Staking busvervoer Twente van de baan na akkoord Arriva en bonden

De voor dinsdag aangekondigde staking in het busvervoer in de regio Twente gaat niet door. De vakbonden FNV en CNV hebben alsnog een akkoord bereikt met streekvervoerder Arriva over maatregelen om de werkdruk voor de buschauffeurs te verlagen. Het kort geding dat Arriva had aangespannen en dat maandagmiddag zou dienen, is daardoor nu ook van de baan.

Arriva nam het openbaar vervoer in deze regio eind vorig jaar over van Keolis en vervoert hier dagelijks ruim 30.000 mensen via bussen in onder meer Almelo, Enschede en Hengelo, en de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal.

Kuren en werkdruk

De start verliep echter stroef. Zo hadden de nieuwe elektrische bussen de nodige kuren, wat leidde tot uitval en vertragingen. Chauffeurs klaagden over de rij- en rusttijden en de werkdruk.
FNV en CNV stelden Arriva eerder een ultimatum, dat afgelopen dinsdag afliep. Omdat het vervoersbedrijf de eisen toen niet had ingewilligd, besloot FNV donderdag een staking aan te kondigen. CNV deed dat nog niet.

Arriva maakte vrijdag bekend dat er een akkoord was bereikt met de ondernemingsraad over onder meer de pauzes van de chauffeurs. De streekvervoerder besloot ook een kort geding aan te spannen, omdat een staking volgens Arriva gezien de situatie niet gerechtvaardigd was.

Overeenstemming

Afgelopen weekeinde bereikten de partijen overeenstemming over de twee punten die nog open stonden. Arriva geeft de chauffeurs eenmalig 200 euro om schoenen van te kopen en laat een alternatieve vorm van roosteren doorlopen voor tien chauffeurs die onder Keolis in Haaksbergen waren gevestigd. Volgens FNV-bestuurder Marijn van der Gaag is het voorstel “na zorgvuldige analyse door de vakbonden acceptabel bevonden”. De geplande acties zijn daarom opgeschort. De vakbondsleden stemmen dinsdag over het voorstel dat nu op tafel ligt.

“Dit is goed nieuws voor de chauffeurs en de reizigers”, zegt Van der Gaag. “Arriva heeft toegezegd dat ze iets gaan doen aan de torenhoge werkdruk waar chauffeurs in Twente mee kampen. Ze hebben nu amper tijd om te eten, naar het toilet te gaan of om even de benen te strekken. Arriva geeft aan dat de roosters van de chauffeurs worden aangepast. Daarmee lijkt een groot probleem opgelost.”

This post was last modified on 11 maart 2024 19:42

Share
Tags: BusStaking

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug