TCS debuteert op het Belgische spoor met testtrein voor European Sleeper

Met nog een week te gaan voordat European Sleeper van start gaat, debuteerde vervoerder Train Charter Services woensdag op het Belgische spoor met een speciale trein tussen Denderleeuw en Amsterdam.

TCS is de vervoerder van dienst bij de European Sleeper-ritten. Deze slaaptrein verbindt drie dagen per week Brussel en Berlijn met elkaar via o.a. Rotterdam en Amsterdam, met vanaf 2024 een langere verbinding tot het Tsjechische Praag. Op 25 mei vertrekt de eerste slaaptrein.

De trein in Liedekerke (BE). Foto: Flickr/Wim De Ridder

Bijzondere gast

Om goed voorbereid op pad te gaan, reed TCS woensdag al een rit tussen Amsterdam, Brussel en het iets minder grote Denderleeuw. In Denderleeuw wordt de slaaptrein straks gestald als hij in Brussel is aangekomen. Voor de testrit gebruikte het Nederlandse bedrijf een locomotief van goederenvervoerder Lineas en vier Dinner Train-rijtuigen. Het rijdende restaurant is een bijzondere gast bij onze zuiderburen.

In tegenstelling tot Nederland, waar het spoorverkeer sinds 1990 is geliberaliseerd en vervoerders als Arriva en Keolis de nevenlijnen bedienen, is er in België weinig concurrentie te bespeuren. Sinds 2002 krijgt de NMBS concurrentie in het goederenvervoer, maar in het reizigersverkeer krijgt de nationale spoorvervoerder nog minstens tien jaar het treinnetwerk gegund. Wel verlengt de drielandentrein (Maastricht-Aken) eind dit jaar naar Luik en heeft TCS de vergunning gekregen om European Sleeper te gaan rijden.

This post was last modified on 19 mei 2023 11:22

Bekijk reacties

  • Met zoveel warme woorden moet het wel gaan lukken. Gisteren, 17-5-2023, nog een passend onderwerp in Nieuwsuur.

    Tijd voor een nachttrein naar andere bestemmingen. Zoals Milaan-Venetië of Barcelona.
    Met HST slaaptreinen zou het bereik nog flink groter kunnen zijn, als het spoor 's nachts tenminste beschikbaar zou zijn :)

    • TCS heeft aangegeven zich te willen richten op uitbreiding naar Oost-Europa en niet naar het zuiden omdat bestemmingen in het zuiden gezien infra- en personeelskosten niet rendabel te maken zijn.

        • Voorbij Warschau wordt het moeilijk.
          Begin van de eeuw zag je nog een Moskva express gereed voor vertrek op Amsterdam Centraal

        • Als het een beetje loopt kan men via DE ook wel wat opzetten naar de Balkan en wellicht via de achterdeur naar Italië.
          Ooit ben ik naar Athene gereisd, twee nachten aan boord :) Een leuke trip met een buitengewoon vriendelijke griekse medereiziger. Twee vervelende NL types verkasten gelukkig snel naar een andere coupé.

          Vertrek uit Köln, ik weet niet meer precies hoe de route was. Joegoslavië bestond nog. We zullen door Slovenië gegaan zijn. Dat is net zo ver als naar Venetië.

        • Ik denk dat je in eerste instantie moet denken aan Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, etc.

        • @Dries, opgestapt in Dortmund, vanaf Arnhem. Ja een hele belvenis. Met een waterfles naar de kraan op het perron, weer instappen & je een weg banen door de koffers & wat dies meer zij naar je eigen coupé.

      • Moet de Zeeuw Frans den Hollander, destijds de vader van de TEE, uit zijn graf opstaan? Ik worstel maar kom boven!

        • Die had niks met toeristen maar alleen wat met zakenmensen die de hoofdprijs in de eerste klas betaalden.

        • @Brabo
          Kwaliteitsvervoer kost nu eenmaal geld. Met alleen maar Kruidvat-achtige kaartjes kun je geen hoogwaardige internationale treinen laten rijden.
          Overigens kwamen later aan de TEE naar Parijs ook tweede klas rijtuigen.
          In de CityNightLine was uiteenlopend comfort.

        • @bert sitters
          We zitten niet te wachten op elite vervoer voor de happy few

        • Door alle vernieuwingen komt er volgend jaar veel materieel vrij. Wellicht kan FlixTrain deze ouwe meuk inzetten voor het Kruidvat-kaartjespubliek en andere anonieme koopjesjagers.

  • De drielanden trein die genoemd wordt , rijdt straks "gewoon" onder de vlag van de NMBS

    • Voorlopig rijdt er niets. Arriva is niet eens in staat om tussen Heerlen en Aachen te pendelen.

      • @Brabo @Bert en @Abel

        Lijkt wel een Stadler (fabrikant van de treinen) probleem, want er zijn ook regelmatig problemen met de Flirtjes tussen Bad Bentheim en Hengelo OV. Uitval en bus vervangende treindiensten vanwege uitval. De treinen van Hengelo naar Duitsland worden gereden door Keolis Nederland en Keolis Deutschland aka Eurobahn.

        In beide gevallen wordt er gereden met Stadler Flirt 3 treinen. Zover ik weet zijn de diesel Talentjes tussen Enschede - Dordtmund en Munster een stuk betrouwbaarder. Overigens zijn de enkel voltige Flirtjes wel zeer betrouwbaar en goed.

  • Denderleeuw was ooit de vertrekplaats van autoslaaptreinen in België. Er is daar een groot emplacement om treinen op te stellen

  • De Dinner Train is hiermee alweer voor de 2e keer in België. In juni 2022 was de trein in Zeeuws-Vlaanderen te zien en moesten de rijtuigen uiteraard door België om daar te komen.

    • Getrokken over het goederenspoor? Is er nog ergens een peronnetje in Zeeuws-Vlaanderen? Of heeft DOW een eigen station?

  • In China rijden hogesnelheidstreinen nachttreinen van Guangzhou naar Beijing in
    10 uur. Dit is afstand meer dan 2000 km
    De afstand van Amsterdam- Barcelona zou
    In 12 uur kunnen worden afgelegd. De Chinese
    nachttreinen rijden maximaal 250 km. per uur
    Frankrijk moet wel de regels aanpassen zoals
    's nachtso

    • Zon-Thalys doet er 7 uur over om in Marseille te geraken. Met drie uur erbij zou je Barcelona moeten kunnen zijn. Die beter 's nacht gaa maar er zijn geen slaap-TGVs geloof ik.
      Amsterdam- Barcelona zal vooralsnog met een overstop moeten. Eerste Brussel en dan nog ergens bij Parijs. Een Brussel - Barcelona zou al een hele winst zijn.
      Ook goed voor een gewone nacht-trein.
      Maar ja, materieel en capaciteit?

      • Herstel:
        Zon-Thalys doet er 7 uur over om in Marseille te geraken, vanuit NL. Met drie uur erbij zou je in Barcelona moeten kunnen zijn. Die eigenlijk beter 'snacht zou gaan maar er zijn geen slaap-TGVs geloof ik.
        Amsterdam-Barcelona zal vooralsnog met een overstap moeten. Eerste in Brussel en dan nog ergens bij Parijs. Een Brussel–Barcelona 1 of 2 x per dag zou al een hele winst zijn.

        Ook een mooi traject goed voor een gewone nachttrein.
        Maar ja, materieel en capaciteit?

        • Dat er geen ontwerpen van een nacht TGV
          bestaan dat zou wel kunnen kloppen.
          Talgo schijnt wel ontwerpen te hebben
          voor nacht hogesnelheidstrein.
          Deze nachttreinen zouden makkelijk van Amsterdam naar Madrid,Alicante en nog veel meer steden kunnen bereiken.

        • eend, het is allemaal al eens voorbij gekomen in discussie. Slaap TGVs of dubbeldekker slapers, al dan niet TGV, veel éénpersoons cabines met werktafeltje en eigen sanitair, vermoedelijk lastig maar te doen. De oude duplexen kunnen experimenteel wel zo omgebouwd worden.

        • Als tussen Montpellier en Perpignan ook HSL komt, dan moet Amsterdam - Barcelona in acht uur kunnen lukken.
          Op Marne-la-Vallée kan een extra perron komen voor meer treinen langs Parijs naar het zuiden.

          Volgend jaar komt er voor de Olympische Spelen in Parijs een grote instroom van nieuwe TGV's. Oudere series kunnen dan omgebouwd worden.

        • Moeten die nieuwe TGVs nog voor zomer '24 geleverd en getest worden?
          Notre Dame moet ook nog gereed zijn voor die tijd. Wat een drukte daar in Frankrijk.

  • Fantastisch ! Een nieuwe verbinding in de nacht. Dit moet lukken en ik zal er zeker gebruik van maken !
    @petervanoverschie149

  • Fantastisch ! Een nieuwe verbinding in de nacht. Dit moet lukken en ik zal er zeker gebruik van maken !
    @petervanoverschie149

  • Voor zover ik weet, ging het hier om een speciale rit om de licentie voor TCS om in België te mogen rijden, te vieren. Met de standaard Dinner-rijtuigen kan je geen echte testrit doen die gelijkwaardig hoort te zijn aan de gebruikte hoeveelheid rijtuigen voor de slaaptrein.

    Je zou kunnen spreken van een vroege proef. Maar de echte testtrein heeft vanmorgen gereden.

  • Ooit, in februari 1978 een groepsreis naar Athene gemaakt; een railhobbyreis van de NVBS.
    Met de nachttrein naar Munchen en aansluitend met de "Athinai Express" via Villach-Jesenice en Ljubljana (slovenie) naar Zagreb en Belgrado vanwaar het nachttraject begon. Belgrado-Skopje-Thessaloniki om tenslotte Athene te bereiken. Ik weet nog dat de diesellok op het traject Thessaloniki-Athene de geest gaf en wij lang moesten wachten op een vervangende lokomotief. De terugreis verliep zonder problemen.

Share

Recent Posts

Van Berlijn tot Graubünden: Lastminute treinreizen tijdens de herfstvakantie

Oktober is (bijna) aangebroken, de bladeren kleuren warm oranje en rood, en je hebt plotseling…

5 dagen terug

Comfortabel of niet: lang leve de nachttrein!

Met de nachttrein op vakantie. Steeds meer mensen proberen het. Karolien van Wijk is inmiddels…

5 dagen terug

Stichting Hondekop lonkt naar pendeltrein Spoorwegmuseum en doet aanvraag bij ACM

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een bijzondere open access-aanvraag gekregen: Stichting Hondekop wil…

5 dagen terug

Heijnen: NS moet spitsheffing opnieuw overwegen

De NS moet de omstreden spitsheffing opnieuw overwegen en bovendien met alternatieven komen, zegt demissionair…

1 week terug

NS zwicht voor Kamer en zwakt spitstoeslag af naar maximaal 2,50 euro

Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…

1 week terug

Reizigers positief over ervaringen met NS-personeel, minder tevredenheid over hygiëne in treinen

Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…

1 week terug