Foto: Stefan Verkerk Fotografie
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn “de zoveelste tegenslag” voor de reiziger. Dinsdag werd bekend dat de snelheid op verschillende delen van de hogesnelheidslijn omlaag moet, omdat de viaducten te licht zijn ontworpen.
Daardoor zijn ze volgens spoorbeheerder ProRail niet meer stabiel genoeg om er met hoge snelheid overheen te rijden. Op vijf viaducten in het Groene Hart is de maximumsnelheid verlaagd naar 80 kilometer per uur, eerder was het al verlaagd naar 120 kilometer per uur.
ProRail verwacht dat de treinen daardoor twee à drie minuten langer onderweg zijn. Eerder was de reistijd ook al met twee minuten opgerekt. Eigenlijk zouden treinen met 300 kilometer per uur over de hsl moeten kunnen rijden, maar 2,5 jaar geleden werd ontdekt dat er problemen zijn met de lijn. Sindsdien heeft ProRail de maximum snelheid meerdere keren moeten aanpassen.
Rover vindt dat “perspectief geboden” moet worden op een goede hogesnelheidslijn in Nederland. In de tussentijd wil de reizigersorganisatie dat de toeslag voor de Intercity Direct tijdelijk wordt afgeschaft. Nu vraagt NS een toeslag voor een rit met de IC Direct, die in de daluren 1,74 euro kost en in de spits 2,90 euro.
“Extra geld vragen voor een trein die deels rijdt met de snelheid van een streekbus, dat kun je de reiziger toch letterlijk en figuurlijk niet verkopen”, stelt Rover.
Een woordvoerder van NS zegt dat er geen plannen zijn om de toeslag af te schaffen. “NS betaalt om over die lijn te mogen rijden, en dat zijn kosten die ook doorberekend worden aan de reiziger”, zegt hij. “Ondanks de problemen met de lijn, is de reis nog altijd wel sneller dan via de traditionele spoorlijn.”
De NS vindt de snelheidsverlaging onacceptabel en spreekt van een grote tegenvaller. Volgens de treinvervoerder leidt het “tot meer vertragingen voor reizigers en gemiste overstappen”.
“In plaats van sneller, worden de reistijden langer. Deze problemen zijn al langer bekend, maar er is nog geen zicht op een snelle oplossing”, aldus de treinvervoerder in een verklaring. De NS wil in overleg over de problemen. “Als deze niet worden opgelost, komen de toekomstige ambities om vaker en sneller te rijden mogelijk in gevaar.”
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 10 juli 2024 15:50
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…