Strijd om ov-ticketverkoop: ‘oneerlijke concurrentie door NS’

NS misbruikt haar dominante positie in de ov-ticketverkoop en benadeelt concurrenten. Dat stellen meerdere aanbieders van mobiliteitskaarten en -apps, die zich hebben verenigd in een beroepsprocedure. Ze eisen gelijke voorwaarden en willen dat NS hun dezelfde tarieven biedt als hun eigen verkoopkanalen.

Volgens de mobiliteitsaanbieders leidt eerlijke toegang tot NS-tarieven tot lagere treinkaartprijzen en meer treinreizigers. Woensdag buigt het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) zich over de zaak. Onder de bedrijven die naar de rechter stappen, bevinden zich MobilityMixx, Tranzer, Shuttel en Xximo. Dankzij deze partijen kan bijvoorbeeld 9292-tickets verkopen aan reizigers. “Wij kunnen als externe partijen veel efficiënter werken dan de NS, maar dan moeten we wel een eerlijke kans krijgen,” zegt Roeland Cuijpers namens de vereniging.

Wat is de inzet van de procedure?

De bedrijven bieden naast treinkaartjes ook diensten zoals deelfietsen en deelauto’s aan. Dit concept wordt Mobility as a Service (MaaS) genoemd. NS biedt dergelijke diensten inmiddels ook aan, maar volgens de mobiliteitsaanbieders krijgen zij niet dezelfde toegang tot NS-tarieven. “NS wordt door de staat gefinancierd en heeft tegelijkertijd toegang tot kortingen die wij niet krijgen,” stelt Cuijpers. “Wij vragen simpelweg om dezelfde tarieven en voorwaarden en een eerlijk speelveld.”

Het bezwaar is gericht tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat de concessie aan NS heeft verstrekt. De concessie bevat wel een bepaling dat andere partijen tickets mogen verkopen, maar naar oordeel van de bedrijven resulteert dat niet in een gelijk speelveld. 

Geen volledige garantie op eerlijke concurrentie

NS is belanghebbende in de zaak, maar wil niet vooruitlopen op de zitting. Wel verwijst het spoorbedrijf naar een ACM-rapport uit 2023, waarin wordt gesteld dat het beleid van NS in de basis geschikt is om een gelijk speelveld te waarborgen.

De mobiliteitsaanbieders wijzen op kanttekeningen die de ACM zelf plaatst. De waakhond concludeerde dat aanpassingen nodig zijn om daadwerkelijk een gelijk speelveld te realiseren. Bovendien heeft de ACM niet onderzocht of de feitelijke tarieven en kortingen van NS op dit moment resulteren in eerlijke concurrentie. ACM adviseerde in 2015 al dat regulering nodig is.

Gevolgen voor reizigers

Als de rechter de mobiliteitsaanbieders in het gelijk stelt, kan dit volgens deze bedrijven leiden tot lagere prijzen voor treinkaartjes en meer keuzemogelijkheden voor reizigers. Een ander mogelijk effect is dat NS efficiënter moet werken, wat kan bijdragen aan kostenbesparingen.

Bindende uitspraak

De uitspraak van het CBb wordt over twaalf weken verwacht en zal bindend zijn, er is dus geen mogelijkheid tot hoger beroep.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 5 maart 2025 17:01

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug