Stakingen bij ProRail: vanaf woensdag 28 april hinder voor treinreizigers

Treinreizigers en vervoerders ondervinden van woensdag tot en met zaterdag naar verwachting zeer veel overlast vanwege acties van vakbond FNV Spoor.

UPDATE! De stakingen bij ProRail zijn vanaf donderdag van de baan. Donderdag, vrijdag en zaterdag kunnen de treinen dus gewoon rijden.

Staking laat aangekondigd

In tegenstelling tot leden van CNV Vakmensen en VHS Railprofessionals is FNV niet akkoord gegaan met het cao-eindbod van ProRail. FNV Spoor heeft vervolgens een ultimatum gesteld aan ProRail, maar de spoorbeheerder is daar niet op ingegaan. FNV Spoor heeft vrijdag 23 april aan ProRail laten weten dat er gebruik zal worden gemaakt van het recht tot actievoeren. Pas maandag 26 april heeft FNV Spoor aan ProRail bekend gemaakt om welke acties het gaat.

Acties tijdens de ochtendspits

“Dit zijn helaas acties die veel impact hebben op het treinverkeer” meldt de spoorbeheerder. Volgens FNV Spoor worden de acties van woensdag tot en met vrijdag van 06:00 uur tot 08:00 uur gevoerd. Het treinverkeer kan dan pas na die tijd worden opgestart en dat kost tijd, zegt ProRail. Daarom verwacht de spoorbeheerder dat het treinverkeer die drie dagen tot in ieder geval 10.00 uur ontregeld zal zijn.

In Nederland bedient ProRail de seinen en wissels vanaf dertien verkeersleidingsposten. De eerste drie actiedagen zijn de acties regionaal en wordt er niet gestaakt op alle verkeersleidingsposten. Doordat treinen veelal ook doorrijden naar andere regio’s, kan er ook hinder ontstaan op andere plekken. De eerste drie dagen wordt het werk neergelegd in de volgende regio’s:

  • Woensdag 28 april van 06:00 – 10:00 uur in de regio’s Utrecht, Amsterdam en Alkmaar;
  • Donderdag 29 april van 06:00 – 10:00 uur in de regio’s Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal;
  • Vrijdag 30 april van 06:00 – 10:00 uur in de regio’s Eindhoven, Maastricht, Arnhem, Zwolle en Groningen.

UPDATE: De genoemde stakingen in dit artikel gaan niet meer door. Alleen woensdag 28 april reden er geen treinen door de acties bij ProRail. Donderdag, vrijdag en zaterdag wordt er NIET gestaakt!

Geen treinverkeer 1 mei door landelijke staking

Zaterdag 1 mei volgt er een landelijke staking, en roept FNV het personeel op om overal het treinverkeer stil te leggen. Die actiedag start om 5:00 uur ‘s ochtends en loopt door tot zondagochtend 5:00 uur. Als die landelijke actie doorgaat, is er de hele dag in het hele land geen treinverkeer mogelijk, zegt ProRail.

Cao

Na maanden van gezamenlijk overleg tussen CNV Vakmensen, VHS Railprofessionals en FNV Spoor deed ProRail op 1 maart een eindbod richting de drie bonden. Leden van CNV en VHS stemden daarmee in. De achterban van FNV verwierp het bod. Er is onder meer onenigheid over de looptijd van de cao en het percentage loonsverhoging.

Het eindbod van ProRail loopt van 1 januari 2021 tot 1 juli 2023. In die periode wordt het salaris in drie stappen uiteindelijk met minimaal 5 procent verhoogd. Werknemers krijgen eenmalig een thuiswerkvergoeding van netto 250 euro. Daarnaast mogen ProRailers de wettelijk maximale toegestane honderd weken verlof sparen om bijvoorbeeld eerder te stoppen met werken of voor een tijdelijke loopbaanonderbreking. Daarnaast komt er een regeling waardoor ProRailers tot drie jaar eerder voor hun AOW-leeftijd kunnen stoppen.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 28 april 2021 17:40

Bekijk reacties

  • Nu actievoeren zal zorgen voor overvolle treinen aan de rand van de werkonderbrekingen. Dat zal weer zorgen voor een hoger risico op besmetting met het coronavirus onder reizigers, maar blijkbaar geven de ambtenaren van prorail daar niets om. Asociaal!

  • Hee FNV, een kale kip kan je niet plukken!
    Effectief 1 werkdag voor acties pas aankondigen is niet bepaald acceptabel natuurlijk. Als ik prorail was zou ik de rechter om uitspraak daarover vragen. Ik gok dat de FNV hiermee de fout in gegaan is.

    • Te hopen valt dat de acties geen noemenswaardige verstoring van de treindienst opleveren. Dan weten de communisten van het FNV dat hun rol ook daar is uitgespeeld.

        • Een strijd? Er heeft nog nooit een foto van vakbondsleden in de krant gestaan, waarbij onder lezers ook maar de minste illusie werd gewekt dat er winnaars op afgebeeld stonden. De keuze voor het lidmaatschap van een vakbond is per definitie een keuze voor armoede en lamlendigheid.

        • @Annemiek: Dan ben ik toch blij dat ik voor armoede en lamlendigheid heb gekozen, niets mis met personeel dat zich verenigd.

  • goed over nagedacht van de FNV er weer een klap in het gezicht voor de medewerkers in de zorg en de ziekenhuizen zo krijgen we corona wel onder controle

    • Eens, ik kon vanmorgen niet eens in het ziekenhuis komen omdat pro rail staakt. Ik moest toch komen dus extra kosten moeten maken.

  • NS en pro rail wederom bedankt vanwege de aangekondigde staking. Niet alleen vanwege de slechte service maar ook dat de reizigers wederom de dupe zijn. Zou een verjaardagscadeau krijgen en wij wilden met de trein naar de bestemming gaan. De kleine man die afhankelijk is van het openbaar vervoer is wederom de dupe. Weet best dat er een recht op staken is maar de laatste tijd is het gewone volk wederom de dupe.

    • De NS heeft hier niet zo heel veel mee te maken, als de treinen niet kunnen rijden omdat prorail niet aanwezig is, valt NS weinig te verwijten.

    • NS doet je dit niet aan hoor. Zij rijden alleen de treinen. ProRail beheert dat spoor waar NS op rijdt. Bel daar eens aan voor je weenfestijn.

      • De reiziger doet zaken met NS, niet met Prorail. NS valt te verwijten dat ze niet namens de reizigers hebben geëist (desnoods bij de rechter) dat Prorail zijn taak gewoon uitvoert. Prorail kan immers een staking onder deze omstandigheden op zijn minst proberen te laten verbieden op grond van de volksgezondheid. In plaats daarvan heeft NS zelfs een clausule in de regeling geld terug bij vertraging opgenomen, waardoor reizigers die schade ondervinden van een staking als deze niet eens recht hebben op terugbetaling van het vervoerbewijs.

        • Ja, als je op die manier gaat redeneren moet je de hele keten afgaan tot je bij de schoonmaker op de 11e verdieping terecht komt. Iedereen is er als de kippen bij om NS overal de schuld van te geven. Hier kan NS niks aan doen. Laat staan dat er meer vervoerders op het spoor actief zijn. Nee, met jouw argument koop je weinig. De gebruikelijke ‘schuld van NS’ retoriek van de grote meute. Erg vermoeiend.

        • @PJV
          Je moet dus juist niet de hele keten afgaan, maar bij wanprestatie gewoon aankloppen bij degene met wie je een overeenkomst hebt gesloten en dus niet bij een toeleverancier daarvan.

          Ik heb nog nooit een vervoersovereenkomst gesloten met de schoonmaker op de 11e verdieping. Jij wel?

  • Terwijl het spoorvervoer een enorme optater heeft gehad en nog jarenlang een fors imagoprobleem zal houden (zal het ooit écht weer helemaal goed komen?), gooien de mensen van ProRail er nog maar een schepje bovenop. Diverse mensen uit mijn vrienden-/kennissenkring die voorheen fervente ov-gebruikers waren, hebben afgelopen jaar hun rijbewijs gehaald en peinzen er niet meer over ooit nog structureel met de trein te reizen. En geef ze eens ongelijk; je bent letterlijk aan de goden overgeleverd. Als ik betere ogen had gehad, had ik het ook wel geweten. Maar helaas.

    • Martin, Juist omdat vervoer per spoor de komende tijd cruciaal is, is staken voor een goede, gezonde CAO belangrijk.

      • Hoe rianter de CAO, hoe meer werk via een flexconstructie wordt geregeld in plaats van via een vast arbeidscontract.

  • De FNV heeft nog steeds niet in de gaten dat de tijden zijn veranderd. Met hun asociale gedrag om het spoor plat te leggen om hun zin door te drijven, gooien ze ook hun eigen glazen in omdat de reizigers het gedrag van het spoor personeel zo zat zijn dat ze terecht de rug toe keren met als gevolg minder reizigers dus als gevolg minder inkomsten met als gevolg meer ontslagen! bij het spoor maar wel krokodillen tranen huilen bij de overheid ( lees de gedupeerden met deze actie ) die maar even de portemonee mag trekken om de gaten op te vullen met hun idiote gedrag die hierdoor ontstaan en wat dat betreft GEEN staatssteun naar deze mafkezen eerst maar orde op zaken stellen. Ik hoop dat Prorail EN de vervoerders naar de rechter stappen omdat het ook nogeens een gevaarlijke situatie word gecreeerd rond Corona ONVERANTWOORD

  • Het is jammer dat staken de enige manier is waarop vakbonden druk kunnen zetten. Ik vind het wel vrij onfatsoenlijk van de FNV dat ze het zo laat aankondigen en zo extreem doen, is er een reden dat ze het zo doen deze keer?

  • FNV is aan het uitsterven. Ze bestaan uit fossielen en zijn er voor de fossielen. Geen enkel besef en begrip voor de tijd waarin we leven. Denk dat menig werknemer alleen van de geboden arbeidsvoorwaarden van Prorail kan dromen.

    • Het valt mij op dat het steeds weer de FNV dwarsligger is om behaald onderhandelingsresultaat teniet te doen.
      Ik krijg hierdoor steeds sterker de indruk dat de FNV een bejaardenclub is geworden die nog ergens in de vorige eeuw leeft. Totaal geen besef van sterk veranderde arbeidsrelaties gedurende de laatste 20-30 jaar.

Share

Recent Posts

Trein naar Berlijn, vanaf € 10 met GoVolta: een betaalbare reiservaring

Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…

2 dagen terug

Denkend aan Zwitserland of liever Reizend naar Zwitserland?

Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…

2 dagen terug

Vakantie Zwitserland per trein? Tips en tricks

Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming…

3 dagen terug

Nieuw vervoersplan bij extreem winterweer moet ervoor zorgen dat deel van alle treinen kan blijven rijden

Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…

3 dagen terug

Bijna helft van alle IC Direct-treinen op HSL vertraagd door werkzaamheden en problemen op spoor

De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…

4 dagen terug

Reserveren verplicht voor de ICE Amsterdam – Frankfurt / Basel

Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…

5 dagen terug