Tijdige start trein van Coevorden naar Duitsland hang af van toelating materieel
17 jan 2025 13:04
Een tijdige start van de nieuwe treinverbinding van de Bentheimer Eisenbahn tussen Coevorden en Bad Bentheim in Duitsland lijkt aan te komen op de toestemmingsprocedure van het materieel. Bentheimer Eisenbahn rijdt met treinen die geen toestemming hebben voor het Nederlandse spoor en het is nog niet duidelijk welke procedure gevolgd moet worden om de treinen toe te laten.
Vanaf december 2026 moeten tussen Coevorden in Nederland en Rheine in Duitsland passagierstreinen gaan rijden. Maar of die datum gehaald wordt, lijkt steeds meer af te gaan hangen van de toelating van de treinen op het Nederlandse spoor. Uit antwoorden van staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer op Kamervragen van Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Eline Vedder (CDA) blijkt dat er nog geen toestemming is aangevraagd en dat ook nog niet duidelijk is welke procedure hiervoor gevolgd moet worden.
Provincie Drenthe vreest vertraging
De Kamervragen volgden na een brandbrief van de provincie Drenthe aan de staatssecretaris waarin de provincie de vrees uitte dat de start van de trein vertraging kan oplopen door het ontbreken van toestemming. Om de trein vanuit Bad Bentheim door te trekken naar Coevorden moet er 500 meter over Nederlands spoor worden gereden. Maar, ook al gaat het over een klein stukje spoor, de treinen moeten wel toestemming hebben voor het rijden op het Nederlandse spoor. Volgens Jansen kan vervoerder Bentheimer Eisenbahn een aanvraag indienen bij het Europese Spoorwegbureau (ERA) om het materieel toegelaten te laten krijgen op het Nederlandse spoor. Dit duurt lang, een termijn wordt niet genoemd, maar dan mag de trein overal in Nederland over het spoor.
Er kan ook een kortere procedure gevolgd worden waarbij de Inspectie Leefomgeving en Transport toestemming geeft voor alleen het stukje spoor tussen de Duitse grens en Coevorden. Deze procedure is sneller maar heeft als nadeel dat de trein dan niet verder Nederland in kan en dus in de toekomst niet van Coevorden naar Emmen mag rijden.
Besluit in februari
Volgens Jansen vindt er momenteel overleg plaats tussen alle betrokken partijen over de toelating van de treinen en moet er in februari een besluit worden genomen over welke procedure gevolgd wordt omdat eind februari het besluit moet vallen of het project wel of niet door kan gaan.
Het project heeft de naam Emmen-Rheine gekregen, maar het plan is vooralsnog dat de treinen alleen tussen Coevorden en Rheine rijden. Reizigers over de Vechtdallijn vanuit Emmen kunnen dan in Coevorden overstappen om zo Duitsland in te reizen. Momenteel rijdt de Bentheimer Eisenbahn tussen Rheine en Bad Bentheim. Vanaf Bad Bentheim naar Coevorden is het nog dertig kilometer over wat nu nog goederenspoor is.
Project kost 65 miljoen euro
De provincie Drenthe noemt de verbinding fase 0 van de Nedersaksenlijn omdat de verbinding de schakel is met de Duitse regio Nedersaksen. De spoorverbinding kost in totaal 65 miljoen euro waarvan de provincie Drenthe ruim tien miljoen euro betaalt en het Rijk 20 miljoen, de rest hoesten de Duitse partijen op.
(c) Treinreiziger.nl
Vrij verkeer van goederen en diensten, … behalve als je het in je hoofd haalt om met een trein over een binnengrens van de EU te willen rijden.
Eens. Maar tegelijk rijd je wel een fysiek ander netwerk in, met andere beveiliging en bovenleidingspanning. Maar volgens mij is een vergunning om op zicht dat stukje te rijden niet heel ingewikkeld. Maar hij moet natuurlijk wel worden aangevraagd!
Hiervoor zijn oude Lint41 treinen aangeschaft, dieseltreinen dus. Dezelfde treinen die ook op Almelo-Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden. Dus geen bovenleiding, en ook de beveiliging zal met een goed functionerende ATB geen probleem zijn.
Het zijn niet helemaal dezelfde treinen. In Nederland hebben we LINT41H treinen, waarbij de H voor Holland staat, en het verschil voornamelijk de vloerhoogte is. En hier gaat het om de LINT41 versie. Ik weet niet of er nog meer dingen meespelen. Maar ik kan me indenken dat dit een aparte toelating nodig heeft, en ook natuurlijk ATB voor die ene paar-honderd meter.
Als vloerhoogte het probleem is zou je het perron of een deel van het perron waar de Betheimer Eisenbahn Express rijdt kunnen verlagen dat deze trein een gelijkperronse instap heeft. Ook met het experiment met lightrail (NS/HTM) tussen Gouda-Alphen a/d Rijn hebben ze dit ook gedaan.
https://en.treinposities.nl/foto/216409
Maar ik denk dat de problemen ook elders zijn…
Momenteel rijdt de Bentheimer Eisenbahn tussen Rheine en Bad Bentheim. Vanaf Bad Bentheim naar Coevorden is het nog dertig kilometer over wat nu nog goederenspoor is. Einde citaat. Dat moet zijn “Momenteel rijdt de Bentheimer Eisenbahn tussen Neuenhaus en Bad Bentheim. Van Neuenhaus naar Coevorden is het nog dertig kilometer over wat nu nog goederenspoor is.”
Stimmt wass Sie sagen. Rheine wordt helemaal niet door de BE bediend. Redactie, graag wat zorgvuldiger zijn met de informatie, dank u.
Ik voel al weer een eindeloze vertraging aankomen.
Ben benieuwd hoeveel reizigers deze trein gaat trekken? Ik vrees dat het hoofdzakelijk vervoer van warme lucht is. Momenteel rijdt er een vage belbus vanuit Coevorden de Duitse grens over en om de trein rendabel te maken moeten er toch wel ieder uur minstens 20 passagiers de grens oversteken. De RB61 tussen Hengelo en Bad Bentheim haalt dat vaak al niet eens en ik verwacht dat deze trein met vrijwel niemand de grens oversteekt, omdat je eigenlijk van niets naar nergens rijdt. Beetje verspilling van de publieke middelen in mijn ogen.
Het station in Emlichheim zal nog wel wat reizigers trekken richting Nordhorn. Maar vervoer de grens over zal qua reizigersvraag vrees ik een probleem zijn. Dat is toch een beetje van niets naar nergens.
Emmen – Rheine klinkt wel als een zinvolle verbinding als je in die regio woont. Nu moet je omreizen via Zwolle. En het spoor ligt er al!
Dan ga je met de auto van Emmen naar Meppen en vandaar ben je in de kortste keren in Rheine met de trein.
De grootste missing link is gewoon een snelle en frequente busverbinding tussen Emmen en Meppen waarbij in Meppen goed wordt aangesloten op de RE15 richting Rheine en Münster.
Volgens mij is er vanaf het begin van de jaren negentig geprobeerd een rechtstreekse busdienst te onderhouden tussen Emmen en Meppen. Daarvoor was er wel een verbinding met een overstap, waarbij reizigers met de DVM naar de grens bij Zwartemeer reden, de grens passeerden en dan overstapten op een Duitse bus. Het eerste rechtstreekse initiatief was lijn 60. Het is nooit een succes geworden. Tot een paar jaar geleden reed er een taxibusje nog redelijk frequent. Daar zat vrijwel nooit iemand in.
Ik ga meerdere keren met de trein vanaf Meppen. Met de auto naar Meppen vanaf Emmen. Die busdienst was totaal niet aantrekkelijk. De eerste bus ging te laat in de ochtend en de laatste te vroeg in de avond. Was totaal ongeschikt voor een overstap verbinding naar/van de trein. Alleen geschikt om te winkelen in Emmen of Meppen.
Je zegt het zelf, “met de auto”
Mijn vriend Cor woont in Coevorden!!
En waar woon jij?
Zelf woon ik in Emmen en ik zal zeker regelmatig een uitstapje naar Bad Bentheim gaan maken.
Dat kasteel heb je na een uurtje wel gezien. En in het centrum daar kun je een kanon afschieten.
Je kan, mocht je uitgekeken zijn op Bad Bentheim ook prima met een overstap te Bad Bentheim verder reizen in Duitsland. En als de politiek geen roet in het eten gooit kun je ook gebruik maken van het Deutschland ticket in deze trein. En misschien zie je onderweg nog een exemplaar van de iconische “Rode Eland”.
Leuk, kan nu ook al via Hardenberg, Almelo en Hengelo.
Dat moet toch geen probleem zijn gezien Coevorden dicht bij de Duitse grens ligt ?
Ook al deelt deze trein amper 400 meter het spoor met de Blauwnet treinen, men zal toch minimaal moeten nagaan of de trein goed gedetecteerd wordt door de beveiliging op dit stuk.
Dat is toch treurigheid? – Of het detectiesysteem een gevaarte van 40 meter lang en 60 ton zwaar opmerkt zou een onnozele vraag moeten zijn.
De clou is dat er een enkelspoors brug ligt waar zowel de Blauwnet treinen als de treinen van Bentheimer Eisenbahn overheen moet. Dus een strikt gescheiden spoor voor de Duitse trein is helaas niet mogelijk. Wel zou je aan creatieve oplossingen kunnen denken om een speciaal perron voor de Bentheimer Eisenbahn te maken en als deze trein tussen het perron en het spoor naar Bad Bentheim is alleseinen voor Blauwnet/NL treinen op rood zetten totdat het spoor weer vrij is. Als de trein een lagere instap heeft dan de Nederlandse treinen (Lintjes) zou er sowieso een aangepast perron nodig zijn. Zolang de Bentheimer Eisenbahn niet naar Emmen gaat moet een creatieve oplossing toch wel mogelijk zijn. Lijkt me.
Een ander punt van zorg is de oude draaibrug (in de buurt van de Monierweg / Robertweg) op die lijn, die al lange tijd niet in gebruik is geweest. Deze brug is inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar die aansluit op de richting Hardenberg en niet Coevorden voor het goederenverkeer op de spoorlijn Coevorden – Bad Bentheim.
Er zijn kennelijk twee procedures mogelijk, een simpele en een volledige. Zijn die procedures zo duur of sluiten ze elkaar uit? Je kunt toch beginnen met de simpele en dan kun je rijden en vervolgens de volledige?!
Dat lijkt mij inderdaad de oplossing. In eerste instantie wil men toch alleen maar tussen Coevorden en Duitsland rijden. Emmen komt pas later in beeld. Wel weer typisch Nederland dat we over 500 meter spoor heel erg moeilijk gaan doen.
Hoe komt het dat de procedure niet al lang gestart is?
Dat is toch een van de eerste dingen waar je aan denkt: “Hoe krijgen we het Duitse materieel in Nederland?6
Ach ja, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. Kijk naar de drielandentrein in Limburg. Grensoverschrijdend spoorvervoer blijft gewoon een bureaucratische ramp, ook binnen de EU. Doorgeschoten veiligheidscultuur.
Erfenis uit het verleden. Ieder land eigen systemen en stroomsterkte.
Het gaat hier om een trein op diesel die een paar honderd meter op Nederlands grondgebied rijdt. Zo moeilijk hoeft het toch allemaal niet te zijn. Koppel dan in Coevorden het aankomstspoor volledig los van het binnenlandse net.
De hobbyisten willen Coevorden niet als eindpunt, waar willendat deze trein wordt doorgetrokken naar Emmen. Het gaat daar druk worden op her spoor als ook de Nedersaksenlijn erover moet.
Wat je ook kunt vinden van grensoverschrijdend spoorvervoer wat betreft bureaucratie en verschillende systemen, je krijgt er wel vaak extra subsidie voor vanuit Brussel. En dat maakt het wel weer interessanter.
Ay, kennelijk heb ik weer iets heel fouts gezegd, gezien de minnetjes. Wat kost het wel niet voor die drie mensen per uur die van Bentheim naar Coevorden willen (of andersom)? Met de taxi is goedkoper. Wees reëel, deze verbinding is een totaal onnodige subsidiesluper; er rijdt momenteel nog niet eens een zelfbedruipende bus op die route. Leuk hobbyprojectje voor de provincie.
Dit soort grensboemeltjes blijft gerommel in de marge.
Naar Rheine gaat niet, of je moet op station Bad Bentheim al weer keren.
Overigens is Rheine verre van een wereldstad. De Markt is wel aardig, maar of dit hordes bezoekers gaat brengen?
De meeste mensen reizigers uit Coevorden zullen nog naar Nordhorn gaan.
Even de knuppel in het hoenderhok.Leg gewoon op dat oude spoortje een fietspad aan. Net als op het Belse lijntje
Het betreft de laatste kilometer vanaf Europark naar het station in Coevorden. De rest van de spoorlijn wordt gewoon gebruikt voor goederentreinen van/naar Scandinavië en Italië. Er is zelfs vrij recent nog flink in geïnvesteerd in de Euroterminal. Als je dat spoor zou sluiten, hoeft er geen fietspad te worden aangelegd. Dat ligt al parallel aan het spoor of op betere plekken.
En als je al een spoor aanlegt naar Entlichheim is het ook mooi dat je die lijn ook doortrekt naar een ander eindpunt en dat is in dit geval Coevorden. Alleen denk ik wel dat de oude draaibrug het grootste probleem is, die genomen moet worden. En ook de seinsystemen. Voor de rest is de Lint gewoon diesel, dus er moet alleen gekeken worden naar een oplossing van het sein systeem op de laatste kilometer.
Doortrekken naar Emlichheim betekent dat er een derde treinen moet gaan rijden daar een langdurige keerijd zou krijgen. Die trein kan in die tijd naar Coevorden op en neer dus de extra kosten van doorrijden naar Coevorden zijn heel beperkt.
Wat die knuppel in dat hoenderhoek: zie dan liecer af van PHS en ERTMS, beide totaal overbodig en dat bespaart 100 keer zoveel.