fbpx

Transdev blijft bussen rijden in Arnhem, Nijmegen en Wageningen – dienstregeling uitgebreid

02 jul 2025 14:24

Transdev, het bedrijf achter Connexxion en Hermes, gaat vanaf juni 2026 de bussen rijden in Arnhem, Nijmegen en Wageningen en omgeving. De dienstregeling wordt vanaf dan uitgebreid en de trolleybussen van Arnhem gaan naar meer plaatsen toe.

Provincie Gelderland heeft de concessie voor het busvervoer dinsdag aan Transdev gegund. Naast Transdev was ook Keolis in de race voor het regionale busvervoer. De concessie geldt voor tien jaar. Het ov gaat rijden onder de merknaam RRReis. Momenteel voert Trandsdev’s dochteronderneming Hermes het busvervoer in de regio uit onder de merknaam Breng.

Meer bussen in en buiten de stad

Vanaf juni 2026 gaan er meer bussen rijden in de stedelijke en landelijke gebieden. Alle kernen boven de 500 inwoners krijgen achttien uur per dag en zeven dagen per week ov. In totaal groeit het aanbod van het aantal dienstregelingsuren met 22 procent ten opzichte van 2024. Er worden ook nieuwe lijnen en betere verbindingen tussen de lijnen beloofd. Op drukke verbindingen gaan bussen zes keer per uur rijden in de spits en vier keer in de daluren.

Uiterlijk 12 december 2026 moeten alle bussen, met uitzondering van de buurtbussen, emissievrij zijn, met andere woorden elektrisch of rijdend op waterstof. In het eerste half jaar rijden er nog bussen op ’groen’ gas.

Campuslijnen

Met ingang van de nieuwe concessie komen er drie campuslijnen met extra lange bussen van 25 meter. Onder dit campusnet vallen de lijnen Station Nijmegen – Campus Heijendaal, Station Arnhem Centraal – HAN en Station Ede-Wageningen – Campus WUR. Tussen Ede en Wageningen gaan de bussen ook op zondagavond rijden in verband met de piek aan studenten.

Meer trolleybussen

In Arnhem komen er nieuwe trolleybussen met grotere batterij die zo langer door kunnen rijden. De Rijnlijn Arnhem – Wageningen wordt daarom doorgetrokken naar de WUR-campus en NS-station Ede-Wageningen. Op vier verschillende Arnhemse stadslijnen waar nu geen trolleybussen rijden, worden ze straks wel ingezet.

Er gaan ook meer trolleybussen de regio in, zonder dat daar extra trolleyinfrastructuur voor nodig is. Hierdoor kunnen trolleybussen ook naar Ede, Heteren, Duiven, Westervoort, Elst en Nijmegen rijden. Bij Elst en Nijmegen gaat het om een lijn onder de merknaam comfortRRReis die wordt uitgevoerd met nieuwe trolleybussen en die ook de campussen Heijendaal en HAN verbindt.

Nachtnet met dertien lijnen

Er komt een nachtnet met dertien lijnen op zaterdagen tussen 02:00 uur en 03:00 uur. Transdev zet hiervoor extra medewerkers service en veiligheid in. Het nachtnet rijdt onder andere vanuit Arnhem naar Dieren, vanuit Nijmegen naar Druten en vanuit Ede naar Barneveld.

(c) Treinreiziger.nl

4.5 2 stemmen
Artikel waardering
8 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
S.O. de Mieter
7 dagen geleden

Laten we hopen dat Transdev zich niet aan al die beloftes ‘vertilt’.
Op zich is het mooi dat een bedrijf dat goed presteert de concessie behoudt, dat is weleens anders.

Veen
7 dagen geleden

Misschien zijn ze zo slim om bij de aankoop van bussen te eisen dat de akkupaketten voor vervanging eenvoudig uitgemonteerd en ingemonteerd kunnen worden. Het wordt beweerd dat de akkuprijzen tot een derde van de nu nog hoge prijzen verminderd worden. Dan is het niet zo erg meer als ze over vijf jaren vervangen moeten worden.

Annemiek
7 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

En kun je ook een inschatting maken van het aantal lasingenieurs dat ze naar de productielocatie moeten sturen?

Veen
6 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ach, er zijn ook andere oorzaken waardoor de dragende bodems van de bussen versneld weg kunnen korroderen, bijvoorbeeld staal dat sneller korrodeert of veel erger nog slechte korrosiewering. Tja, bussen van een fabrikant in een warm land vertonen daar dat probleem niet terwijl ze bij ons versneld kapot kunnen korroderen door de gladheidsbestrijdiniet.
Niet-korrosieve gladheidsbestrijding zoals op vliegvelden?
Ja ja, de wegbeheerders gaan meermalen meer voor gladheidsbestrijding besteden omdat inkoopsukkeltjes van busbedrijven geen goede bussen inkopen.

Arjan krabbenbos
7 dagen geleden

Trolleynet Arnhem is het nog enige bestaande in heel Nederland. Het Duitse Solingen in het Ruhrgebied is de dichtstbijzijnde stad vanaf Nederland, waar dit type bus nog rijdt! Met de nieuwste varianten kunnen ze Nijmegen ook bereiken, al zal er soms wat oplaad bovenleiding nodig kunnen zijn. Nijmegen en Arnhem werken al jaren als bijna een gemeente samen, zowel qua kenniseconomie als op stads en streekvervoer. De merknaam Breng, wat te zijner tijd RRRReis wordt is hier een samenwerking van. De spitstreinen Arnhem Centraal Doetinchem v.v. gaan straks ook over op de nieuwe RRReis formule!

Silvan Buiting
7 dagen geleden

Na alle slechte berichtgeving rondom bussen, met name in het Westen van Nederland ben ik blij dat Breng/Transdev/Connexxion het busvervoer mag blijven verzorgen.

Zowel in Arnhem als in Nijmegen is het busvervoer over het algemeen goed geregeld. De genoemde uitbreidingen klinken goed!

Ik hoop ook dat de overgang naar de nieuwe formule RRReis goed zal verlopen en dat er geen problemen zullen zijn met nieuwe (elektrische) bussen. Hopelijk worden oude bussen niet te snel van de hand gedaan, want deze zijn voor zover ik het weet nog steeds goed.

Baardstaart
7 dagen geleden

Gelukkig is de dienstverlening een stuk beter dan de naam en uiteraard als een vervoerder het goed heeft gedaan heeft deze al een streepje voor bij een nieuwe concessie….
De merknaam “Breng” is voor mij een mikpunt van allerlei woordgrapjes. RRReis is ook geen fantastische naam, maar is wel een nieuw merk voor Gelderland, Overijssel en Flevoland. Wellicht wordt het tijd dat deze 3 provincies een nieuw reclamebureau gaan inhuren. Aan de andere kant kan het geld beter in goed OV gestoken worden met een slechte merknaam dan een goede merknaam en slechter OV.
Overgang van diesel naar electrisch in een nieuwe concessie is en blijft een bron van problemen en een chaotische start van een nieuwe concessie. Hopelijk kan Transdev in de regio Arnhem/Nijmegen deze transitie geleidelijker doen en nieuwe electrische bussen geleidelijk invoeren en de dieselbussen even achter de hand houden.

Apple h
3 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

In arnhem en Nijmegen en omgeving,ryden de bussen op gas,cng,niet op diesel