De snelheid van treinen op een paar plekken van de hogesnelheidslijn (HSL) door het Groene Hart moet verder omlaag. ProRail meldt dat er recent “nieuwe conclusies” zijn getrokken uit de onderzoeken naar de ontwerpfouten in de constructies bij tien viaducten.
Nu is besloten dat vanaf woensdag op vijf viaducten de snelheid omlaag gaat van 120 naar 80 kilometer per uur. Oorspronkelijk is de lijn ontworpen voor 300 kilometer per uur, maar eerder al was de snelheid omlaag gebracht naar 120.
Door de nieuwe snelheidsverlaging doen treinen er twee a drie minuten langer over. De reistijd was eerder al met twee minuten verlengd, om de eerdere snelheidsverlagingen op te vangen. De bedoeling was juist dat met de instroom van de ICNG’s de reistijd verkort zou worden.
ProRail zegt de ontstane situatie te betreuren en nog niet te weten welke gevolgen dit heeft voor de dienstregeling. “De komende dagen zullen we dit nadrukkelijk in de gaten houden. Wellicht zijn we genoodzaakt minder treinen te laten rijden om ervoor te zorgen dat de dienstregeling wel betrouwbaar blijft.”
De viaducten zijn te licht ontworpen, waardoor ze volgens ProRail niet meer stabiel genoeg zijn om met hoge snelheid overheen te rijden. De problemen spelen al zo’n 2,5 jaar jaar, waardoor ProRail de snelheid meermaals heeft moeten aanpassen. Normaal zouden treinen met 300 kilometer per uur over de HSL kunnen.
NS laat in een persbericht weten niet te spreken te zijn over de beperkingen op de HSL. “Het is onacceptabel dat beheerder Infraspeed opnieuw een snelheidsverlaging moet instellen op de hogesnelheidslijn. De nieuwe situatie leidt tot meer vertragingen voor reizigers en gemiste overstappen.”
“In plaats van sneller, worden de reistijden langer. Deze problemen zijn al langer bekend, maar er is nog geen zicht op een snelle oplossing”, aldus de treinvervoerder in een verklaring. De NS wil in overleg over de problemen. “Als deze niet worden opgelost, komen de toekomstige ambities om vaker en sneller te rijden mogelijk in gevaar.”
This post was last modified on %s = human-readable time difference 13:27
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…