Staking op Belgisch spoor – gevolgen nog onbekend
20 dec 2024 14:38
De Belgische spoorwegvakbonden hebben een 24-uursstaking aangekondigd uit onvrede over pensioenen. Van 12 januari 22.00 uur tot 13 januari 22.00 uur wil het personeel bij zowel vervoerder NMBS als spoorbeheerder Infrabel het werk neerleggen.
Niet bekend of internationale treinen rijden
Wat de exacte gevolgen gaan zijn van de staking is nog niet bekend. De NMBS stelt uiterlijk vijf dagen vantevoren in beeld te hebben wat er wel en niet kan rijden. De Belgische spoorwegmaatschappij meldt op basis van het beschikbare personeel een alternatieve treindienst te willen opstellen. Of de Eurostars door België, de EuroCity Rotterdam Centraal – Brussel-Zuid en de Eurocity direct van Lelystad naar Brussel-Zuid kunnen rijden, is dus ook nog niet bekend.
Mikpunt van de vakbonden zijn de plannen van de regeringsonderhandelaars onder leiding van Bart De Wever om te sleutelen aan de pensioenvoorwaarden. “De plannen van de regeringsonderhandelaars zullen een grote impact hebben op de spoorpensioenen. Dat leeft enorm bij het spoorpersoneel”, zegt Günther Blauwens van ACOD Spoor.
Voor rijdend personeel dreigt hogere pensioenleeftijd
Volgens de vakbonden wordt onder meer gesproken over een hogere pensioenleeftijd voor rijdend personeel en over een andere berekening voor het pensioen, die leidt tot lagere pensioenen. Op 13 januari is er een grote actiedag over pensioenen in Brussel.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Als eerste blijf ik even weg van dit Belgisch arbeidsconflict.
Infrabel is de Belgische Prorail en mij lijkt als Infrabel staakt dat er geen spoorbeheer is en daarom er ook geen trein kan reizen. Ook als NS/NMBS voor de ECD en de EC gebruik maakt van werkwilligen en Nederlands personeel.
Het is wel goed dat de stakingsdag nu wel zolang van te voren bekend is en kunnen mensen maatregelen nemen, ook zal er ook veel mensen geen alternatief hebben dan de afspraak afzeggen.
De Eurocity Direct kan door NS personeel nog wel tussen Lelystad en Rotterdam rijden. De Eurocity vervalt wel compleet, ook tussen Breda en Rotterdam. Reizigers kunnen gebruikmaken van de Intercity Den Haag-Eindhoven die een paar minuten voor/achter de Eurocity rijdt. Als Infrabel staakt dan kunnen de Eurostar en Thalys ook niet rijden.
Het ligt eraan of er bij Infrabel net als bij Prorail een regel is dat er niet geschoven mag worden met de taken van medewerkers die gewoon aan het werk willen. Als dat wel kan, kunnen er op een deel van het spoornet waarschijnlijk wel treinen rijden.
Niet meer van toepassing, sinds een paar jaar is er een wet voor minimumdienstverlening die voor alle semi-overheid (parastatale) zoals NMBS en Infrabel geldt. https://www.standaard.be/cnt/dmf20230313_95788061
Dat klinkt als een stuk beschaving waar we hier nog wat kunnen leren. Toch, FNV? 😉
ECD bij Breda getrokken mat SNCB! Geluk voor de reiziger. En graag snel in-uitcheck palen NS te Essen, onder RSD. Is Luik al voorzien?
Twee zaken. Het is geen spoorstaking maar een algemene staking waarvoor de spoorvakbonden ook een stakingsaanzegging afgeven, zodat hun leden gedekt zijn als ze willen meestaken. Het is dus niet zeker welk deel van het personeel staakt, het kan zomaar een hele kleine groep zijn. In de Belgische media wordt vooral gewaarschuwd voor uitval van treinen gedurende de dag als de manifestatie in Brussel plaatsvindt.
Dan ten tweede, de NMBS wil niet een alternatieve treindienst opstellen, dat is een wettelijke plicht. Er rijden dus sowieso treinen, de vraag is inderdaad hoeveel. Maar als het NS/Eurostar personeel niet staakt is de kans groot dat de internationale treinen gewoon allemaal rijden (er is geen staking bij Infrabel waardoor het net plat ligt).
Wanneer er gestaakt wordt op en rondom het spoor dan doet Flixbus gouden zaken. Zelfs als er nog van enige dienstregeling sprake is.
Het lijkt dat België qua pensioenleeftijden tegen Frankrijk staat aan te lurken. Het vroeg met pensioen gaan kost de economie handenvol geld. De EU zou in actie moeten komen en voor elke bedrijfstak een redelijke pensioenleeftijd voor alle EU-landen voorschrijven.
Wat is vroeg?
– 55 jaar?
58 jaar?
61 jaar?
65 jaar is al oud!
De gepensioneerden kunnen dan hun pensioen en vermogen opmaken, goed voor de economie.
Je werkt(e) tenslotte om te leven.
Je leeft niet om te werken ( voor de winsten voor anderen).
Hilarisch. Half Europa en zeker Nederland is tegen de EU, tegen bemoeienis van de EU met zaken zoals de arbeidsmarkt en pensioenleeftijd, maar als het Nederland uitkomt moet Europa die luie Zuid-Europeanen dwingen langer te werken?
Lui? Groot gelijk, werken tot 60 en dan AOW plus partnertoeslag! En bonus voor doorwerkers tot 65.