijkse en Nederlandse inspectie. Verder kunt u een beroep doen op Geld terug bij vertraging van twee uur, en dan zou de helft van het ticket vergoed moeten worden. Ik weet alleen niet in hoeverre men dat doet als u eerder op reis gaat.

      1. Jan schreef:

        Dank voor de informatie!

      2. Rian van der Borgt schreef:

        Voor bijstand aan gestrande reizigers zijn er geen uitzonderingen mogelijk wegens overmacht of een staking. Daar heeft het Europese Hof van Justitie in 2013 (!) al eens een uitspraak over gedaan, in een zaak tegen nota bene ÖBB.

      3. Jan schreef:

        Heb na 1 week reeds antwoord gekregen van de klantendienst van de Oostenrijkse spoorwegen. Ze willen een compensatie voorzien voor ons ticket voor de Nightjet Brussel-Wenen (418,00 EUR voor een sleeper deluxe). Het bedrag zal berekend en betaald worden door hun boekhoudafdeling. Ze willen evenwel niet tussenkomen in de kosten van ons hotel, ondanks art,18, 2.b. van de VERORDENING (EG) Nr. 1371/2007 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 23 oktober 2007
        betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer. De reden die ze opgeven is: “Unfortunately I have to refuse the cost of the hotel. Please understand that ÖBB has to apply the regulation for all passengers equally.” Dit lijkt me geen geldige reden. Ik zal hiertegen nog reageren, maar is er een externe beroepsmogelijkheid (APF?) Wie weet meer?

    2. Rian van der Borgt schreef:

      Niet zelf je ticket annuleren, want dan krijg je alleen je geld terug en heb je verder geen rechten.
      Als je niet annuleert, zijn de spoorwegen verplicht okm bijstand te verlenen, zoals het regelen van accommodatie voor de nacht en een vervangende verbinding.
      Achteraf compensatie bij vertraging aanvragen (50% normaliter).

  12. Steve schreef:

    Helaas geen nightjet op 6 sept maar keurig onze centen terug gekregen voor de heenreis naar wenen zouden de 6e gaan en pakken nu de dagtrein dagje later alsnog erheen onze schade is bizar genoeg maar enkele uren later,

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ben ik wel benieuwd hoe. Als u met de ICE van 8:08 uit Amsterdam vertrekt, bent u om 18:45 uur in Wenen, mits de aansluiting in Frankfurt flughafen goed gaat. Dat is toch al snel 9 uur later? Heeft u nieuwe tickets gekocht voor 7 september?

      1. Steve schreef:

        Ice 6:38 uur vanuit Amsterdam ja het is iets wat later, helaas geen vroege aankomst maar late aankomst 7 sept correct

  13. Cruise schreef:

    Wij zouden 5 september Innsbruck – Amsterdam doen via München en Düsseldorf. Hadden mooie 1ste klas tickets voor een hele goede prijs. wij gokken het er niet op en hebben toch maar vliegtickets geboekt en zo’n formulier voor restitutie ingevuld, balen!

  14. Mark schreef:

    Vrijdag stond een reis gepland naar Kopenhagen en verder, via Duitsland (IC 392). DSB lijkt maar tot aan Padborg te rijden en niet Duitsland in. Hamburg zelf ook lastig bereikbaar. Inmiddels maar een vliegticket geboekt. Afgaande op de berichten heeft het Duitse binnenlandse vliegverkeer ook een boost gekregen.

    Ga je met je groene gedachte…

  15. Bert Sitters schreef:

    Ik ben in Duitsland en moet in de morgen van 7 september terug vanaf Mannheim Hbf. Dat is na de staking, maar ik hoop dat de benodigde treinen op de juiste plaats staan.

  16. S schreef:

    Rijden de regionale treinen wel? Enschede naar Gronau, en Arnhem naar Elten-Emmerich?

    1. Stefan van Weerden schreef:

      Treinen vanuit Enschede naar Münster/Dortmund zullen niet rijden verwacht ik. Aangezien deze treinen door DB Regio worden gereden. Treinen Arnhem-Emmerich-Duisburg-Düsseldorf worden gereden door Abellio NRW en zolang DB Netz normaal blijft werken blijft en kan Abellio normaal rijden. Abellio etc doet niet mee aan de staking

      1. Peter schreef:

        De treinen Enschede – Münster rijden gewoon (uurdienst), de treinen Enschede – Dortmund rijden in beperkte frequentie (2-uursdienst).

  17. Jan schreef:

    we zouden 3 september de nachttrein naar Innsbruck nemen: minder milieubelasting, relaxed reizen. Deze rijdt niet? Dus maar weer met de auto….

  18. Dirk Kort schreef:

    Gelukt gehad…..tot vanmorgen met de nighjet vanuit Innsbruck zonder problemen naar Amsterdam gereisd

  19. Merk schreef:

    Fijn. 3 maanden terug de Nightjet geboekt naar Wenen. heen en terug nu geannuleerd. Moest het zelf op het nieuws vernemen en zelf naar de NS bellen om erachter te komen. Wat een blamage.

    Eerste en laatste keer ooit met de trein op vakantie. Lekker met het vliegtuig weer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.