Staking busvervoer Twente van de baan na akkoord Arriva en bonden
De voor dinsdag aangekondigde staking in het busvervoer in de regio Twente gaat niet door. De vakbonden FNV en CNV hebben alsnog een akkoord bereikt met streekvervoerder Arriva over maatregelen om de werkdruk voor de buschauffeurs te verlagen. Het kort geding dat Arriva had aangespannen en dat maandagmiddag zou dienen, is daardoor nu ook van de baan.
Arriva nam het openbaar vervoer in deze regio eind vorig jaar over van Keolis en vervoert hier dagelijks ruim 30.000 mensen via bussen in onder meer Almelo, Enschede en Hengelo, en de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal.
Kuren en werkdruk
De start verliep echter stroef. Zo hadden de nieuwe elektrische bussen de nodige kuren, wat leidde tot uitval en vertragingen. Chauffeurs klaagden over de rij- en rusttijden en de werkdruk.
FNV en CNV stelden Arriva eerder een ultimatum, dat afgelopen dinsdag afliep. Omdat het vervoersbedrijf de eisen toen niet had ingewilligd, besloot FNV donderdag een staking aan te kondigen. CNV deed dat nog niet.
Arriva maakte vrijdag bekend dat er een akkoord was bereikt met de ondernemingsraad over onder meer de pauzes van de chauffeurs. De streekvervoerder besloot ook een kort geding aan te spannen, omdat een staking volgens Arriva gezien de situatie niet gerechtvaardigd was.
Overeenstemming
Afgelopen weekeinde bereikten de partijen overeenstemming over de twee punten die nog open stonden. Arriva geeft de chauffeurs eenmalig 200 euro om schoenen van te kopen en laat een alternatieve vorm van roosteren doorlopen voor tien chauffeurs die onder Keolis in Haaksbergen waren gevestigd. Volgens FNV-bestuurder Marijn van der Gaag is het voorstel “na zorgvuldige analyse door de vakbonden acceptabel bevonden”. De geplande acties zijn daarom opgeschort. De vakbondsleden stemmen dinsdag over het voorstel dat nu op tafel ligt.
“Dit is goed nieuws voor de chauffeurs en de reizigers”, zegt Van der Gaag. “Arriva heeft toegezegd dat ze iets gaan doen aan de torenhoge werkdruk waar chauffeurs in Twente mee kampen. Ze hebben nu amper tijd om te eten, naar het toilet te gaan of om even de benen te strekken. Arriva geeft aan dat de roosters van de chauffeurs worden aangepast. Daarmee lijkt een groot probleem opgelost.”
Maart 2025 de volgende staking?
Hopelijk wordt nu de boel gefixt. Dan is staken gelukkig niet meer nodig.
Mooi nieuws… Kennelijk heeft Arriva nog enig leervermogen en is de staking (althans) voorlopig NIET nodig om de boel gefixt te krijgen.
Bravo bonden.
Wat heeft Arriva veranderd tov Keolis (behalve die ébussen dan)?
Er is van alles misgegaan.
Arriva had de beloofde dienstregelingen waar te kunnen maken met te weinig personeel in de concessie de rijtijden veel strikter gemaakt. Dit leidt niet alleen tot uitval bij chauffeurs, maar ook tot uitval van bussen omdat de chauffeur nog niet is aangekomen. Dit heb ik helaas meer dan eens meegemaakt.
Ten tweede zijn e-bussen veel minder betrouwbaar dan de oude VDL’s. Ook wordt het langzamerhand wat beter blijft de accuduur en metname koude en warme situaties een probleem, waardoor met hartje winter en een warme zomer veel meer bussen gaan uitvallen. Ook de vele kinderziekten voeren de werkstress alleen maar op en die kinderziekten in de electrische bussen zijn opvallend groot. Zelfs tot deuren, die automatisch open gaan. De laatste tijd is niet goed werkende OV Chippalen in de bussen een opvallend verschijnsel. (Ook pakt deze regelmatig goed uit voor de reiziger).
Ten derde zijn er duidelijk te weinig bussen. 4 maanden in de concessie zie ik nog regelmatig dieselbussen uit Lelystad, achterhoek en Zuid Holland rond rijden. Ik denk dat deze bussen voorlopig niet uit het straatbeeld zullen verdwijnen.
Ik kan me levendig voorstellen dat de personeel heel het gedoe meer dan zat zijn en dus naar het stakingswapen wilde grijpen om de zaak te fixen. Uiteindelijk is Arriva gelukkig tot inkeer gekomen, waardoor deze stakingen (voorlopig althans) niet meer nodig zijn.
Ook de provincie Overijssel (eigenaar van 2 brakke concessies van EBS in de buurt van Deventer en RRReis Twente) en metname PvdA en SP gesteund door heel veel partijen zowel van linker en rechterzijde lijken zich steeds meer te bemoeien met het falend OV en willen dat de situatie in het OV snel verbeterd.
De Gewerkschaft Deutsche Lokomotivführer (GDL) mag leren van de Nederlandse vakbonden. Hier proberen ze stakingen te mijden waar het kan. In Duitsland zijn stakingen standaard bij onderhandelingen in het OV en doet men minder inzet om deze te voorkomen.
Ik ken de GDL situatie niet, maar de video’s van 50+ urige werkweken maken mij idd wel een boel zorgen. Voor de rest ben ik het er mee eens dat de FNV althans in dit geval behoorlijk terughoudend is geweest met hun stakingen. Ik had deze eerlijk gezegd eerder verwacht, zeker gezien het ernst van het conflict. – Verder denk ik ook dat in aanloop naar de geplande staking de Provinciale staten Arriva ook duidelijk heeft gemaakt dat het op die manier niet kan.
Zei ik toch.
Dinsdag om 10.30 uur werkoverleg.
Hier zal dan effe het bereikte akkoord aan de leden ter instemming worden voorgelegd.
Jet koffie/thee en een gebakje.
Nog wat regionale zoetsappige roddels. Beide van toepassing voor Overijssel en regio Twente.
GL-PvdA en NSC wilt dat provincies in het achterland, waar de concurrentie nauwelijks aanwezig is zelf een OV bedrijf kunnen oprichten.
https://www.ovpro.nl/bus/2024/03/13/gl-pvda-en-nsc-geef-provincies-mogelijkheid-ov-zelf-te-regelen/
—
Ander nieuwtje gaat over de toenemende defecte Lintjes op de Zutphen – Oldenzaal lijn. Arriva krijgt steeds meer te maken dat de Lintjes kapot gaan en wil nog 3 andere GTW’s van Groningen leasen en inzetten op deze lijn.
https://somda.nl/forum/26921/70/Ontwikkelingen-Arriva/
Eigenlijk zijn zoals de Lintjes op deze lijn gebruikt worden alsmede de leeftijd zijn deze treinstellen te licht voor intensief gebruik. Ook keolis heeft zijn Lintjes volledig opgestookt en uiteindelijk zijn brakke vloerdelen afgedekt met tapijten. Met 5 GTW’s kunnen ze theoretisch deze lijn kunnen rijden en met de Lintjes kunnen dan invallen als een trein voor onderhoud etc aan de zijkant staat. GTW is eigenlijk al zoveel beter materiaal dan een Lint.
—
Is ook al bekend dat de Zutphen – Hengelo niet voor 2027 ge-electrificeerd worden. Ik denk dat er uiteindelijk WINK treinen op deze lijn gaan rijden. Ten eerste kan deze trein onder draad rijden tussen Hengelo en Oldenzaal. Ten Tweede biedt de powerkast mogelijkheden om later iets anders dan diesel in te bouwen. De Almelo – Marienberg wordt wel ge-electrificeerd op kosten de provincie zelf.en de kosten schijnen vrij beperkt te zijn.
Wat ook nog nadelig werkt. Is dat de Noordelijke DMU’s veel minder kilometers mogen rijden. Dan de Lintjes. In Noord rijden de treinen veel minder kilometers dan de intensieve inzet tussen Zutphen en Oldenzaal. Misschien is dat ook een reden om te gaan wisselen met meerdere DMU Noord stellen om de kilometers te verdelen.
Wel klimaatticket van mijn belastinggeld!
En dan een plaatje van een bus van EBS in Salland 🙂