fbpx

Tot 2032 geen volwaardige intercity Eindhoven – Aken (of alleen in de dagranden)

Een volwaardige intercity-verbinding tussen Eindhoven en Aken is op dit moment niet mogelijk, stelt de Limburgse gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (PvdA). Het probleem is volgens hem dat er onder meer een extra spoor nodig is op station Eindhoven en dat kost “honderden miljoenen” euro’s. Voor partijgenoot en Statenlid Aleida Berghorst komt dit nieuws als een verrassing.

2032 of later

In de plannen over bereikbaarheid waar de Staten vrijdag over spraken, staat dat de provincie onderzoek doet naar een treinverbinding tussen Eindhoven en Aken “in de dagranden”, dat wil zeggen alleen ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds na de spits. Op de langere termijn moet er dan een “structurele uitbreiding” komen. Dat kan volgens Kuntzelaers nog jaren duren. Hij sprak over het jaartal “2032 en verder”.

Eerder is er onderzoek gedaan naar een directe trein Amsterdam – Aken, maar dat ziet NS niet zitten. Voor de grensoverschrijdende trein zouden dubbeldekstreinen niet handig zijn, terwijl deze wel nodig zijn tussen Amsterdam – Eindhoven. NS stelde vervolgens een directe trein Den Haag – Aken voor, die zou per 2025 moeten kunnen gaan rijden. Maar nu blijkt dat dit toch minder makkelijk dan gedacht te realiseren is.

Duveltje uit een doosje

Dit nieuws kwam voor Berghorst “als een duveltje uit een doosje”. De Staten praten al jaren over de verbinding en de provincie heeft er ook al geld in geïnvesteerd, aldus Berghorst. Ze is “op z’n minst een beetje verbaasd” over het voorlopig afketsen van een structurele intercity tussen de steden. Volgens Kuntzelaers hadden Statenleden al eerder kunnen lezen over de werkzaamheden in Eindhoven. “Maar misschien niet met die harde datum 2032 en verder.”

NS heeft in de huidige concessie (2015 – 2025) beloofd een intercity naar Aken te realiseren, zodra de infrastructuur daarvoor gereed was. Daarmee werd vooral gedoeld op de noodzakelijke werkzaamheden tussen Heerlen en Aken. Die zijn inmiddels afgerond. Daardoor rijdt Arriva doordeweeks en zaterdags inmiddels twee keer per uur vanuit Maastricht via Heerlen naar de Duitse grensstad.

Eindhoven – Düsseldorf

Eindhoven zal echter wel voor 2032 aangesloten worden op het netwerk van internationale treinen. Vanaf 2026 zal er elk uur een trein gaan rijden tussen Eindhoven en Düsseldorf. Het gaat om de verlenging van de huidige trein Venlo – Düsseldorf (RE13). De trein had oorspronkelijk al eind 2025 moeten gaan rijden, maar werd door de VVR uitgesteld.

Maaslijn

De intercity naar Aken is niet de enige treinverbinding waar al langere tijd in de Staten over wordt gesproken zonder dat tot dusver het gewenste resultaat werd bereikt. De vernieuwing van de Maaslijn, de verbinding tussen Roermond en Nijmegen, is afgelopen jaren al meerdere malen uitgesteld. Onlangs bleek nog dat het Rijk, ondanks pogingen van de provincie, niet extra gaat bijdragen aan de opgelopen kosten voor het project. Statenlid Philippe Schyns van JA21 vroeg vrijdag of het college niet nog eens kan aandringen bij het Rijk.

Volgens gedeputeerde Kuntzelaers is al vaak spreekwoordelijk met de vuist op tafel geslagen. Toch blijft de provincie hopen dat het Rijk wellicht alsnog wil bijbetalen, als er eenmaal een nieuw kabinet zit.

Reageren op artikelen is tijdelijk uitgeschakeld. Er hebben zich enkele vrijwilligers gemeld voor een moderatieteam. We bekijken of we binnenkort (mei 2024) onder voorwaarden het reageren weer mogelijk kunnen maken.

(c) ANP / Treinreiziger.nl