fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Stakingen bij ProRail: vanaf woensdag 28 april hinder voor treinreizigers

Treinreizigers en vervoerders ondervinden van woensdag tot en met zaterdag naar verwachting zeer veel overlast vanwege acties van vakbond FNV Spoor.

UPDATE! De stakingen bij ProRail zijn vanaf donderdag van de baan. Donderdag, vrijdag en zaterdag kunnen de treinen dus gewoon rijden.

Staking laat aangekondigd

In tegenstelling tot leden van CNV Vakmensen en VHS Railprofessionals is FNV niet akkoord gegaan met het cao-eindbod van ProRail. FNV Spoor heeft vervolgens een ultimatum gesteld aan ProRail, maar de spoorbeheerder is daar niet op ingegaan. FNV Spoor heeft vrijdag 23 april aan ProRail laten weten dat er gebruik zal worden gemaakt van het recht tot actievoeren. Pas maandag 26 april heeft FNV Spoor aan ProRail bekend gemaakt om welke acties het gaat.

Acties tijdens de ochtendspits

“Dit zijn helaas acties die veel impact hebben op het treinverkeer” meldt de spoorbeheerder. Volgens FNV Spoor worden de acties van woensdag tot en met vrijdag van 06:00 uur tot 08:00 uur gevoerd. Het treinverkeer kan dan pas na die tijd worden opgestart en dat kost tijd, zegt ProRail. Daarom verwacht de spoorbeheerder dat het treinverkeer die drie dagen tot in ieder geval 10.00 uur ontregeld zal zijn.

In Nederland bedient ProRail de seinen en wissels vanaf dertien verkeersleidingsposten. De eerste drie actiedagen zijn de acties regionaal en wordt er niet gestaakt op alle verkeersleidingsposten. Doordat treinen veelal ook doorrijden naar andere regio’s, kan er ook hinder ontstaan op andere plekken. De eerste drie dagen wordt het werk neergelegd in de volgende regio’s:

  • Woensdag 28 april van 06:00 – 10:00 uur in de regio’s Utrecht, Amsterdam en Alkmaar;
  • Donderdag 29 april van 06:00 – 10:00 uur in de regio’s Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal;
  • Vrijdag 30 april van 06:00 – 10:00 uur in de regio’s Eindhoven, Maastricht, Arnhem, Zwolle en Groningen.

UPDATE: De genoemde stakingen in dit artikel gaan niet meer door. Alleen woensdag 28 april reden er geen treinen door de acties bij ProRail. Donderdag, vrijdag en zaterdag wordt er NIET gestaakt!

Geen treinverkeer 1 mei door landelijke staking

Zaterdag 1 mei volgt er een landelijke staking, en roept FNV het personeel op om overal het treinverkeer stil te leggen. Die actiedag start om 5:00 uur ‘s ochtends en loopt door tot zondagochtend 5:00 uur. Als die landelijke actie doorgaat, is er de hele dag in het hele land geen treinverkeer mogelijk, zegt ProRail.

Cao

Na maanden van gezamenlijk overleg tussen CNV Vakmensen, VHS Railprofessionals en FNV Spoor deed ProRail op 1 maart een eindbod richting de drie bonden. Leden van CNV en VHS stemden daarmee in. De achterban van FNV verwierp het bod. Er is onder meer onenigheid over de looptijd van de cao en het percentage loonsverhoging.

Het eindbod van ProRail loopt van 1 januari 2021 tot 1 juli 2023. In die periode wordt het salaris in drie stappen uiteindelijk met minimaal 5 procent verhoogd. Werknemers krijgen eenmalig een thuiswerkvergoeding van netto 250 euro. Daarnaast mogen ProRailers de wettelijk maximale toegestane honderd weken verlof sparen om bijvoorbeeld eerder te stoppen met werken of voor een tijdelijke loopbaanonderbreking. Daarnaast komt er een regeling waardoor ProRailers tot drie jaar eerder voor hun AOW-leeftijd kunnen stoppen.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
53 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
3 jaren geleden

Nu actievoeren zal zorgen voor overvolle treinen aan de rand van de werkonderbrekingen. Dat zal weer zorgen voor een hoger risico op besmetting met het coronavirus onder reizigers, maar blijkbaar geven de ambtenaren van prorail daar niets om. Asociaal!

N.
3 jaren geleden

Hee FNV, een kale kip kan je niet plukken!
Effectief 1 werkdag voor acties pas aankondigen is niet bepaald acceptabel natuurlijk. Als ik prorail was zou ik de rechter om uitspraak daarover vragen. Ik gok dat de FNV hiermee de fout in gegaan is.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  N.

Te hopen valt dat de acties geen noemenswaardige verstoring van de treindienst opleveren. Dan weten de communisten van het FNV dat hun rol ook daar is uitgespeeld.

Harrie Baken
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hahaha! Leve de bond! Leve de klassenstrijd!

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Harrie Baken

Een strijd? Er heeft nog nooit een foto van vakbondsleden in de krant gestaan, waarbij onder lezers ook maar de minste illusie werd gewekt dat er winnaars op afgebeeld stonden. De keuze voor het lidmaatschap van een vakbond is per definitie een keuze voor armoede en lamlendigheid.

Ricardo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Harrie Baken

@Annemiek: Dan ben ik toch blij dat ik voor armoede en lamlendigheid heb gekozen, niets mis met personeel dat zich verenigd.

rw
3 jaren geleden

goed over nagedacht van de FNV er weer een klap in het gezicht voor de medewerkers in de zorg en de ziekenhuizen zo krijgen we corona wel onder controle

Verona
3 jaren geleden
Antwoord aan  rw

Eens, ik kon vanmorgen niet eens in het ziekenhuis komen omdat pro rail staakt. Ik moest toch komen dus extra kosten moeten maken.

piegra1
3 jaren geleden

NS en pro rail wederom bedankt vanwege de aangekondigde staking. Niet alleen vanwege de slechte service maar ook dat de reizigers wederom de dupe zijn. Zou een verjaardagscadeau krijgen en wij wilden met de trein naar de bestemming gaan. De kleine man die afhankelijk is van het openbaar vervoer is wederom de dupe. Weet best dat er een recht op staken is maar de laatste tijd is het gewone volk wederom de dupe.

Jasper
3 jaren geleden
Antwoord aan  piegra1

De NS heeft hier niet zo heel veel mee te maken, als de treinen niet kunnen rijden omdat prorail niet aanwezig is, valt NS weinig te verwijten.

PJV
3 jaren geleden
Antwoord aan  piegra1

NS doet je dit niet aan hoor. Zij rijden alleen de treinen. ProRail beheert dat spoor waar NS op rijdt. Bel daar eens aan voor je weenfestijn.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  PJV

De reiziger doet zaken met NS, niet met Prorail. NS valt te verwijten dat ze niet namens de reizigers hebben geëist (desnoods bij de rechter) dat Prorail zijn taak gewoon uitvoert. Prorail kan immers een staking onder deze omstandigheden op zijn minst proberen te laten verbieden op grond van de volksgezondheid. In plaats daarvan heeft NS zelfs een clausule in de regeling geld terug bij vertraging opgenomen, waardoor reizigers die schade ondervinden van een staking als deze niet eens recht hebben op terugbetaling van het vervoerbewijs.

PJV
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Ja, als je op die manier gaat redeneren moet je de hele keten afgaan tot je bij de schoonmaker op de 11e verdieping terecht komt. Iedereen is er als de kippen bij om NS overal de schuld van te geven. Hier kan NS niks aan doen. Laat staan dat er meer vervoerders op het spoor actief zijn. Nee, met jouw argument koop je weinig. De gebruikelijke ‘schuld van NS’ retoriek van de grote meute. Erg vermoeiend.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

@PJV
Je moet dus juist niet de hele keten afgaan, maar bij wanprestatie gewoon aankloppen bij degene met wie je een overeenkomst hebt gesloten en dus niet bij een toeleverancier daarvan.

Ik heb nog nooit een vervoersovereenkomst gesloten met de schoonmaker op de 11e verdieping. Jij wel?

Martin
3 jaren geleden

Terwijl het spoorvervoer een enorme optater heeft gehad en nog jarenlang een fors imagoprobleem zal houden (zal het ooit écht weer helemaal goed komen?), gooien de mensen van ProRail er nog maar een schepje bovenop. Diverse mensen uit mijn vrienden-/kennissenkring die voorheen fervente ov-gebruikers waren, hebben afgelopen jaar hun rijbewijs gehaald en peinzen er niet meer over ooit nog structureel met de trein te reizen. En geef ze eens ongelijk; je bent letterlijk aan de goden overgeleverd. Als ik betere ogen had gehad, had ik het ook wel geweten. Maar helaas.

Frequente Reiziger
3 jaren geleden
Antwoord aan  Martin

Martin, Juist omdat vervoer per spoor de komende tijd cruciaal is, is staken voor een goede, gezonde CAO belangrijk.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Frequente Reiziger

Hoe rianter de CAO, hoe meer werk via een flexconstructie wordt geregeld in plaats van via een vast arbeidscontract.

Anoniem
3 jaren geleden

Trein 😭😭

Paul Lamote
3 jaren geleden

Gewoon de staatssteun stop zetten.

Edwin de Hond
3 jaren geleden

De FNV heeft nog steeds niet in de gaten dat de tijden zijn veranderd. Met hun asociale gedrag om het spoor plat te leggen om hun zin door te drijven, gooien ze ook hun eigen glazen in omdat de reizigers het gedrag van het spoor personeel zo zat zijn dat ze terecht de rug toe keren met als gevolg minder reizigers dus als gevolg minder inkomsten met als gevolg meer ontslagen! bij het spoor maar wel krokodillen tranen huilen bij de overheid ( lees de gedupeerden met deze actie ) die maar even de portemonee mag trekken om de gaten op te vullen met hun idiote gedrag die hierdoor ontstaan en wat dat betreft GEEN staatssteun naar deze mafkezen eerst maar orde op zaken stellen. Ik hoop dat Prorail EN de vervoerders naar de rechter stappen omdat het ook nogeens een gevaarlijke situatie word gecreeerd rond Corona ONVERANTWOORD

Ricardo
3 jaren geleden

Het is jammer dat staken de enige manier is waarop vakbonden druk kunnen zetten. Ik vind het wel vrij onfatsoenlijk van de FNV dat ze het zo laat aankondigen en zo extreem doen, is er een reden dat ze het zo doen deze keer?

Dirk
3 jaren geleden

FNV is aan het uitsterven. Ze bestaan uit fossielen en zijn er voor de fossielen. Geen enkel besef en begrip voor de tijd waarin we leven. Denk dat menig werknemer alleen van de geboden arbeidsvoorwaarden van Prorail kan dromen.

Stokbosveen
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dirk

Het valt mij op dat het steeds weer de FNV dwarsligger is om behaald onderhandelingsresultaat teniet te doen.
Ik krijg hierdoor steeds sterker de indruk dat de FNV een bejaardenclub is geworden die nog ergens in de vorige eeuw leeft. Totaal geen besef van sterk veranderde arbeidsrelaties gedurende de laatste 20-30 jaar.

Anoniem
3 jaren geleden

Op 28 april gaan de terassen weer open. Dan kunnen de stakers van de FNV gezellig een pilsje pakken en de zorg medewerkers thuis geen fut meer hebben om een blikje bier open te trekken?!!

Jan van Son
3 jaren geleden

Eindelijk, na 8 maanden onze kinderen en kleinkinderen niet gezien te hebben konden we eens met det trein bij hen op bezoek. We zijn namelijk sinds 10 dagen volledig gevaccineerd.een afspraak gemaakt voor Zaterdag 1 mei.
Al 8 maanden ook geen gebruik gemaakt van onze ov chipkaart. Dus een feestelijke dag. Maar wat besluit het NS personeel .slechts enkele dagen daarvoor :STAKEN,!! Hartelijk bedankt hoor!!
jan van Son 84 jaar,

Camille
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jan van Son

Helaas kan NS niks doen als ProRail weigert de treinen te begeleiden voor het geval van vertragingen en bijsturingen. NS wil wel rijden.

PJV
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jan van Son

NS doet dit niet, maar ProRail! Wanneer leren mensen eindelijk eens wat het verschil tussen die twee is???

Richard
3 jaren geleden

Heel veel reizigers gedupeerd.
Zo kort van tevoren.
Kan niks meer regelen.
Dit soort dingen kan mij mijn baan kosten, dankzij de haantjes van het FNV.

Baardstaart
3 jaren geleden

Helaas zijn de wachtrijen voor theorie examen voor auto ook meer dan een half jaar. Na de Corona crisis hebben we een verkeerscrisis.

Ik vrees dat het OV is net als de vakbonden een reliek is uit het verleden. Ik wacht totdat ik een Huawei zelfrijdende auto kan kopen om comfortabel en schoon te kunnen reizen zonder afhankelijk te zijn van overheids- en vakbondswanen. Ik denk als het OV zo doorgaat dat het passee is als de zelfstandig rijdende auto’s de weg op mogen en ik zie al een heleboel kansen voor betaalbaardere taxidiensten. Goedkope stroom kunnen we uit kernenergie krijgen.

Moet wel nageven dat de FNV niet vies is van tradities om op 1 mei te gaan staken. Sarc off.

jeroen
3 jaren geleden

Onverantwoord om in de huidige crisis een belangrijke NUTS voorziening plat te gooien. Snap dat personeel fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden wil, het is uitermate onfatsoelijk/associaal om de burger hier de dupe van te laten zijn. Andere vakbonden waren overigens wel accoord met het bod van prorail, dus wat FNV nu doet is buiten alle proporties.

Janneke 1
3 jaren geleden
Antwoord aan  jeroen

Volgens mij zijn de arbeidsvoorwaarden fatsoenlijk genoeg. Anders waren de leden van CNV en VHS toch ook niet akkoord gegaan. Daarnaast vind ik het gewoon laag dat ze op zaterdag 1 mei het hele land willen platleggen. Juist in de meivakantie als men weer eens sinds lange tijd een ,,niet noodzakelijk” reisje kan maken.

Thomas
3 jaren geleden

Ongelooflijk, zo vlak van tevoren. Ik ben het hele jaar nog niet met OV geweest (vanwege Corona), maar ik moet één hele belangrijke reis maken, op 1 mei. Ik heb zoveel dingen al geboekt, dit gaat me ook klauwen vol geld kosten als het niet door kan gaan. Ik zal altijd een vieze nasmaak houden van de FNV als dit doorgaat.

Erno-Berk
3 jaren geleden
Antwoord aan  Thomas

Bussen rijden als het goed is wel zaterdag, al is dat een pleister op de bloedende wond.

Wim van der Plaats
3 jaren geleden

Ik heb er totaal geen begrip voor voor deze acties.
Dit zal morgenochtend na de staking weer tot overvolle treinen leiden, wat niet goed is voor de corona. Kennelijk denkt het FNV daar niet over na.
Zij denken alleen maar aan zichzelf en niet aan de gedupeerde reizigers.
Dit is weer een extra stimulans om nog meer met de auto te gaan.
Dergelijke acties passen niet meer in deze tijd.

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Wim van der Plaats

FNV is een zichzelf overlevend reliek en links is niet meer intellectueel capabel om zelf na te denken. Lang in links gelooft, maar ik ben het geloof nu inmiddels echt kwijt. Ben zelf helaas geen keuze reiziger, maar ik zag onlangs op Youtube hoe goed het Huawei’s zelf rijdend auto systeem al is en dat geeft hoop.

Pietje Puk
3 jaren geleden

De hufters, het land is in crisis en het enige waar de heren aan denken is staken omdat ze niet met de alleszins redelijke CAO accoord gaan. Waarom spant ProRail geen kort geding aan om de staking te verbieden ?

Jeroen
3 jaren geleden

Als je loonsverhoging wil solliciteer dan naar een beter betaalde functie. Doe een deeltijdopleiding in plaats van avond aan avond voor de tv hangen.
Zo jammer dit…

Anna
3 jaren geleden

Eindelijk sinds december een keer weer naar school maar noodgedwongen weer online les omdat leerlingen nu niet naar school kunnen komen……. ben er echt verdrietig van

Ingenieur
3 jaren geleden

Op zich begrijpelijk dat men gaat staken, de salarissen liggen bij ProRail laag in vergelijking met wat men bij vergelijkbare bedrijven kan verdienen. Een argument om bij ProRail te werken is dat het een stabiele werkomgeving is.

Succes aan de stakers.

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ingenieur

De salarissen voor het lager personeel zijn bij ProRail torenhoog vergeleken met elders. En dat lagere personeel zit bij de FNV. Als ingenieur heb je bij ProRail niks te zoeken.

Edwin de Hond
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ingenieur

Ga eerst eens verdiepen in deze salarissen voor U onzin uitkraamt. Salarissen bij Prorail zijn bovengemiddeld net als bij NS.
Net als bij KLM steun van de overheid deze salarissen en extra s ( daar hoor je FNV niet over ) inleveren. Dit heet ordinair reizigertje pesten van FNV

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Edwin de Hond

De salarissen op het spoor zijn extreem genivelleerd. Lager personeel verdient daardoor op het spoor veel meer dan in het bedrijfsleven maar academici zoals ingenieurs minder dan in het bedrijfsleven. Daar staat wel tegenover dat hoger personeel in het bedrijfsleven gemiddeld flink meer uren maakt dan bij het spoor.

Ingenieur
3 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Brabo: Inderdaad. Als WO- en HBO-ingenieur kun je buiten ProRail beter terecht Vreemd dat er hier mensen het tegengestelde menen te kunnen beweren. Ik vraag me af met welke sector zij dat vergelijken.

Vriendelijke man
3 jaren geleden
Antwoord aan  Edwin de Hond

Edwin, Waarom doe je zo onvriendelijk en fel tegen je medeforummers? Ben je HR-functionaris bij ProRail die zich aangevallen voelt op de magere arbeidsvoorwaarden?

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ingenieur

Je zal maar een essentiële afspraak hebben en geen auto hebben. Op deze manier worden reizigers zwaar gedupeerd. Normaliter kondigen ze stakingen lang van te voren aan en nu zo plots, zodat de reizigers geen kans hebben gekregen een alternatief te regelen. Dit is dus knap asociaal. Enige remedie die gedupeerde reizigers hebben is het lidmaatschap van de bond op te zeggen, tenminste als ze nog lid zijn van dit reliek.

Anoniem
3 jaren geleden

Een staking op de eerste dag van de meivakantie? De tweede dag dus overvolle treinen en boten naar de waddeneilanden. Niet echt handig.

Hans
3 jaren geleden

Staken was in de 19de-eeuw een goed middel, het ging toen om wel of niet kunnen overleven van je salaris. Dat is nu niet aan de orde, het middel is dus buiten proportie.
Waar kan ik de kosten van autohuur declareren?

BigNub
3 jaren geleden
Antwoord aan  Hans

Als je ziet hoe de lonen in onze buurlanden de laatste 20 jaar omhoog zijn gegaan en hier redelijk hetzelfde bleven is het een kwestie van overleven.

Staken is van alle tijden en is een recht volgens de grondwet.

Dus niet klagen als het weer mensen niet uitkomt.
Zonder mensen die lid zijn van vakbond en durven te staken zouden werkgevers vrij spel hebben en alleen loonsverlagingen voor werkenden presenteren.

En verder hoor ik niemand klagen dat de politie ook deels aan het staken is en kleine verkeersovertredingen niet beboet terwijl die acties ervoor zorgen dat de schatkist minder gevuld wordt en de accijnsen en btw erdoor hoog blijft.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  BigNub

– De loonontwikkeling en koopkracht in Nederland houdt ongeveer gelijke tred met ons omliggende landen. Nederland kent na Luxemburg en Ierland het hoogste minimumloon in Europa.

– Staken is geen recht volgens de Grondwet. Het recht op vereniging wordt wel erkend (en beperkt) in de Grondwet.

– Branches waarin de vakbonden buiten de deur zijn gezet, kennen een gelijke of betere loonontwikkeling middels een ALV, in vergelijking met bedrijven waarin de nog cao’s worden afgesloten. In Nederland zijn uitsluitend verslechteringen van arbeidsvoorwaarden bekend met instemming van de vakbonden.

– Het saldo aan verkeersboetes voor kleine overtredingen is dermate klein, dat het nauwelijks invloed heeft op de rijksbegroting. Laat staan op accijnzen en btw.

– Het is hypocriet de (stakings-)acties van de politie af te keuren en gelijktijdig anderen te vertellen dat ze niet mogen klagen over stakingen.

lezer
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik zie dat niet alleen jouw uitval richting mij is verwijderd maar ook mijn inhoudelijke reactie op jouw bovenstaande bijdrage. Dat is jammer (vanwege de inhoud en de claims dat alles pais en vree is) maar ik respecteer de moderator. Uit respect reageer ik ook niet meer inhoudelijk op de bijdrage.

lezer
3 jaren geleden
Antwoord aan  BigNub

@Johan: vandaar dat werkgevers er alles om te doen is om het aanbod (voor jou 10 anderen) zo groot mogelijk te krijgen. 1) Oost Europese werknemers die nergens meer over zeuren, ook niet over Polen-hotels en ander misbruik. 2) expats binnenhalen, al dan niet met (oneerlijke) belastingvoordelen. 3) arbeidsparticipatie bevorderen, dus gezinnen fiscaal sturen om beiden te werken 4) de enige win-win: onderwijs, liefst via de staat en de belasting-pot, zodat ook bij hoger opgeleiden geldt: voor jou 10 anderen.